Etelä-Eurooppa kiinnostaa nyt kiinteistösijoittajia – Helsinki hienoisessa laskussa

Kova kilpailu halutuimmista kohteista Euroopan suurimmilla kiinteistösijoitusmarkkinoilla saa sijoittajat kääntämään katseensa kohti toissijaisia sijoituskohteita, ilmenee PwC:n ja Urban Land Instituten tekemästä Emerging Trends in Real Estate Europe 2015 -tutkimuksesta.

Vuosittain tehtävässä tutkimuksessa arvioidaan Euroopan merkittävimpien kaupunkien houkuttelevuutta kiinteistösijoituskohteina. Tutkimus perustuu lähes 500 kansainvälisesti tunnetun kiinteistöalan ammattilaisen näkemyksiin; vastaajien joukossa on muun muassa kiinteistösijoittajia, rakentajia, pääoman tarjoajia, agentteja ja konsultteja.

Kiinteistösijoittajien listan kärjessä ovat Berliini ja Dublin. Monet taantumasta pahoin kärsineet kaupungit ovat tehneet listalla erittäin vahvan nousun. Esimerkiksi kaksi vuotta sitten listan hännillä olleet Madrid ja Ateena ovat nyt viiden suosituimman joukossa. Ison harppauksen vuodesta 2014 tekivät Birmingham, Amsterdam ja Lissabon. Helsinki laski viime vuodesta kaksi sijaa ollen nyt 17.

”Helsingin sijoitus huononi, vaikka kansainvälisten kiinteistösijoittajien kiinnostus Helsinkiä ja muutakin Suomea kohtaan on lisääntynyt”, kiinteistösijoitusmarkkinoihin erikoistunut PwC:n asiantuntija Jari Lehtinen sanoo.

Ostaminen haasteellista, asuntosijoittaminen kasvussa

Raportin mukaan kiinteistöt ovat Euroopan taloudellisesta epävarmuudesta huolimatta sijoittajille hedelmällistä maaperää. Sijoittajista 70 % odottaa markkinoille virtaavan tänä vuonna enemmän sekä omaa että vierasta pääomaa. Suurimmiksi ongelmiksi vastaajat näkevät houkuttelevien kohteiden puutteen, sääntelyn tuomat haasteet sekä rahoituksen kustannukset. Yli 80 % sijoittajista uskoo, että rahoituksen saatavuudella on kuluvana vuonna kohtalainen tai merkittävä vaikutus heidän liiketoimintaansa.

Aasialaisten ja pohjois-amerikkalaisten rahastojen tuella kiinteistösijoittajat siirtyvätkin vähemmän kilpailluille markkinoille ja etsivät vaihtoehtoisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi Berliini nappasi listan ykköspaikan Müncheniltä, koska sen nähdään olevan Saksan muita suurkaupunkeja edullisempi.

”Suomen markkinoilla tilanne on muun Euroopan tavoin se, että parhailla paikoilla, esimerkiksi Helsingin ydinkeskustassa, sijaitsevat kiinteistöt ovat kalliita ja niihin on kovan kilpailun takia vaikea päästä käsiksi. Suomessa ei kuitenkaan vielä ole nähtävissä vastaavankaltaista vahvasti lisääntynyttä kiinnostusta toissijaisia kaupunkeja kuten muita yliopistokaupunkeja kohtaan. Ulkomaisten toimijoiden kiinnostus niitä kohtaan on toistaiseksi rajallista”, Lehtinen toteaa.

Kiinnostus asuntosijoittamiseen on kasvussa koko Euroopassa. Lähes 70 % vastaajista on mukana myös asuntosijoittamisessa – pääosin rakennuttamalla myyntiin.

”Asuntosijoittaminen on ollut Suomessa tuottoisaa, ja sen osuus kaikista kiinteistöinvestoinneista on ollut meilläkin kasvussa, Lehtinen toteaa.

Kiinteistösijoittajien top 10 -kaupungit Euroopassa (suluissa edellisen vuoden sijoitus)

1. Berliini (4.)
2. Dublin (2.)
3. Madrid (19.)
4. Hampuri (3.)
5. Ateena (28.)
6. Birmingham (20.)
7. Kööpenhamina (8.)
8. Amsterdam (25.)
9. Lissabon (26.)
10. Lontoo (5.)
…………..
17. Helsinki (15.)

Jari Lehtinen, PwC, puh. 020 787 8338, jari.lehtinen@fi.pwc.com

Suomenkielinen tutkimussivusto: www.pwc.fi/etre

Globaali tutkimussivusto: www.pwc.com/etreeurope

Tutkimusraportti: http://www.pwc.fi/fi/julkaisut/tiedostot/Emerging-Trends-in-Real-Estate-Europe-2015.pdf

Emerging Trends in Real Estate® Europe

Euroopan kiinteistösijoitustrendejä kartoittavaa vuosittain ilmestyvää tutkimusraporttia on julkaistu vuodesta 2003 lähtien. Raportin tuottavat yhteistyössä Urban Land Institute (ULI) ja PwC. Raportti tarjoaa kokonaisvaltaisen katsauksen Euroopan kiinteistösijoitusmarkkinoiden nykytilaan ja kehitystrendeihin, kiinteistörahoitukseen ja pääomamarkkinoihin ja kertoo myös trendeistä kiinteistötyypeittäin ja maantieteellisiin alueisiin jaoteltuina. Raportti perustuu lähes 500 kansainvälisesti tunnetun kiinteistöalan ammattilaisen näkemyksiin; vastaajien joukossa on muun muassa kiinteistösijoittajia, rakentajia, pääoman tarjoajia, agentteja ja konsultteja.

Urban Land Institute

Urban Land Institute (www.uli.org) on globaali, jäsentensä tukema, voittoa tavoittelematon koulutus- ja tutkimusinstituutti. ULIn missiona on tarjota johtajuutta kestävän maankäytön ja kestävien yhteisöjen luomisessa maailmanlaajuisesti. Vuonna 1936 perustetulla instituutilla on yli 33 000 jäsentä, jotka edustavat kaikkia maankäytön ja rakentamisen toimialoja.

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Suomessa meitä on yli 800 asiantuntijaa ja toimipisteverkostomme kattaa koko maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Ota yhteyttä tai lue meistä lisää: www.pwc.fi.

PwC toimii 157 maassa yli 195 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa joko koko PwC-ketjuun maailmalaajuisesti tai yksittäisiin jäsenyrityksiimme, joista jokainen on oma juridisesti itsenäinen yhtiönsä. Lisätietoja rakenteestamme löydät osoitteesta www.pwc.com/structure.