• Posti/

Syyskuussa julkaistaan maailman ensimmäiset viralliset Angry Birds -postimerkit

Loppuvuoden merkeissä myös taidetta, sivistystä ja kulttuuria

Itella Posti Oy julkaisee loppuvuonna 2013 kymmenen uutta postimerkkijulkaisua, joissa on yhteensä 28 kuva-aihetta. Angry Birds -hahmot saavat syyskuussa maailman ensimmäiset viralliset postimerkit.

Loppuvuoden muita merkkiaiheita ovat maailmanlaajuinen postikorttiharrastus postcrossing, taiteilija Eero Järnefeltin tunnetuimmat taulut ja syksyiset tunnelmakuvat. Virallista Suomea merkeissä edustavat valtioneuvoston 150-vuotisjuhlamerkki ja koulujärjestelmää esittelevä postimerkki. Joulupostimerkit saavat tänä vuonna aiheensa nostalgisesta kiiltokuvien maailmasta.

Orkidea julkaistaan uudella maksuarvolla

Itella Posti Oy julkaisee 23. elokuuta aiemmin tämän vuoden tammikuussa julkaistun Orkidea-postimerkin uudella maksuarvolla, 1,20 euroa, joka on alle sadan gramman ykkösluokan kirjeen uusi taksa. Susanna Rummun ja Ari Lakaniemen suunnittelema postimerkki soveltuu hyvin muun muassa onnitteluihin ja adresseihin. Lompakkoon mahtuvassa taiteltavassa tarra-arkissa on kymmenen postimerkkiä.

Angry Birds -merkkien piilokuvio näkyy uv-valossa

Syyskuun 9. päivä tulevat myyntiin maailman ensimmäiset viralliset Angry Birds -postimerkit, joiden kuva-aiheena on kuusi suosittua pelihahmoa - viisi lintua ja yksi possu. Merkkien suunnittelija on Rovio Entertainmentin Art Director Toni Kysenius, jonka käsialaa olivat myös viime vuoden jääkiekon MM-kisojen HockeyBird-hahmo ja siihen liittyvä postimerkkijulkaisu.

Alkuperäisyyden varmistamiseksi Angry Birds -postimerkit on varustettu uv-valossa näkyvällä kuviolla. Lisäksi hahmojen muotoja seurailevat epäsäännölliset hammasteet estävät merkkien väärentämisen. Kuuden postimerkin arkissa ovat mukana merkkien ilmeeseen sopivat Priority-tarrat.

Postcrossing kasvattaa suosiota maailmalla

Syyskuussa saa oman merkkinsä kansainvälisesti suosittu harrastus postcrossing, jossa ihmiset eri puolilta maailmaa lähettävät toisilleen postikortteja. Keskeltä taitettavassa pitkulaisessa Postcrossing-vihkossa on neljä postimerkkiä. Postimerkkivihkon ulkoasusta vastaa suunnittelutoimisto Kokoro & Moi.

Postcrossingin harrastajien internet-sivustolla www.postcrossing.com on tällä hetkellä yli 406 000 rekisteröitynyttä käyttäjää 216 eri maasta. Perusideana postcrossingissa on, että jokainen kortin lähettäjä saa yhden kortin takaisin satunnaiselta lähettäjältä jostain päin maailmaa. Postcrossing-harrastajat lähettävät maailmalla joka ikinen tunti toisilleen noin 600 postikorttia. Suomessa on noin 15 000 postcrossing-harrastajaa, jotka ovat lähettäneet lähes 1,7 miljoonaa korttia.

Kahden klassikkotaulun pienoisarkki

Syyskuussa ilmestyvissä merkeissä juhlistetaan taiteilija Eero Järnefeltiä, jonka syntymästä on kulunut 150 vuotta. Teresa Moorhousen suunnitteleman pienoisarkin 1. luokan postimerkeissä on kuvattu kaksi Järnefeltin tunnettua työtä Ateneumin taidekokoelmista. Raatajat rahanalaiset vuodelta 1893 kuvaa realistisesti kaskenpolttoa ja torpparien oloja. Vuonna 1895 valmistuneeseen Metsämaisema-tauluun on kuvattu näkymä Kolin Räsävaarasta jylhine kalliomäntyineen.

