PONSSE Scorpion palkittiin Fennia Prize Grand Prix -palkinnolla

PONSSE OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 30.1. 11:00

PONSSE Scorpion palkittiin Fennia Prize Grand Prix -palkinnolla

PONSSE Scorpion -harvesterille myönnettiin 30.1. teollisen muotoilun pääpalkinto, Fennia Prize Grand Prix. Palkintoraati kiitti Ponssea pitkäjänteisestä muotoilun hyödyntämisestä, lukuisista uusista muotoiluratkaisuista ja käyttäjien panoksesta uuden harvesterin tuotekehityksessä.

Palkittu PONSSE Scorpion -harvesteri on aivan uudenlainen metsäkone. Sen edistykselliset tekniset ratkaisut ja tarkoituksenmukainen muotoilu vie puunkorjuun tuottavuuden ja kuljettajan työskentelymukavuuden uudelle tasolle. Linjakas muotoilu kätkee sisälleen edistyksellistä teknologiaa. Nosturin sijoittelu ja liikegeometria, patentoidut vakautus- ja levellointiratkaisut sekä kolmiosainen runkorakenne ovat täysin uusia tuoteratkaisuja. Scorpionin kehitystyö lähti liikkeelle vuonna 2009 lähtökohtanaan tehdä metsäkone, jossa ei tehdä kompromisseja koneen käytettävyydessä, tuottavuudessa tai huollettavuudessa.

Ponsse on maailman johtavia metsäkonevalmistajia. PONSSE-metsäkoneilla korjataan vuosittain puuta lähes 80,000,000 kuutiota äärimmäisen vaikeissa olosuhteissa, noin 40 maassa jäisestä Siperiasta Brasilian helteisiin. Asiakkaat vaativat koneilta luotettavuutta ja laatua, mutta myös tuotteen ulkonäkö on yhä tärkeämpää. On helpompaa saada ammattitaitoisia kuljettajia PONSSE-koneisiin, joiden moderni muotokieli erottuu edukseen. Maailman parhaiden metsäkoneiden on myös näytettävä parhailta.

Muotoilu ei metsäkoneessa tarkoita ainoastaan ulkonäköä. Oikea muotoilu tukee oleellisesti koneen käytettävyyttä. Kuljettajan ergonomia ja käytön helppous korostuvat vaativassa korjuutyössä, jossa hallitaan huipputeknistä työkonetta ja tehdään nopeita, työn tuottavuuteen merkittävästi vaikuttavia ratkaisuja. Scorpionissa myös päivittäishuollon helppous ja käytön turvallisuus ovat vahvasti ohjanneet muotoiluvalintoja.

Puunkorjuuta kuljettajan ja ympäristön ehdoilla

Joka toinen vuosi järjestettävän Fennia Prize -muotoilu kilpailun takana ovat Design Forum Finland, Fennia ja Elo. Palkintojenjakotilaisuudessa mukana olivat myös metsäkoneyrittäjät Aki ja Kai Laaja Metsä-Multia Oy:stä kertomassa Scorpionin kehitystyöstä ja käytettävyydestä asiakkaan näkökulmasta. Keskisuomalainen puunkorjuuyritys on ollut yksi tiiviimmin tuotteen kehitystyössä mukana olleista asiakkaista.

- Scorpionin kuljettajalla on esteetön näkyvyys työskentelyalueelle, kun nosturin puomi ei estä näkyvyyttä. Tämä helpottaa kuljettajan työtä oleellisesti ja parantaa korjuujälkeä – poistettavien puiden valinta helpottuu, konetta ei tarvitse siirrellä turhaan eikä jäljelle jäävää puustoa vahingoiteta. Scorpion on myös erittäin vakaa ajettava. Sillä päästään turvallisesti vaikeisiinkin kohteisiin ja työn kuormittavuus on selkeästi pienempi, Metsä-Multian yrittäjät Aki ja Kai Laaja kertovat.

Scorpionin tuotekehitystä on ohjannut myös ympäristöystävällisyys, jonka merkitys korostuu yhä useammalla teollisen puunkorjuun markkinalla. Ympäristöystävällisemmän metsäkoneen Scorpionista tekevät mm. sen normaalia pidemmät huoltovälit (jäteöljyä ja muuta huoltojätettä syntyy vähemmän), uusi vähäpäästöinen Euromot 4F-moottoriteknologia sekä koneen alhaiset pintapaineet, joka saavutetaan koneen painon jakautuessa tasaisesti kahdeksalle pyörälle.

PONSSE Scorpion -harvesteriuutuus sai ensiesittelynsä markkinoilla Elmia Wood 2013 –messuilla Ruotsissa. Scorpionin sarjavalmistus lähti liikkeelle vuoden alussa ja se on otettu markkinoilla vastaan ennätyksellisen hyvin. Tänä vuonna PONSSE Scorpion saa ensiesittelynsä Suomen hakkuunäytöskiertueen lisäksi yhdeksällä uudella markkinalla.

Palkittua PONSSE-tekniikkaa
1992
Ergo HS15 -harvesterille Pro Finnish Design kunniamaininta PONSSE-metsäkoneiden muotoilusta.

2003
PONSSE Beaver -harvesterille Fennia Prize -kunniamaininta hallintalaitteiden, ohjaamon ja ulkoisen ilmeen suunnittelusta.

2012
PONSSE Comfort -käyttöliittymälle Fennia Prize -kunniamaininta uudesta ergonomisesta, käyttäjien ehdoilla suunnitellusta käyttöliittymästä. PONSSE Comfort on käytössä myös PONSSE Scorpionissa.

1.10.2013
PONSE Scorpion -harvesterille Eläköön automaatio! -palkinto vakautus- ja levellointijärjestelmän kehitystyöstä.

20.1.2014
PONSSE Scorpion -harvesterille Vuoden Laatuinnovaatio -palkinto koneen uudenlaisesta rakenteesta, jossa on parannettu kuljettajan ergonomiaa ja koneen työtehokkuutta.

Kuvamateriaalia PONSSE Scorpionista:
Videot PONSSE Scorpionista:

Lisätietoja:
Juho Nummela, toimitusjohtaja, Ponsse Oyj, puh. 0400 495 690

Ponsse - savotalle syntynyt suomalainen

Metsäkoneyrittäjä Einari Vidgrén perusti Ponssen vuonna 1970. Tänään perheyhtiöllä on maailman savotoilta yli 9000. PONSSE-metsäkoneen kokemus ja yhtiön toimintaa ohjaavat edelleen metsäkoneyrittäjien tarpeet.

Ponsse valmistaa kestävän kehityksen mukaisia, innovatiivisia puunkorjuuratkaisuja. Tuotevalikoima kattaa harvesterit, kuormatraktorit, harvesteripäät, nosturit, kuormaimet ja puunkorjuuseen liittyvät tietojärjestelmätuotteet. PONSSE-metsäkoneet on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, Vieremällä. Omavalmistuksen osuus koneissa on noin 70 % ja alihankintaverkosto sijaitsee pääasiassa Suomessa. Ponssella on 11 tytäryhtiötä ja 26 jälleenmyyjää palveluverkoston kattaessa liki 40 maata.