Uusi Porsche 911 GT3 tuo moottoriurheilun geenit entistäkin vahvemmin kaduille

Uudessa urheiluautossa on kilpa-autoilusta omaksuttu jousitus ja erinomaiset aerodynaamiset ominaisuudet

Stuttgart. Porsche on valmis päästämään uuden 911 GT3:n irti. Huippusuorituskykyisen urheiluauton seitsemäs malliversio kehitettiin läheisessä yhteistyössä Porsche Motorsportin kanssa, ja kilparadoille kehitetty teknologia on siirretty tuotantoautoon nyt saumattomammin kuin koskaan aikaisemmin. Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva etujousitus ja huippuluokan aerodynaamiset elementit, kuten joutsenkaulakiinnikkeillä varustettu takasiipi ja näyttävä diffuusori, on omaksuttu 911 RSR -GT-kilpa-autosta. Nelilitrainen ja kuusisylinterinen 510 hv:n bokserimoottori taas pohjautuu kestävyysajossa koulitun 911 GT3 R:n voimanlähteeseen. Äänimaailmaltaan vaikuttava ja korkealle kiertävä moottori on tuotu lähes sellaisenaan myös uuteen 911 GT3 Cup -kilpa-autoon. Lopputulos on yhtä aikaa tehokas ja tunteita herättävä, ajettavuudeltaan erittäin tarkka ja raakaa voimaa uhkuva. Uusi 911 GT3 on täydellinen rata-auto, joka soveltuu erinomaisesti myös jokapäiväiseen käyttöön.

911 GT3:n vahvuus piilee sen yksityiskohtien muodostamassa kokonaisuudessa. Uutuusmallin 320 km/h:n huippunopeus (318 km/h PDK-vaihteistolla varustettuna) on korkeampi jopa kuin aikaisemmassa 911 GT3 RS ‑mallissa. Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 3,4 sekuntia. Kursailematonta ajonautintoa arvostaville kuljettajille tarjolla on myös kuusivalintainen käsivaihteisto. Moottoriurheilusta omaksuttu aerodynamiikka tuottaa merkittävästi enemmän downforcea, ilman huomattavaa vaikutusta ilmanvastuskertoimeen. Manuaalisesti säädettävät siipi- ja diffuusorielementit lisäävät merkittävästi aerodynaamista painetta Performance-tilassa suurilla kaarrenopeuksilla. Nämä ominaisuudet pääsevät täysiin oikeuksiinsa rataolosuhteissa: uutuusmallilla kellotettiin edeltäjäänsä 17 sekuntia nopeampi aika lopputesteissä Nürburgringin Nordschleifella, missä kaikkien Porschen urheiluautojen suorituskyky viime kädessä koetellaan. Täysi 20,8 kilometrin ratakierros vei testikuski Lars Kerniltä vain 6:59,927 minuuttia. Aiemmin vertailukohtana käytetyn 20,6 km:n lenkin 911 GT3 selvitti aikaan 6:55,2. Porschen brändilähettiläs Jörg Bergmeisterin osaavissa käsissä ja lisävarusteluun kuuluvilla Michelin Pilot Sport Cup 2 R ‑urheilurenkailla varustettuna uutuusmalli pystyi pitämään tasaista huippuvauhtia yllä usean kierroksen ajan. Bergmeisterin mukaan kyseessä on selvästi paras tuotantoauto jota hän on ajanut Nordschleifen ”vihreässä helvetissä”.

