Miksi mitata sykettä?

Sykkeenmittauksesta on monia hyötyjä: se kertoo, kuinka liikunta vaikuttaa, onko liikunta riittävän tehokasta, muttei liian rasittavaa. Se tekee harjoittelusta turvallista antamalla konkreettiset, turvalliset ja henkilökohtaiset sykerajat. Se myös kertoo reaaliaikaisesta energiankulutuksesta sekä kuinka kunto on kehittynyt.

Monipuolinen liikunta on tärkeää

Erilaiset tehoalueet tuovat harjoitteluun erilaisia hyötyjä. Matalilla tehoilla treenatessa kestävyyskunto paranee, sydämen iskutilavuus kasvaa ja rasva palaa tehokkaammin. Omalla peruskestävyysalueella tehdyt lenkit eivät kuitenkaan riitä.

On tehtävä myös kovempaa intervallitreeniä ja käytävä silloin tällöin myös maksimikestävyysalueella, jolloin kehittää muun muassa maitohapon sietokykyä lihaksissa. Mutta on huomioitava, ettei pelkällä kovatehoisella treenillä tule hyvää kestävyyskuntoa.

Hyvä peruskestävyys auttaa myös palautumaan kovista harjoituksista. On siis tärkeää antaa keholle erilaisia ärsykkeitä.

Lue myös, miten arkiaktiivisuus vaikuttaa terveyteesi!