Suurin osa suomalaisista purkaisi alkoholirajoituksia

Kolme neljästä suomalaisesta eli 75 prosenttia kokee, että alkoholilainsäädännön rajoituksia tulisi purkaa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan 30 prosenttia suomalaisista purkaisi rajoituksia selvästi ja 45 prosenttia jonkin verran.

Miehet vastasivat huomattavasti naisia useammin, että rajoituksia tulisi purkaa selvästi. Miehistä 41 prosenttia ja naisista 17 prosenttia oli tätä mieltä. Naisissa oli myös huomattavasti miehiä enemmän niitä, jotka eivät osanneet sanoa kantaansa. Naisista 19 prosenttia ja miehistä 7 prosenttia ei osannut sanoa, tulisiko rajoituksia purkaa vai lisätä.

Ikäluokittain voimakkaimmin alkoholilainsäädännön rajoituksia purkaisivat 45−54-vuotiaat, joista 37 prosenttia purkaisi rajoituksia tuntuvasti ja 43 prosenttia jonkin verran.

Puoluekannatuksen mukaan innokkaimmat rajoitustenpurkajat löytyvät Kansallisen Kokoomuksen joukoista. Kokoomusta kannattavista rajoituksia purkaisi 90 prosenttia. Seuraavaksi eniten rajoitusten purkamisen kannalla ovat Perussuomalaisten kannattajat. Heistä 80 prosenttia puoltaa rajoitusten purkamista. Vähiten eduskuntapuolueiden kannattajissa alkoholirajoitusten höllentäminen saa tukea Suomen Keskustassa, Vasemmistoliitossa ja Vihreässä liitossa.

Rajoituksia halusi purkaa 75 % vastaajista ja lisätä 13 prosenttia vastaajista. Vastaajista 13 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

”Nyt kun alkoholilaki on valmisteilla, halusimme selvittää, miten suomalaiset alkoholirajoituksia muuttaisivat. Viesti on hyvin selvä. Suomalaiset haluavat vapaampaa alkoholipolitiikkaa”, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa kommentoi tutkimuksen tulosta.

Oluen normaali tarjousmyynti saa kannatusta

Kyselyssä selvitettiin myös sitä, miten rajoitusten purkamiseen myönteisesti suhtautuvat ihmiset haluaisivat rajoituksia purettavan.

Selvästi eniten kannatusta sai oluen normaalin tarjousmyynnin salliminen. Suopeasti tällaiseen ajatukseen suhtautuu 76 prosenttia vastaajista. Miehistä täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli 80 prosenttia ja naisista 70 prosenttia. Nykyisin oluttarjousten on oltava voimassa kaksi kuukautta kerrallaan. Normaali tarjousmyynti mahdollistaisi lyhyemmät kampanjat.

Lähes saman verran eli 73 prosenttia vastaajista vapauttaisi alkoholimainonnan säätelyä. Säätelyn purkamisen kannalla olivat erityisesti 18−24-vuotiaat. Heistä 83 prosenttia on täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että mainontaa tulisi säädellä vähemmän. Alkoholimainonnan säätelyn vapauttaminen saa kannatusta perussuomalaisten ja kokoomuslaisten äänestäjissä.

Oluenmyynnin aikarajoitukset poistaisi ruokakaupoissa 72 prosenttia niistä vastaajista, jotka haluavat rajoituksia purettavan. Kaksi kolmesta eli 66 prosenttia nostaisi ruokakaupoissa myytävien alkoholijuomien rajan 8,5- tilavuusprosenttiin ja 58 prosenttia korottaisi rajan 15-tilavuusprosenttiin. Alkoholijuomien ostamisen ulkomaisista verkkokaupoista sallisi 61 prosenttia vastaajista ja 55 prosenttia soisi kaupoille oluiden kotiinkuljetuksen ruokaostosten lisäksi.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 17−22.2.2017. Tutkimukseen vastasi 1403 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Rajoitusten purkamiseen myönteisesti suhtautuvat 1032 suomalaista vastasivat tarkempiin kysymyksiin siitä, miten rajoituksia tulisi muuttaa.

Suurin osa suomalaisista purkaisi alkoholirajoituksia
75 % suomalaisista kokee, että alkoholilainsäädännön rajoituksia tulisi purkaa