Suomen olutvero EU-maiden korkein – 57 % suurempi kuin toiseksi eniten verottavassa jäsenmaassa

Alkuvuodesta veroja nostettiin terveyssyillä, nyt budjettivajeen vuoksi.

Suomessa vero-ohjaus mietojen alkoholijuomien pariin on heikkoa: olutvero on Suomessa EU-maiden korkein, 57 % korkeampi kuin toiseksi eniten verottavassa jäsenvaltiossa Irlannissa. Ero EU:n lievimpiin olutverottajiin kuuluvaan Saksaan on lähes 18-kertainen. Suomessa suositaan yhä väkeviä alkoholijuomia, sillä ero oluen ja väkevien juomien verotuksessa on maassamme EU:n kolmanneksi pienin.

Hallitus päätti budjettiesityksessään jälleen kerran tilkitä valtion budjettivajetta panimojuomilla. Alkoholiveroa on tarkoitus nostaa 30 miljoonalla eurolla ja virvoitusjuomaveroa 25:llä.

Hallituksen veronkorotusten perustelut vaihtelevat kovasti. Budjettiriihen yhteydessä kerrotun perusteella ensi vuoden alun korotukset eivät liity alkoholipolitiikkaan, vaan tarpeeseen saada jostakin puuttuvat verovarat. Tämän vuoden alussa panimojuomien verojen korotuksia  - esimerkiksi oluessa n. 11 % - sen sijaan perusteltiin kasvavilla sosiaali- ja terveysmenoilla, joita arveltiin syntyvän väkevien oluiden, lonkeroiden ja siiderien tulosta päivittäistavarakauppaan.

Panimoliiton 29.8.2018 julkaisema vuoden ensimmäistä puoliskoa koskeva myyntitiedote kuitenkin osoittaa, että alkoholilain vaikutus on ollut neutraali – kokonaisuutena nousua vain 0,3 prosenttia oluen ja siiderin laskiessa. Ilman poikkeuksellisen lämmintä touko-kesäkuuta luku olisi varmasti miinusmerkkinen.  Tässä valossa on vaikea nähdä alkoholihaittojen lisääntyneen, minkä vuoksi olisikin oikein palata verokantaan, joka edelsi alkoholilain uudistusta. Veroja tulisi panimojuomissa siten laskea, ei korottaa.

Panimoalan kokonaisveropotti 2 miljardia euroa

Viime vuonna panimoala työllisti Suomessa suoraan 1 684 henkilöä, koko arvoketjussa raaka-aineiden tuotannosta kuluttajille asti työllistävä vaikutus oli noin 26 000 henkilöä. Näiden joukossa 1000 mallasohran viljelijää. Mikäli alkoholinveronkorotus kohdistuu olueen, uhkaa se mm. näiden viljelijöiden työllisyyttä, sillä on todennäköistä, että matkustajatuonti lähtee uuteen nousuun uuden alkoholilain aiheuttaman pienen laskun jälkeen. Yli 60 prosenttia maahantuodusta oluesta on jo tällä hetkellä muualla kuin Suomessa valmistettua.

Panimoala peräänkuuluttaa veropäätöksiin kohtuutta ja perustelujen johdonmukaisuutta sekä alkoholitoimialan sisällä yhtiöiden tasapuolista kohtelua. Suomi elää yrittämisestä ja yrityksissä tehdystä työstä, eikä panimoalan toimintaedellytyksiä tule enää heikentää.

Työpaikkojen kautta Suomen valtio sai panimoalalta verotuloja vuonna 2017 noin 330 miljoonaa euroa, ja alan kerryttämä kokonaisveropotti oli 2 miljardia euroa. Suuri osa tästä on valmisteveroja. Valmisteveroilla tulisi olla jokin katto, jotta ala voisi investoinneilla osallistua myös muihin kuin verotalkoisiin.

Panimoala vetoaa, että ilmoitettuja veronkorotuksia ei toteuteta niin virvoitusjuoma- kuin alkoholiveronkin osalta.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaa Brewing Company ja Oy Sinebrychoff Ab. Lisäksi liiton jäsenyritykset tekevät pakkausyhteistyötä useiden muiden teollisuudenalan yritysten ja kaupan kanssa Ekopulloyhdistyksen sekä Palpan kautta.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäryhmän puheenjohtaja,

Marja-Liisa Weckström

p.040 727 6730