Maine kasvaa avoimuudesta

Sosiaalisen median nousu haastaa yritykset arvioimaan suhteensa julkisuuteen. Maineestaan huolestuneet yritysjohtajat eivät voi väistää kasvavia avoimuusvaatimuksia odottamalla sosiaalisen median kuolemaa. Vaikka mainetta ei voi kontrolloida, sen johtamista ei pidä pelätä.

”Sosiaalinen media ei ole sitä mitä monet haluaisivat sen olevan. Totuus on, että tuhansistakaan faneista ei ole iloa yritykselle, jos loppupeleissä tuote tai palvelu ei saa nostetta – myynnistä puhumattakaan. Silti olisi virhe yritykseltä jättää sosiaalinen media huomiotta. Maineen näkökulmasta sosiaalinen media on osa menestyvän yrityksen olemassaolon oikeutusta ja luottamuksen rakentumista”, sanoo verkkoviestinnän professori Pekka Aula Helsingin yliopistosta.

Aulan ja Viestintätoimisto Pohjoisrannan hallituksen puheenjohtaja Jouni Heinosen tuore kirja Maineen uusi aalto päivittää maineajattelua sosiaalisen median aikakauteen.

”Ensimmäisen Maine-kirjamme julkaisusta on 10 vuotta. Sen jälkeen tapahtuneet yritysskandaalit, finanssikriisi ja sosiaalisen median nousu ovat osoittaneet maineen merkityksen liiketoiminnalle. Kasvavat läpinäkyvyys- ja avoimuusvaatimukset ovat todistaneet, että kannattava liiketoiminta ei ole mahdollista ilman luottamusta. Sitä rakennetaan keskustelun kautta muun muassa sosiaalisessa mediassa”, korostaa Heinonen.

Yksikään organisaatio ei voi menestyä ilman sidosryhmien luottamusta – ja hyvä maine on merkki luottamuksesta.

Yrityksen maine on hallitusasia

Kirjan kirjoittajien mukaan hyvän maineen peruspilareita ovat kestävä liiketoiminta, hyvä julkinen elämä, kirkas yrityksen tarkoitus ja yrityskulttuurin laajeneminen yrityksen ulkopuolelle. Hyvä maine tuo rahaa, sillä se ohjaa päätöksentekoa, kun asiakkaat ja muut sidosryhmät harkitsevat valintojaan.

”Kaikki yritysjohtajat tunnustavat maineen merkityksen, mutta silti vain harvat todella johtavat yrityksensä mainetta. Kun johto tuhoaa ison osan yrityksen markkina-arvosta esimerkiksi huonolla kriisiviestinnällä tai julkisuuteen nousseiden kiistakysymysten vähättelemisellä, hallitus ei voi katsoa vain sivusta. Osakkeenomistajien pitäisi vaatia yrityksen hallitukselta vastuuta ja toimenpiteitä myös silloin, kun yrityksen profiili on niin huono, ettei osakkeella käydä juurikaan kauppaa. Mainetta voi ja tulee johtaa”, Heinonen sanoo.

Kirjoittajat:
Kirjoittajat ovat Suomen johtavia maineen asiantuntijoita. VTT Pekka Aula toimii verkkoviestinnän professorina Helsingin yliopistossa ja VTM Jouni Heinonen on maineenhallinnan konsultti ja Viestintätoimisto Pohjoisranta Oy:n perustajaosakas ja hallituksen puheenjohtaja.

Pekka Aula, puh. 040 703 0952, e-mail: pekka.aula@helsinki.fi
Jouni Heinonen, puh. 040 500 0548, e-mail: jouni.heinonen@pohjoisranta.fi
Kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, puh. 040 342 4767, e-mail: liisa.poikolainen@talentum.fi

Arvostelukappaleet:
kirjat@talentum.fi

Pekka Aula, Jouni Heinonen
MAINEEN UUSI AALTO
ISBN 978-952-14-1548-7
978-952-14-1685-9 (sähkökirja)

Sid., 207 sivua, 67 €, Talentum

Mediayhtiö Talentum tarjoaa ammattilaisille lehtiä, ammattikirjoja, seminaareja ja online-palveluita. Talentumin tuottamat mediasisällöt perustuvat vahvaan osaamiseen ja journalistiseen ammattitaitoon.