Syystunnelmia viidessä postimerkissä

Itella Posti Oy:n julkaisuohjelmaan kuuluvat perinteisesti syysaiheiset postimerkit, mihin liittyen 9.9. julkaistaan viiden postimerkin pienoisarkki Syksyn merkit. Emil Bertellin suunnittelemissa pitkänmuotoisissa 1. luokan merkeissä on kauniita syksyisiä tunnelmakuvia, joista rantasauna, soutuvene ja omenasato sijoittuvat maalaismaisemaan. Kaupunkiympäristöön on sijoitettu poika ja sateenvarjo sekä puistonpenkki.

Valtiopäiviä 150 vuotta

Vuonna 1863 käynnistyneillä 150-vuotiailla valtiopäivillä on keskeinen osa Suomen kansallisvaltion kehittymisessä, poliittisen toiminnan käynnistämisessä ja suomenkielen aseman vahvistumisessa. Itella Posti Oy julkaisee juhlan kunniaksi 17.9. Timo Berryn suunnitteleman 1. luokan Valtiopäivät 150 vuotta -postimerkin kymmenen merkin arkissa.

Pelkistetyn arvokkaaseen postimerkkiin on kirjoitettu kokouspäiväkirjojen tapaan sanat Lakia, työtä, rauhaa, valoa, joista valo kuvastaa sivistystä. Tekstien taustalla on Suomen hahmo, jonka takaa kajastaa hopeinen valo.

Koulu suomalaisen menestyksen kivijalkana

Itella Posti Oy aloittaa marraskuussa Suomen itsenäisyyden 100-vuotispäivää vuonna 2017 juhlistavan viiden julkaisun postimerkkisarjan. Ensimmäinen sarjan julkaisu on 4.11. ilmestyvä suomalaista koulujärjestelmää esittelevä Kansakoulusta Pisaan -postimerkkivihko. Ville Tietäväisen suunnittelemaan kuuteen 1. luokan postimerkkiin on kuvattu kansainvälisestikin arvostetun suomalaisen koulujärjestelmän kivijalat.

Vaakunan muotoisten 1. luokan postimerkkien kuva-aiheita ovat koululaitoksen perustaja Uno Cygnaeus, kouluterveydenhuolto, kouluruokailu, kouluopetus, koululiikunta ja koulun kieliopetus.

Jouluisia kiiltokuvia

Marraskuussa ilmestyvät perinteiset joulupostimerkit ovat saaneet tänä vuonna innoituksensa nostalgisten kiiltokuvien maailmasta. Susanna Rummun ja Ari Lakaniemen suunnittelemien merkkien kiiltokuvamaisuutta korostetaan kuva-aiheiden kiiltolakkauksella. Lisäksi kultapainatus tuo marraskuun alussa ilmestyviin merkkeihin kimaltavaa joulun tunnelmaa.

Joulutervehdyksiin soveltuva 0,60 euron arvoinen postimerkki on tunnelmallinen Jouluhalaus. 1. luokan joulupostimerkki on Kuusipoika. Perinteinen Kiiltokuvaenkeli soveltuu 2. luokan merkkinä käytettäväksi joulun lisäksi moniin muihin tervehdyksiin.

Postimerkkien julkaisuohjelma elo-joulukuu 2013 (PDF)

Itella Posti Oy

• kehitysjohtaja Markku Penttinen, puh. 020 451 5519,
  • tuotepäällikkö Tommi Kantola, puh. 020 451 5531,
  • tuotepäällikkö Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572,
    sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@posti.fi

Itella Viestintä

• tiedottaja Salla Lappalainen, puh. 020451 7993, etunimi.sukunimi@itella.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Tutustu Postin verkkokaupassa kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin: www.posti.fi/ostoksille.

Itella Posti tarjoaa kuluttaja- ja yritysasiakkailleen monipuolisen ja maanlaajuisen verkoston postiasioiden hoitoon. Palvelupisteverkostoon kuuluu yhteensä noin tuhat täyden palvelun postia, pakettiautomaattia ja noutopistettä sekä lisäksi yrityspisteitä, postimerkkien jälleenmyyntipisteitä, kirjelaatikoita, kotiinkuljetuspalveluita sekä sähköinen postilaatikko Netposti. Asiakkaiden uudenlaisiin asiointitarpeisiin vastaavien palvelupisteiden määrää on suunniteltu lisättäväksi 1100:sta noin 400:lla vuoteen 2016.