Panimojuomien kotimaanmyynti tasaista – vesille tarvitaan kansallinen vientistrategia

Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kotimaanmyynti oli 161,6 miljoonaa litraa tammi-maaliskuussa 2017. Panimojuomien kokonaismyynti pysyi ennallaan edelliseen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Captol Investin, Hartwallin, Olvin, Red Bullin, Saimaan Juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta maaliskuun loppuun mennessä yhteensä 81,4 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta myynti laski 2,5 prosenttia. Siideriä myytiin 5,6 miljoonaa litraa ja laskua oli 0,7 prosenttia. Long drink -juomia myytiin 6,9 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi 4,8 prosenttia.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät alkoholittomia juomia enemmän kuin tammi-maaliskuussa 2016. Kivennäisvesiä myytiin 15,4 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 8,2 prosenttia. Virvoitusjuomia myytiin 52,2 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 1,2 prosenttia.

Viime vuosina kuluttajien kiinnostus on ollut kasvavaa erilaisia maustettuja kivennäisvesiä kohtaan. Juomateollisuus on aktiivisesti tehnyt tuotekehitystä ja vastannut kysyntään.

Vesille tulisi tehdä kansallinen vientistrategia

Ruokapoliittinen selonteko Ruoka2030 nosti esiin Suomen runsaat vesivarat ja niiden hyödyntämisen. Selonteossa todetaan veteen perustuvien tuotteiden viennin kasvulle sekä kotimaisen veden arvostuksen lisäämiselle olevan kysyntää ja hyvät mahdollisuudet. Silti Suomeen tuodaan merkittävästi enemmän pakattua vettä kuin täältä viedään. Suomessa myös käytetään vain pieni osa käytettävissä olevista vesivaroista.

”Meillä on maailman paras vesi, jossa on paljon vientipotentiaalia, mutta vain brändättyä vettä on kannattavaa viedä. Vedelle tulisi tehdä kansallinen vientistrategia, jossa kaikki toimijat yhteistyössä edistäisivät suomalaisen veden vientiä. Viennin kasvun edellytyksenä on vahva kotimarkkina, mutta virvoitusjuomavero syö pohjaa kotimarkkinoilta”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2017−31.3.2017

Juoma 2017 2016 Muutos Muutos
                 milj. l. milj. l. milj.l. %
 Olut 81,4 83,5 -2,1 -2,5
 Siideri 5,6 5,6 -0,04 -0,7
 Long drinkit 6,9 6,6 0,3 4,8
 Virvoitusjuomat 52,2 51,6 0,6 1,2
 Kivennäisvedet 15,4 14,2 1,2 8,2
 Kokonaismyynti 161,6 161,6 -0,02 -0,01

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Panimojuomien kotimaanmyynti tasaista
Vesille tarvitaan kansallinen vientistrategia