Rattijuopumusongelmia ei ratkaista tuijottamalla alkoholin kokonaiskulutusta

Julkisuudessa törmää usein väitteeseen, että alkoholin kokonaiskulutusta laskemalla vaikutetaan rattijuopumusrikollisuuteen. Itä-Suomen yliopiston tutkimus osoitti kuitenkin, että alkoholin kokonaiskulutuksen muutokset eivät olleet yhteydessä rattijuopumusrikosten määrien muutoksiin, kertoi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa puhuessaan rattijuopumisen torjumiseen keskittyneessä kansainvälisessä konferenssissa. Konferenssin järjestivät Liikenneturva ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi yhdessä ETSC:n (European Transport Safety Council) kanssa.

Ussa korosti puheessaan, että alkoholitottumuksiin vaikuttamisen sijaan Itä-Suomen yliopiston tutkijat pitivät virallista valvontaa ja sosiaalista kontrollia tärkeinä keinoina rattijuopumusrikosten ennaltaehkäisyssä. Kiinnijäämisriskiä pidettiin yhtenä tehokkaimmista keinoista rattijuopumusten vähentämiseksi.

”Valvontaan satsaamisen lisäksi on tärkeää tehdä pitkäjänteistä kampanjointia sosiaalisen kontrollin kasvattamiseksi. Liikennepuolella on tehty kauan hyvää valistustyötä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Alkoholivalistuksessa tulisi pyrkiä samanlaiseen pitkäjänteiseen ja laaja-alaiseen yhteistyöhön yhdessä elinkeinon, viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Panimoelinkeino muistuttaa, että alkoholi ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin. Alkoholi on aikuisten juoma, eikä se sovi alaikäisille. Alkoholia tulee välttää myös muun muassa liikenteessä, raskauden aikana ja ennen urheilusuoritusta.

”Alkoholiton olut on erinomainen vaihtoehto silloin, kun alkoholi ei tilanteeseen sovi. Kuluttajat haluavat nauttia alkoholittomankin oluen tutun, hyväksi kokemansa olutmerkin nimisenä. On erittäin harmillista, että tällaista alkoholitonta olutta ei voi mainostaa, eivätkä kuluttajat saa tietoa alkoholittomien monipuolisesta valikoimasta”, Ussa sanoi.

Alkoholiton olut on trendituote Euroopassa. Espanjassa jopa 15 prosenttia oluenkulutuksesta on alkoholitonta. Alkoholittomien oluiden kulutus on Suomessa eurooppalaisittain pientä, alle puoli prosenttia oluenkulutuksesta, mutta juomatottumukset ovat muutoksessa. Viidessä vuodessa alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut yli 17 %.

Alkoholin kokonaiskulutuksen muutokset eivät olleet yhteydessä rattijuopumusrikosten määrien muutoksiin.