Partneran tytäryhtiöltä Foamit Groupilta mittava vaahtolasitoimitus maanvyörymässä romahtaneen moottoritien korjaukseen Ruotsissa

Lehdistötiedote 5.6.2024

Syyskuussa 2023 maa petti E6-moottoritien alta Stenungsundissa Länsi-Ruotsissa. Moottoritie murtui useasta kohdasta 700 metrin matkalta ja maanvyörymän romahduttama alue oli noin 14 hehtaarin laajuinen. Göteborgin ja Oslon välinen E6-moottoritie on yksi tärkeimmistä liikenne- ja kuljetusväylistä Ruotsin ja Norjan välillä. Moottoritien korjauksen arveltiin kestävän jopa vuodenvaihteeseen 2024–2025.

Ruotsin liikennevirasto (Trafikverket) antoi rakennusyhtiö Peab AB:lle toimeksiannon romahtaneen moottoritieosuuden uudelleenrakentamiseksi. Foamit Groupin Peab valitsi toimittajaksi, koska vaahtolasi ja sen hyvät ominaisuudet rakennusmateriaalina olivat entuudestaan tuttuja Peabille ja Foamit Group luotettava suurten vaahtolasimäärien nopea toimittaja.

Vaahtolasitoimituksen suuruus korjaushankkeessa oli mittava, yhteensä 40 000 m3. Määrä vastaa noin kuutta prosenttia Foamit Groupin budjetoidusta liikevaihdosta. Suurhanke toteutettiin pohjoismaisena yhteistyönä Foamit Groupin Ruotsin (Hasopor AB) ja Norjan (Glasopor AS) tuotantolaitoksilta nopeassa aikataulussa huhti- ja toukokuussa.

Moottoritie avataan liikenteelle puoli vuotta odotettua aikaisemmin

Romahtaneen moottoritieosuuden uudelleenrakentamisen nopea valmistuminen läpikulkuliikenteelle oli tärkeää alueen sujuvan liikennöinnin palauttamiseksi. Ruotsin liikenneviraston ensimmäinen ennuste moottoritien valmistumisesta ajoittui alkusyksyyn tai viimeistään vuodenvaihteeseen 2024­–2025. Moottoritie saadaan avattua liikenteelle jopa 6 kuukautta etuajassa ensimmäiseen ennusteeseen verrattuna.

”Koska työt ovat sujuneet erityisen hyvin ja perustukset maanvyörymän ulkopuolella alkavat valmistua, olemme tarkistaneet aikatauluamme ja E6-moottoritie voidaan avata läpikulkuliikenteelle jo heinäkuun toisella viikolla. Se, että E6-mottoritie on valmis läpikulkuliikenteelle jo kesällä, merkitsee suurta helpotusta kiertotiereiteille, jotka ovat olleet raskaasti kuormitettuja maanvyörymän jälkeen”, sanoo Daniel Svensson, Ruotsin liikenneviraston projektipäällikkö.

On hienoa, että yhteispohjoismainen tuotantokapasiteettimme pystyy vastaamaan erittäin nopealla aikataululla tämän kaltaisiin suurhankkeisiin ja pystyimme omalta osaltamme vaikuttamaan projektin erinomaiseen etenemiseen. Vaahtolasi on aito kiertotaloustuote, jonka monipuoliset ominaisuudet säästivät työvaiheita edistäen E6-moottoritien nopeutunutta avaamista. Erinomainen yhteistyö ja suunnittelu asiakkaamme Peabin kanssa edisti hankkeen sujuvaa etenemistä myös logistisesta näkökulmasta”, toteaa Daniel Ellison, Foamit Groupiin kuuluvan Hasopor AB:n toimitusjohtaja.

”Erittäin lyhyellä varoitusajalla ja tiukalla aikataululla Hasopor onnistui yhdessä Glasoporin kanssa toimittamaan suuren määrän materiaalia projektiimme. Olemme tästä hyvin kiitollisia, sillä onnistuimme pitämään aikataulumme voidaksemme avata E6:n aikaisemmin. Työskentely vaahtolasilla on kevyttä ja joustavaa, mikä säästää myös aikaa ja rahaa", sanoo Johan Eriksson, Peabin työmaapäällikkö.

”Olemme ylpeitä Foamit Groupin puolesta sen osuudesta tässä yhteiskunnallisesti merkittävässä projektissa, joka saatiin toteutettua nopeassa aikataulussa erinomaisella yhteistyöllä viranomaisten, pääurakoitsijan ja Foamitin kesken. Foamit Groupin tilaus- ja tarjouskanta suurissa julkisissa hankkeissa jatkuu vahvana”, sanoo Peter Vapaamies, Partneran toimitusjohtaja.

Foamit Group Oy
Kalle Härkönen, toimitusjohtaja

puhelin: +358 40 838 5196

PARTNERA LYHYESTI