Lomanjälkeisen energian voi säilöä syksyyn

Kesäloman jälkeen moni on täynnä energiaa, joka tuntuu kuitenkin katoavan ensimmäisten syyssateiden ja stressaavien työtehtävien myötä. Loman aikana kerätty vireys on kuitenkin mahdollista säilyttää pitkälle syksyyn. Tärkeää on huolehtia työssä jaksamisesta, riittävästä unensaannista ja terveellisestä ravinnosta.

Kesäloman jälkeinen henkisesti ja fyysisesti levännyt olotila häviää yleensä muutaman viikon kuluttua töihin paluun jälkeen. Työterveyshuollon ylilääkäri Tanja Vuorela Terveystalosta kertoo, että huolehtimalla työssä jaksamisesta ja omasta hyvinvoinnista vireystilan voi myös säilyttää pitkälle syksyyn.

– Loman jälkeen kannattaa mahdollisimman pian yrittää päästä takaisin arkirytmiin, mutta pitää samalla kiinni loma-ajan hyvistä puolista, kuten riittävästä unensaannista ja ajan viettämisestä perheen ja harrastusten parissa, Vuorela kertoo.

Terveellinen ravinto, säännöllinen ateriarytmi ja riittävä unensaanti ovat tärkeitä työssä jaksamisen kannalta. Kesällä unirytmi menee valoisuuden ja lomien vuoksi helposti sekaisin, joten normaalirytmiin kannattaa palata mahdollisimman pian. Myös unen laadulla on merkitystä.

– Alkoholilla on muiden haittatekijöiden lisäksi tunnetusti unen laatua heikentävä vaikutus. Jos alkoholinkulutus on ollut lomalla normaalia runsaampaa, kannattaa loman loputtua kiinnittää asiaan huomiota. Toki kohtuukäyttö olisi suotavaa loman aikanakin.

Pätkitty vai yhteen putkeen vietetty loma?

Lääketieteellisesti ei ole todistettu, että loman pitäminen yhteen putkeen virkistäisi enemmän kuin lyhyempiin ajanjaksoihin pätkitty loma. Vuorelan mukaan lomajakson pituutta tärkeämpää on, että loman aikana ei pohdita työasioita. Parhaiten lomatunnelmaan pääsee viettämällä aikaa läheisten parissa ja tekemällä asioita, joista pitää ja jotka poikkeavat työrutiineista.

– Loman jälkeenkin olisi hyvä erottaa työ ja vapaa-aika toisistaan. Tämä ei nykyisin sähköisten työvälineiden aikakaudella ole aina mahdollista, mutta työnteon lomassa olisi hyvä pitää taukoja ja antaa aivoille mahdollisuus levätä.

Jos sähköpostia lukee vielä illalla työpäivän jälkeen, olisi parempi määrittää jokin tietty aika viestien lukemiselle ja niihin vastaamiselle, kuin seurata sähköpostiliikennettä jatkuvasti. Myöskään juuri ennen nukkumaan menoa ei kannata lukea työsähköpostia, sillä työasiat saattavat jäädä päähän pyörimään ja estää unentulon.

Tanja Vuorela, työterveyshuollon ylilääkäri, Terveystalo, p. 040 826 6103, tanja.vuorela@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 000 terveydenhuollon ammattilaista. www.terveystalo.com