Kysely: Tieto valmistusaineista ja energiasisällöstä alkoholijuomissa kiinnostaa kuluttajaa

Suomalaiset pitävät valmistusaineiden ja energiasisällön ilmoittamista alkoholijuomissa hyödyllisenä, selviää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä. Laissa valmistusaineiden ja energiasisällön merkitsemistä alkoholijuomiin ei edellytetä, mutta Panimoliiton jäsenyritykset ovat jo vuosien ajan merkinneet nämä tiedot elintarvikelain mukaisesti kaikkiin kotimaassa valmistettujen oluiden, siiderien ja long drink -juomien pakkauksiin.

Taloustutkimuksen kyselyssä 86 % suomalaisista pitää valmistusaineiden merkitsemistä alkoholijuomiin erittäin tai melko hyödyllisenä. Luku on samalla tasolla kahteen edelliseen vuoteen verrattuna. Vain 10 % vastaajista pitää merkintöjä melko tai täysin tarpeettomina.

Kolme neljästä suomalaisesta kokee energiasisällön ilmoittamisen alkoholijuomissa tarpeellisena. Tietoa tärkeänä pitävien osuus on pysynyt samalla tasolla viime vuodet. Naisista jopa 88 % ja miehistä 71 % pitää tietoa energiasisällöstä hyödyllisenä. Vastaajista 21 % pitää tiedon ilmoittamista melko tai täysin tarpeettomana.

Panimoliitto on osana yhteiskuntavastuutaan suosittanut jäsenyrityksilleen jo vuodesta 2005 lähtien merkitsemään kaikkien mietojen alkoholijuomien etiketteihin ainesosaluettelon sekä vuodesta 2008 lähtien elintarvikelain mukaiset ravintoarvomerkinnät. Laissa merkintöjä ei nykyisin edellytetä alkoholijuomiin, mutta Euroopan komissio tiedotti tällä viikolla odottavansa alkoholijuoma-alalta vuoden kuluessa vapaaehtoisia toimenpiteitä ainesosaluettelon ja ravintoarvojen merkitsemiseksi kaikkiin alkoholijuomiin.

”Kuluttaja haluaa saada tietoa alkoholijuomien sisällöstä, mutta näiden tietojen merkitseminen alkoholijuomiin on edelleen eurooppalaisittainkin harvinaista, koska se ei ole pakollista. Kotimainen panimoteollisuus on edelläkävijä tuotetietojen avoimuudessa”, sanoo viestintäpäällikkö Outi Heikkinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitosta.

Euroopassa panimot ovat The Brewers of Europen johdolla sitoutuneet vapaehtoisesti merkitsemään ainesosaluettelon ja ravintosisällön tuotteisiinsa tai nettisivuille. Väkevistä alkoholijuomista tai viineistä kuluttaja ei edelleenkään saa näitä tietoja.

Alkoholijuomien pakkausmerkinnät antavat kuluttajalle tärkeää tietoa, jonka pohjalta voi tehdä tietoisia valintoja. Alkoholijuomissa ravintoarvojen ja ainesosaluettelon merkinnät ovat vapaaehtoisia, mutta kaikki ravintoarvot tulee merkitä pakkaukseen, jos myynnin yhteydessä tai etiketissä esitetään ravitsemuksellinen väite. Siksi merkinnät löytyvät esimerkiksi kevyt- ja light-juomista sekä gluteenittomista oluista.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 17−22.2.2017. Tutkimukseen vastasi 1403 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on Elintarviketeollisuusliitto ry:n toimialayhdistys.

Taloustutkimuksen kyselyssä 86 % suomalaisista pitää valmistusaineiden merkitsemistä alkoholijuomiin hyödyllisenä
Panimoliiton jäsenyritykset ovat jo vuosien ajan merkinneet ainesosaluettelon ja energiasisällön elintarvikelain mukaisesti kaikkiin kotimaassa valmistettujen mietojen alkoholijuomien pakkauksiin

viestintäpäällikkö Outi Heikkinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitosta