Johtaja, tunnista terveysriskisi

Jatkuva stressi, kiire ja unettomuus ovat riskejä johtajan terveydelle.

Suomalaisjohtajien suurimmat työstä johtuvat terveyshaasteet ovat unettomuus, stressi, aivojen jatkuva kuormittaminen, alkoholi ja työmatkat. Lisäksi taustalla voivat vaikuttaa fyysisen terveyden perusongelmat, kuten ylipaino, verenpainetauti sekä korkea kolesteroli.

Kaikki nämä liittyvät kiinteästi toisiinsa. Stressi lisää unettomuutta, joka nostaa verenpainetta. Vähäiset unet puolestaan heikentävät muistia ja keskittymiskykyä. Unettomuus lisää myös diabeteksen riskiä, kertoo Terveystalo Premiumin työterveyshuollon erikoislääkäri Johanna Larkio.

Lisäksi johtajien terveyden kuormittavuutta lisäävät pitkät työmatkat ja alkoholin käyttö.

Oman kokemukseni mukaan johtajien alkoholin käyttö on muuttunut; nykyään monet johtajamme eivät juo enää runsaasti alkoholia. Tosin he saattavat nauttia alkoholia säännöllisesti joka ilta, mikä on mielestäni huolestuttavaa, koska se heikentää unen laatua, Larkio jatkaa.

Tunnista ja tunnusta ylikuormitus

Jokaisen johtajan kannattaisi kiireensä keskellä pysähtyä miettimään omaa jaksamistaan ja kuinka voisi hoitaa itseään paremmin.

Monen johtajan voi olla vaikea tunnistaa ja tunnustaa ylikuormituksensa, joka voi heijastua myös fyysisinä oireina, kuten vatsa-, sydän- tai suolisto-oireina. Säännölliset vuosittaiset terveystarkastukset ovat johtaja terveyden kannalta avainasemassa. Ylikuormitus on helpompi tunnistaa ja monia sairauksia voidaan ennaltaehkäistä yhteistyössä terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa, kertoo Larkio.

Johtaja voi myös itse vaikuttaa terveyteensä parantamalla ajanhallintaansa ja delegoimalla töitään. Työmatkoillakin voi panostaa omaan hyvinvointiin varaamalla aikaa liikuntaan tai kulttuuriin. Tämä on hyvää vastapainoa rationaaliselle aivojen käytölle.

Kannattaa muistaa, että työnteosta erillinen vapaa-aika lisää hyvinvointia. Perheen, läheisten tai harrastusten kanssa vietetty aika on tärkeää henkiselle hyvinvoinnille, muistuttaa Larkio.

Johtajia eniten kuormittavat tekijät ja vinkit niiden selättämiseksi:

1. Unettomuus: Riittävä uni on tärkeää kaikenikäisille, sillä se auttaa palautumaan ja rentoutumaan. Unen puute heikentää muun muassa keskittymiskykyä ja lisää kakkostyypin diabeteksen ja jopa syövän riskiä. Vinkki: katkaise rutiinit hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa, koska mielen ja kehon levollisuus on tärkeää. Aamuyöllinen heräily on yleensä merkki stressistä.

2. Stressi: Pitkät työpäivät ja tiukka kilpailutilanne kuormittavat johtajia. Stressi aiheuttaa unettomuutta. Vinkki: Pysähdy aika ajoin tunnistamaan stressin aiheet. Listaa tekemättömät asiat, priorisoi ajankäyttösi, delegoi asioita. Hae vastapainoa pelkälle työnteolle.

3. Jatkuva skarppaaminen: Johtaja tekee vastuullisia ja nopeita päätöksiä ja on samanaikaisesti vaativissa vuorovaikutustilanteissa. Tämä on aivoille kaikkein kuormittavinta työtä. Vinkki: Vältä turhaa monen asian yhtäaikaista käsittelyä, poista pienet sälät kalenteristasi, varaa aikaa keskittymistä vaativiin tehtäviin.

4. Alkoholi: Alkoholin käyttö on pitkälti tapa, jota ei tule miettineeksi. Moni johtaja käyttää alkoholia iltaisin rentoutuakseen. Vinkki: Unen laatu paranee, jos elimistössä ei ole alkoholia. Muut keinot auttavat rentoutumiseen; esimerkiksi ulkoilu raittiissa ilmassa, liikunta tai musiikki.

5. Työmatkat: Monella johtajalla on 100 - 150 matkapäivää vuodessa. Pitkät, aikavyöhykkeitä ylittävät työmatkat ovat erityisen rasittavia. Vinkki: Älä mene väsyneenä tärkeään neuvotteluun, koska silloin aivosi tekevät helposti rutiininomaisia ja totuttuja päätöksiä. Varaa aikaa palautumiselle tai huolehdi siitä että sinulla on taustatukea neuvotteluissa.

Johanna Larkio, Terveystalo Premiumin vastaava lääkäri ja työterveyshuollon erikoislääkäri, johanna.larkio@terveystalo.com, p. 050 3489 536
Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, anni.romu@terveystalo.com, p. 050 571 1887

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2012 oli yhteensä 71,9 miljoonaa euroa ja viime vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com