PONSSE Scorpion vinner Fennia Prize Grand Prix

PONSSE PLC PRESSMEDDELANDE, 30 JANUARI 11:00

PONSSE Scorpion vinner Fennia Prize Grand Prix

Den 30 januari tilldelades PONSSE Scorpion-skördaren Fennia Prize Grand Prix i industridesign. Juryn hyllade Ponsse för företagets långsiktiga användande av design, flera nya designlösningar och användarfeedback i produktutvecklingen av den nya skördaren.

Den prisbelönta PONSSE Scorpion-skördaren är en helt ny typ av skogsmaskin. Dess avancerade tekniska lösningar och användarvänliga design tar avverkningsproduktiviteten och förarkomforten till en ny nivå. Den snygga designen inkluderar avancerad teknik: kranens position och rörelsegeometri, patenterade stabiliserings- och nivelleringslösningar samt strukturen med tre ramar är helt nya produktlösningar. Utvecklingsarbetet med Scorpion inleddes 2009 med målet att tillverka en skogsmaskin utan kompromisser när det gäller maskinens handhavande, produktivitet eller underhållsmässighet.

Ponsse är en globalt ledande skogsmaskinstillverkare. Varje år används PONSSE-skogsmaskiner för avverkning av nästan 80 000 000 kubikmeter trä under ytterst svåra förhållanden i nästan 40 länder, från isiga Sibirien till varma Brasilien. Kunderna kräver tillförlitlighet och kvalitet från maskinerna, men produktens utseende blir allt viktigare. Det är lättare att hitta professionella förare för PONSSE-maskiner eftersom deras moderna formspråk skiljer sig från mängden. De bästa skogsmaskinerna i världen måste också ha det bästa utseendet.

Med en skogsmaskins design avses inte bara dess utseende. Lämplig design är centralt för maskinens handhavande. Förarergonomi och användarvänlighet är viktigt vid krävande avverkning, där en högteknologisk maskin användas för att fatta snabba beslut med stor påverkan på arbetets produktivitet. I Scorpion har även smidigt dagligt underhåll och säker drift varit vägledande för designlösningarna.

Avverkning på förarens och miljöns villkor

Fennia Prize-designtävlingen hålls vartannat år och anordnas av Design Forum Finland, Fennia och Elo. Utdelningsceremonin besöktes även av skogsmaskinförarna Aki och Kai Laaja från Metsä-Multia Oy, som berättade om Scorpions utvecklingsarbete och handhavande ur kundperspektiv. Avverkningsföretaget, som har sin bas i Mellersta Finland, har varit en av de kunder som varit mest involverade i arbetet med produktutvecklingen.

"Scorpion-förare har obegränsad sikt över arbetsområdet när kranbommen inte är i vägen, vilket avsevärt underlättar förarens arbete och gynnar avverkningskvaliteten – det är lättare att välja vilka träd som ska fällas, maskinen måste inte flyttas från plats till plats utan anledning och återstående träd skadas inte. Scorpion är mycket stabil att köra. Med den går det även att komma åt svåra platser och förarens arbetsbelastning blir betydligt mindre, säger Metsä-Multia-entreprenörerna Aki och Kai Laaja.

Produktutvecklingen av Scorpion har även vägletts av miljövänlighet – något som blir allt viktigare på allt fler industriella avverkningsmarknader. Scorpion är mer miljövänlig tack vare dess serviceintervall, som är längre än vanligt (mindre spillolja och annat serviceavfall), den nya Euromot 4F-motortekniken med låga utsläpp samt skördarens låga yttrycksnivåer, vilka uppnås genom att skördarens vikt fördelas jämnt över åtta hjul.

PONSSE Scorpion introducerades först på handelsmässan Elmia Wood år 2013. Serietillverkningen av Scorpion inleddes i början av året och har tagits emot på ett rekordslående sätt av marknaden. I år kommer PONSSE Scorpion att introduceras på en uppvisningsturné i Finland och på nio nya marknader.

Prisbelönt PONSSE-teknik
1992
Skördaren Ergo HS15 får ett Pro Finnish Design-hedersomnämnande för sin PONSSE-skogsmaskinsdesign.
2003
Skördaren PONSSE Beaver får ett Fennia Prize-hedersomnämnande för utformningen av dess styrutrustning, hytt och utseende.
2012
Gränssnittet PONSSE Comfort får ett Fennia Prize-hedersomnämnande för det nya ergonomiska användargränssnittet som utformats på användarnas villkor. PONSSE Comfort ingår även i PONSSE Scorpion.
1 oktober 2013
Skördaren PONSSE Scorpion tilldelas Viva Automation!-priset för utvecklingsarbetet med stabiliserings- och nivelleringssystemet.
20 januari 2014
Skördaren PONSSE Scorpion harvester tilldelas priset Quality Innovation of the Year för den nya maskinstrukturen som har förbättrat förarergonomin och arbetseffektiviteten.

Mer information kan fås av:
Juho Nummela, CEO Ponsse Plc, tel. +358 400 495 690

Bilder:
Videofilmer:

Ponsse  – ett finskt företag skapat på en avverkningsplats

Skogsmaskinentreprenör Einari Vidgrén grundade Ponsse 1970. Idag har familjeföretaget erfarenhet av mer än 9 000 PONSSE-skogsmaskiner från avverkningsplatser världen över, och företagets verksamheter vägleds fortfarande av skogsmaskinentreprenörers behov.

Ponsse tillverkar hållbara, innovativa avverkningslösningar. Produktutbudet består av skördare, skotare, skördaraggregat, kranar och avverkningsrelaterade datasystemsprodukter. PONSSE-skogsmaskinerna konstrueras och tillverkas i Vieremä, Finland. Cirka 70 % av komponenterna i PONSSE-skogsmaskiner tillverkas inom företaget och nätverket med underleverantörer är till största delen beläget i Finland. Ponsse har 11 dotterbolag och 26 återförsäljare, och dess servicenätverk omfattar nästan 40 länder.