Suomen olutvero on puolitettava – vero on nyt EU:n korkein

Suomessa on EU-maiden ylivoimaisesti raskaimmin verotettu olut ja Suomen olutvero on moninkertainen Viroon nähden. Jokainen kotimainen alkoholiveron korotus on lisännyt rajakaupasta tuotujen juomien määrää. Panimoliitto peräänkuuluttaa olutveron puolittamista.

Suomen muita EU-maita korkeampi olutvero on kasvattanut oluen matkustajatuonnin ennätyslukemiin. THL:n matkustajatuontitutkimuksen mukaan oluen matkustajatuonti kasvoi 15,7 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2016. Tästä oluesta vain kolmannes on Suomessa valmistettua. Matkustajatuonnin korkean tason vuoksi Suomelta jää saamatta yli 300 miljoonaa euroa alkoholiverotuloja ja tämän lisäksi arvonlisäverot.

Suomen olutveroa on korotettu vuodesta 2008 lähtien viisi kertaa. Kaksi viimeisintä veronkorotusta eivät ole kasvattaneet valtion verotuloja, mutta ovat ohjanneet kuluttajat ostamaan juomansa ulkomailta. Suomessa kulutetusta nelosoluesta 2/3 haetaan muualta, lähinnä Virosta. Olutta tuodaan yli nelinkertainen määrä Alkossa myydyn oluen määrään nähden.

Panimoliitto peräänkuuluttaa Suomen päättäjiltä veropolitiikkaa, joka ei ohjaa kuluttajia hamstraamaan juomia rajakaupasta.

”Panimojuomien kasvanut matkustajatuonti on ongelma, joka pitää pysyvällä tavalla ratkaista. Suomen on laskettava oluen verotus kilpailukykyiselle tasolle Viroon nähden. Tämä tarkoittaa olutveron puolittamista 10-15 prosentin maltillisilla laskuilla vuosittain”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Suomen olutvero on 1,51 euroa litraa kohti 4,7-tilavuusprosenttiselle oluelle laskettuna. Olutveron alentaminen 10 prosenttia kerrallaan seitsemän seuraavan vuoden ajan johtaisi 4,7-tilavuusprosenttisella oluella 0,72 euron olutveroon. Viron vero on tällä hetkellä 0,42 euroa litraa kohti, mutta Viro on kaavaillut olutveroon 70 prosentin korotusta tulevana kesänä. Noston jälkeen Viron olutvero olisi edelleen alle puolet Suomen veron tasosta eli 0,71 euroa. Virolle jäisi edelleen etua matalamman arvonlisäveron, panttiarvon ja työvoimakustannusten takia.

Olutveron puolittaminen merkitsisi yhteiskunnalle pienempiä verotuloja, mutta veron alennuksen dynaamiset vaikutukset olisivat merkittävät. Olutta tuodaan matkustajatuontina eniten litroissa mitattuna. Jos oluen tuonti saadaan hallintaan, vähenee muidenkin alkoholijuomien tuonti. THL:n tutkimuksen mukaan alkoholijuomia tuotiin vuonna 2016 matkustajatuontina yhteensä 81,5 miljoonaa litraa. Siitä 59,5 miljonaa litraa eli 73 prosenttia oli olutta, siideriä ja lonkeroa. Pelkästään olutta tuotiin 36 miljoonaa litraa eli 44 prosenttia tuonnista.

Alkoholilain uudistuksen yksi keskeinen tavoite on kasvattaa kotimarkkinan kilpailukykyä ja hillitä siten rajakauppaa, mutta uudistuksen valmistuminen on aivan liian hidasta.

”Lakia on valmisteltu jo kuusi vuotta, eikä valmista ole vieläkään. Matkustajatuonnin hillitsemiseksi tarvitaan nopeampia keinoja”, Ussa toteaa.

Suomessa on EU-maiden ylivoimaisesti raskaimmin verotettu olut
Jokainen alkoholiveron korotus on lisännyt rajakaupasta tuotujen juomien määrää.
Suomen olutvero on moninkertainen Viroon nähden
Panimoliitto peräänkuuluttaa olutveron puolittamista.
Oluen matkustajatuonti kasvoi 15,7 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2016

Panimojuomien kasvanut matkustajatuonti on ongelma, joka pitää pysyvällä tavalla ratkaista. Suomen on laskettava oluen verotus kilpailukykyiselle tasolle Viroon nähden. Tämä tarkoittaa olutveron puolittamista 10-15 prosentin maltillisilla laskuilla vuosittain.