Kysely: Kuluttaja ei tiedä, missä juomissa on virvoitusjuomavero

Kuluttajat eivät tiedä, mistä juomista maksetaan virvoitusjuomaveroa, selviää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.

Lähes jokainen suomalainen (97 %) osaa kertoa, että limsoista maksetaan virvoitusjuomaveroa. Veron nimi on kuitenkin harhaanjohtava, sillä vero kohdistuu muihinkin juomiin kuin limsoihin. Kuitenkin vain 12 prosenttia suomalaisista tietää, että esimerkiksi marjasmoothiessa on virvoitusjuomavero.

Virvoitusjuomaveron piiriin kuuluvat kattavasti myös vedet, mutta ei esimerkiksi kahvi ja tee. Vain joka kymmenes suomalainen tietää, että lähdevedestä maksetaan virvoitusjuomaveroa. Vero toimitetaan myös kivennäisvesistä. Tämän tiesi 44 prosenttia kyselyn vastaajista.

”Tulokset eivät yllätä, sillä mistään ei ole saatavilla tarkkaa tietoa siitä, mistä kaikista tuotteista kannetaan virvoitusjuomavero. Vero pohjautuu muutamiin tullinimikkeisiin, mutta on hyvin tulkinnanvaraista, mikä juoma kuuluu veronalaiseen nimikkeeseen ja mikä ei. Vesien verotukselle ei ole mitään terveysperustetta ja valmistevero tulisi poistaa vesiltä”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Vastaajista 37 prosenttia oli selvillä siitä, että alkoholittomat oluet kerryttävät virvoitusjuomaveroa. Joka viides vastaaja tiesi, että myös mehutiivisteet lisäävät verokertymää. Ainoastaan 15 prosenttia vastaajista tiesi, että myös tuoremehuista suoritetaan virvoitusjuomavero.

Suomalaiset maksavat ylimääräistä virvoitusjuomien valmisteveroa 22 senttiä litralta sokeripitoisista virvoitusjuomista ja 11 senttiä litralta sokerittomista virvoitusjuomista sekä vesistä. Virvoitusjuomaveroa on korotettu vuodesta 2011 lähtien kolme kertaa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 17−22.2.2017. Kyselyn vastaajia pyydettiin valitsemaan eri vaihtoehdoista ne juomat, joista vastaajien käsityksen mukaan maksetaan virvoitusjuomaveroa. Tutkimukseen vastasi 1403 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita.

Kuluttajat eivät tiedä, mistä juomista maksetaan virvoitusjuomaveroa
Virvoitusjuomaveron nimi on harhaanjohtava, sillä vero kohdistuu muihinkin juomiin kuin limsoihin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa