Suomalainen juo hanavettä nestetasapainon säilyttämiseksi

Yli puolet (55 %) suomalaisista kertoo juovansa hanavettä nestetasapainon säilyttämiseksi helteellä, selviää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.

Hanavesi on suomalaisilla ykkösjuoma hellepäivänä nestetasapainon säilyttämiseksi. Hikoillessa elimistöstä kuitenkin häviää myös suoloja, joten niiden saamisesta täytyy huolehtia. Suoloja saa kerättyä takaisin juomalla esimerkiksi natrium- tai kaliumsuoloja sisältävää vissyä, sillä näillä suoloilla on tärkeä tehtävä elimistön nestetasapainon säätelyssä. Monipuolinen ruokavalio yleensä takaa riittävän kaliumin saannin, mutta erityisesti kesäkuumalla kivennäisvesistä saatu lisä ei ole pahitteeksi.

Kyselyyn vastanneista kolmannes (31 %) kertoi juovansa helteellä mieluiten kivennäisvettä. Kivennäisvesissä on joko lisättynä tai luonnostaan yleisimmin natriumia, kaliumia, magnesiumia ja kalsiumia. Magnesium ja kalsium edistävät luuston terveyttä, kun taas natrium ja kalium hoitavat elimistön nestetasapainoa, mistä on hyötyä kesähelteillä.

Maustamattomat kivennäisvedet saavat kivennäisaineista myös makunsa. Nykyään tarjolla on kuitenkin myös maustettuja kivennäisvesiä, joiden joukosta löytyy sekä monenlaisten marjojen että hedelmien makuja.

”Kivennäisvedet ovat lähes kalorittomia, joten ne sopivat hyvin janojuomaksi sekä ruoka- ja seurustelujuomaksi. Vesien laajasta makuvalikoimasta löytyy varmasti jokaiselle oma suosikki”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa

Erilaisten vesien kysyntä on kasvanut Suomessa useiden vuosien ajan. Vuonna 2016 Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät kivennäisvesiä kotimaassa 73,6 miljoonaa litraa. Määrä oli kaikkien aikojen suurin. Kaiken pakatun veden myynti Suomessa oli vuonna 2015 arviolta 102 miljoonaa litraa, mikä tekee noin 18,5 litraa vettä asukasta kohden.

Suomessa on runsaat vesivarat, mutta tänne tuodaan silti merkittävästi enemmän pakattua vettä kuin täältä viedään. Vesiä tuotiin Suomeen viime vuonna noin 20 miljoonaa litraa, mutta vesiä vietiin Suomesta vain 1,6 miljoonaa litraa.

”Vesien viennissä on paljon mahdollisuuksia, mutta vesien vientiin tulisi panostaa kansallisella tasolla. Vesille tarvitaan kansallinen vientistrategia, jossa kaikki toimijat yhteistyössä edistäisivät suomalaisen veden vientiä”, Ussa toteaa.

Aikuinen tarvitsee vuorokauden aikana puolisentoista litraa nesteitä, mutta kovalla helteellä tämän määrän voi jopa kaksin- tai kolminkertaistaa. Kesällä tarvittavan juotavan määrä riippuu esimerkiksi lämpötilasta ja siitä, mitä on tekemässä.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 17−22.2.2017. Tutkimukseen vastasi 1403 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Taloustutkimuksen kyselyssä vastaajat valitsivat mieluisimman juoman nestetasapainon säilyttämiseksi helteellä hanaveden, kivennäisveden, lähdeveden, mehun, limsan, maidon, alkoholittoman oluen ja kahvin joukosta.

Kolmannes (31 %) juo helteellä mieluiten kivennäisvettä