Tänään vietetään oluen vastuullisen nauttimisen päivää

Tänään 15.9. vietetään maailmanlaajuisesti oluen vastuullista nauttimista korostavaa päivää (Global Beer Responsibility Day). Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on jo vuosia puhunut alkoholin kohtuukäytön puolesta kännikulttuuria vastaan. Vastuullinen alkoholinkäyttö on teemana liiton Kohtuullisesti.fi-sivustolla, joka tarjoaa myös alustan kohtuulliselle alkoholikeskustelulle.

Suomalaisten alkoholinkulutus on laskenut viime vuodet ja alkoholinkäyttö on eurooppalaisittain alle keskitason. Myönteistä kehitystä on myös nuorten alkoholinkäytössä, sillä raittiiden nuorten osuus on kasvanut koko 2000-luvun. Uusimman Juomatapatutkimuksen mukaan humalahakuisen juomisen osuus on vähentynyt koko väestössä.

”Suurin osa suomalaisista käyttää alkoholia kohtuudella. Alkoholinkulutuksemme on alle Euroopan maiden keskitason, mutta meille tuputetaan usein leimaa muita kosteammasta kansasta”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä suomalaisista yli puolet eli 59 prosenttia uskoo, että kulutustottumukset muuttuvat vielä lähivuosina väkevistä alkoholijuomista miedompiin alkoholijuomiin. Viidennes eli 19 prosenttia vastaajista on eri mieltä ja 23 prosenttia ei osaa sanoa kantaansa.

”Olut on mieto alkoholijuoma ja siten vastuullinen valinta. Hallituksen tulisikin ohjata verotuksella kuluttajia valitsemaan mietoja alkoholijuomia väkevien sijaan”, Ussa toteaa.

Suomessa oluen ja väkevien verotuksen välinen ero on EU-maiden pienimpiä. Väkevien verotus on vain 1,4-kertainen oluisiin nähden, kun esimerkiksi Saksassa väkeviä verotetaan 6,6-kertaisesti oluisiin verrattuna. Suomalaiset juovat Pohjoismaista eniten väkeviä alkoholijuomia.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto jakaa tietoa kohtuullisuudesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä yhdessä Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa kohtuullisesti.fi-sivustolla. Sivustolla vierailee vuosittain reilut 60 000 kävijää. Kohtuullisesti.fi-tunnusta käytetään myös kotimaassa valmistetuissa alkoholituotemerkkien pakkauksissa sekä alkoholituotteiden mainonnassa.

Panimoliitto muistuttaa, että alkoholi ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin. Alkoholi on aikuisten juoma, eikä se sovi alaikäisille. Alkoholia tulee välttää myös muun muassa liikenteessä, raskauden aikana ja ennen urheilusuoritusta. Kaikki alkoholijuomat voivat myötävaikuttaa eräiden syöpien muodostumiseen.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 17−22.2.2017. Tutkimukseen vastasi 1403 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita.

#GBRD

Tänään vietetään oluen vastuullisen nauttimisen päivää
Vastuullinen alkoholinkäyttö on teemana liiton Kohtuullisesti.fi-sivustolla