Suomalaisten mielestä olut on paras saunajuoma

Yli kolmannes (35 %) suomalaisista on sitä mieltä, että olut on paras saunajuoma. Miehistä 49 prosenttia ja naisista 22 prosenttia on tätä mieltä. Tämä selviää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.

Olut on saunajuomana suosituin vaihtoehto miesten keskuudessa. Naiset valitsevat kivennäisveden hieman olutta useammin. Olutta pidettiin parhaana saunajuomana lähes kaikissa kyselyn ikäryhmissä. Ainoastaan 18−24-vuotiaiden keskuudessa suosituimmaksi vaihtoehdoksi nousi limonadi.

”Oluella on Suomessa saunajuomana pitkät perinteet ja olut kuuluu myös suomalaisten ruokapöytiin. Olutvalikoima on Suomessa monipuolinen ja kesän eri grilliruokiin löytyvät sopivat oluet”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen.

Kaikkien kyselyyn vastanneiden mielestä oluen jälkeen suosituin saunajuoma oli kivennäisvesi. Kolmannelle sijalle kyselyssä ylsi limonadi.

Taloustutkimuksen kyselyssä vastaajat valitsivat parhaan saunajuoman kuudesta eri panimojuomasta. Suosituimman saunajuoman tittelistä kisasivat olut, kivennäisvesi, limonadi, lonkero, siideri ja alkoholiton olut. Kyselyssä oli mahdollista vastata myös, ettei mikään mainituista juomista ole paras saunajuoma.

Panimojuomien sesonki on kesällä

Panimojuomien suurin sesonki on kesällä, kun juomamyyntiä edistävät lämmin sää ja monenlaiset kesän juhlat. Suomalaiset osallistuvat myös ahkerasti erilaisiin kesätapahtumiin ja ovat innokasta festarikansaa. Poikkeuksellisen pitkään jatkuva helle vauhdittaa yleensä enemmän alkoholittomien kuin alkoholipitoisten juomien myyntiä. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kesäkuukausien juomamyynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä.

Oluen asema kesän sauna- ja seurustelujuomana on vahva. Kesäkuussa olutta myydään noin kaksinkertainen määrä tammikuuhun verrattuna. Oluen kokonaiskulutus henkilöä kohti oli viime vuonna 80,8 litraa. Siideriä suomalaiset joivat viime vuonna 7,3 litraa henkilöä kohti ja long drink -juomia eli lonkeroita 9,6 litraa henkilöä kohti. Luvut sisältävät viranomaisten arvion yksityisestä matkustajatuonnista.

Virvoitusjuomia suomalaiset kuluttivat arviolta 53 litraa henkilöä kohti vuonna 2016. Kulutus on Länsi-Euroopan pienimpiä. Kivennäisvesiä suomalaiset joivat noin 20 litraa henkilöä kohti vuonna 2016. Määrä on vähiten Euroopassa. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien koko Suomen kattavat arviot kulutuksesta perustuvat eurooppalaisen kattojärjestön Unesdan (Soft Drinks Europe) tilastoihin.

Vuonna 2017 kotimainen panimo- ja virvoitusjuomateollisuus myi juomia yhteensä 761,9 miljoonaa litraa. Olutta myytiin 380,0 miljoonaa litraa, long drink -juomia 37,0 miljoonaa litraa, siideriä 29,1 miljoonaa litraa, virvoitusjuomia 240,7 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 75,2 miljoonaa litraa. Tilasto perustuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus­liiton jäsenyritysten kotimaanmyyntiin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa helmi-maaliskuussa 2018. Tutkimukseen vastasi 1420 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaa Brewing Company ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on Elintarviketeollisuusliitto ry:n toimialayhdistys.