Leveämmästä korista, suuremmista vanteista ja uusista teknisistä ominaisuuksista huolimatta GT3:n paino ei ole noussut edellisestä sukupolvesta. Uutuusmalli painaa käsivaihteistolla varustettuna 1 418 kg ja PDK-vaihteistolla varustettuna 1 435 kg. Hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) tehty etukansi, erikoiskevyestä lasista valmistetut ikkunat, optimoidut jarrulevyt ja taotut kevytmetallivanteet varmistavat optimaalisen painojakauman. Kevyt sporttipakosarja vähentää kokonaispainoa jopa kymmenen kiloa. Portaattomasti säädettävien sähköisten pakoläppien ansiosta pakosarja tuottaa vaikuttavan äänen ja täyttää Euro 6d ISC FCM (EU6 AP) ‑päästövaatimukset. 911 GT3:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 12,9 litraa sadalla kilometrillä (13,0 litraa PDK-vaihteistolla varustettuna).Kilpa-auton geenit näkyvät käytännöllisesti katsoen kaikissa uuden 911 GT3:n yksityiskohdissa. Ohjaamon ilme on linjassa uuden 911-mallisukupolven kanssa. Uutena ominaisuutena on ratanäyttötoiminto: kierrosnopeusmittarin vasemmalla ja oikealla puolella olevat näytöt voidaan yhdellä napin painalluksella muuttaa näyttämään vain rata-ajossa olennaiset tiedot – rengaspaineilmaisin, öljynpaine sekä lämpötila, polttoaineen määrä ja jäähdytysnesteen lämpötila. Toimintoon kuuluu myös visuaalinen vaihtoavustin, jonka värilliset palkit näkyvät kierroslukumittarin molemmilla puolilla, sekä kilpa-autoista tuttu vaihtomerkkivalo.

Räätälöidyille lisävarusteille on yhä enemmän kysyntää, varsinkin Porschen GT-malleissa. Tästä syystä uuteen 911 GT3:een on täyden Porsche Exclusive Manufaktur -varustevalikoiman lisäksi saatavissa myös GT3-erityisvarusteita, kuten kevyt hiilikuitukatto. Muita erityisominaisuuksia ovat peilien hiilikuitukuoret, tummennetut LED-matriisiajovalot ja kaarevat Exclusive Design ‑takavalomoduulit, joissa ei ole punaisia linssejä. Guards Red- tai Shark Blue sävy luo tyylikästä kontrastia mustiin kevytmetallivanteisiin. Auton sisällä kierroslukumittarin, Sport Chrono -kellotaulun, turvavöiden ja koristelistojen yksityiskohtia on mahdollista korostaa auton korivärillä tai muilla eleganteilla värivaihtoehdoilla.

Uuden 911 GT3:n tavoin ainutlaatuinen on myös eksklusiivinen rannekronografi, jota Porsche Design myy yksinoikeudella auton ostaville asiakkaille. Kellossa yhdistyvät dynaaminen muotoilu, varma suorituskyky ja huippuluokan käsityölaatu – aivan kuten esikuvana olevassa autossakin. Kuori on lujaa ja kevyttä titaania 911 GT3:n moottorin kiertokankien tavoin, ja koneiston vetopaino tuo mieleen uutuusmallin vanteet. Kellotaulussa oleva värillinen rengas on tilattavissa 911 GT3:n korivärin mukaisena.

Uuden 911 GT3:n hinnat alkavat Suomessa 314 606,49 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun1). Toimitukset asiakkaille on tarkoitus aloittaa kesällä 2021.

1)Varustevaihtoehdot ja hinta voivat vaihdella mallivuoden mukaan.

911 GT3 manuaalivaihteistolla: yhdistetty polttoaineenkulutus 12,9 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 293 g/km.

911 GT3 PDK-vaihteistolla: yhdistetty polttoaineenkulutus 13,0 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 294 g/km.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta osoitteesta newsroom.porsche.com

WLTP-päästömittaustapa: Ilmoitettu CO2-päästöarvo on perusmallin päästöarvo ilman lisävarusteita. Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2- päästöarvoon, polttoainekulutukseen sekä autoveron määrään. Lisävarusteiden autoverollinen minimi- tai maksimihinta saattaa vaihdella mallista ja varustelusta riippuen. Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COC-todistus) auton valmistuttua. Lopullinen autovero määräytyy Verohallinnon tekemän autoveropäätöksen mukaan.

Lisätiedot:

Ben Bogdanoff