Syö itsellesi älliä – oikeilla eväillä parempiin tuloksiin

Maanantaina alkaneissa kevään ylioppilaskirjoituksissa testataan paitsi tietoja myös eväitä. Abien eväslaatikoista löytyy energiajuomia, karkkia, hedelmiä ja leipiä. Minkälaisilla eväillä yo-kirjoituksissa onnistuu?

"Ylioppilaskirjoituksiin pitää ehdottomasti ottaa eväät. Laukkuun kannattaa pakata hyvät eväsleivät, hedelmiä ja kasviksia", sanoo Terveystalon ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta.

Eväiden syönnin tarkoitus on pitää verensokeri ideaalitasolla. Äkilliset nousut ja laskut verensokerissa aiheuttavat väsymystä ja keskittymiskyvyn herpaantumista. Kunnon eväillä hyvä vireystila ja keskittymiskyky pysyvät yllä koko päivän.

Sokerilla ei pärjää

Usein helpoimmat välipalavaihtoehdot, kuten limu ja karkit, ovat huonoimpia. Kovaan nälkään syödyt karkit saavat verensokerin nousemaan nopeasti, jolloin elimistö reagoi erittämällä paljon insuliinia. Tällöin verensokeri romahtaa nopeasti lähtötasoa alemmas ja olo on sen mukainen.

"Perinteiset eväsleivät ovat hyvä eväiden perusta. Tekisin eväsleivät täysjyväleipään, ja leipien väliin laittaisin kasvimargariinia, kasviksia, juustoa tai lihaleikkelettä,", Kiviranta kertoo.

Ylioppilaskirjoituksissa eväiden pitää kestää säilytystä huoneenlämmössä. Ruoka ei myöskään saa sotkea, ja syömisen pitää olla helppoa. Kokeissa eväshetki kannattaa pyhittää ja keskittyä hetkeksi vain eväiden syöntiin

"Yhden ruokahetken voisi napsia pähkinöitä ja hedelmälohkoja. Hedelmät kannattaa kuoria ja laittaa lohkoina rasiaan", Kiviranta neuvoo.

Juodakin täytyy

"Perusjuoma on vesi. Limuissa ja mehuissa on sama ongelma kuin karkissa, eli liikaa sokeria. Jos haluat kuitenkin muuta kuin vettä, valitse light-versio", sanoo Kiviranta.

Ravitsemusterapeutin mukaan kahvia kannattaa juoda, jos sitä juo myös normaalisti arkena.

"Kahviin tottuneille voi tulla vieroitusoireita kahvin puutteesta. Kohtuudella nautittuina kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat, kuten energia- ja kolajuomat voivat toimia. Liika kofeiini häiritsee kuitenkin keskittymiskykyä ja saa ramppaamaan vessassa."

Happihyppely laukaisee stressiä

"Koeaamuna on ehdottomasti syötävä hyvä aamupala. Pieni kävelylenkki voi myös piristää ennen kirjoituksia ja auttaa laukaisemaan jännitystä", Kiviranta kertoo.

Liikunta saa elimistön erittämään endorfiinia, jonka on todettu selkeyttävän ajatuksia ja helpottavan keskittymistä ja päätöksentekoa.

Merja Kiviranta, ravitsemusterapeutti, Terveystalo Kamppi, 050 3614843, merja.kiviranta@terveystalo.com

Terveystalo on yksi Suomen johtavista terveyspalveluyrityksistä, joka tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalossa työskentelee 2 500 työntekijän lisäksi yli 2 000 itsenäistä ammatinharjoittajaa. Vuoden 2009 kokonaismyynti oli 296 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com