Euroopan listautumisantimarkkinat ylsivät huippulukemiin vuonna 2015

Euroopassa kerättiin vuonna 2015 listautumisanneilla 57,4 miljardia euroa. PwC:n IPO Watch Europe -listautumisantikartoitus kertoo antien tuottaneen 16 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös antien keskimääräinen tuotto (248 miljoonaa euroa) oli 27 % edellisvuotta suurempi. Markkinatilanne hiljentänee antien aktiivisuutta vuoden 2016 alkupuoliskolla. Suomessa vuodesta 2016 odotetaan hyvää.

Vuotta 2015 dominoi 14 mega-antia, jotka keräsivät yli miljardi euroa ja auttoivat nostamaan vuoden 2015 listautumisantituoton korkeimmalle tasolle sitten vuoden 2007. Vuonna 2015 kolmessa viidestä listautumisannista valtio-omisteinen yhtiö myytiin yksityiselle sektorille tai yhtiö palasi arvopaperimarkkinoille.

Suomessa listautumisten määrä kasvoi vuoden 2014 vuoden seitsemästä kahteentoista vuonna 2015. Listautumisten arvo yli kolminkertaistui vuoteen 2014 verrattuna. Maailmalla suosiossa oleva yksityistäminen on Suomessa tällä hetkellä vasta kasvussa.

”OMX Helsingin päälistalle menneistä Evliä lukuun ottamatta kaikki eli Asiakastieto, Pihlajalinna, Kotipizza ja Consti olivat pääomasijoittajavetoisia. First Northin listautumisista pääomasijoittajien tekemiä ei ollut yksikään, mikä kertoo siitä että IPOlla haettiin lähinnä kasvua”, kommentoi PwC Suomen pääomamarkkinatransaktioista vastaava partneri Netta Mikkilä.

Vuonna 2016 talousympäristö on selvästi haasteellisempi kuin vuonna 2015 tai 2014. Viime vuosi lopetettiin kuudella merkittävällä listautumisannilla, jotka nostivat tuotot huippulukemiin. Tilasto ei kuitenkaan kerro kaikkea: lähestyvät USAn presidentinvaalit, huoli Kiinan heikentyneen taloustilanteen heijastumisesta muihin markkinoihin ja öljyn hinnan hurja pudotus saivat Lontoon vuoden 2015 listautumisantien tuoton laskemaan 16 %. PwC ennakoi Lontoon listautumisantien kokonaistuottojen laskevan viime vuotta alhaisemmalle tasolle.

Maailmalla odotetaan kuluvalle vuodelle hienoista laskua markkinoille tulevien yritysten määrässä, sillä sijoittajat punnitsevat edelleen tarkasti jokaista sijoitusvaihtoehtoa. Tästä huolimatta myös megakauppojen trendin uskotaan jatkuvan vuonna 2016. Nähtäväksi jää, miten Yhdysvalloissa odotettavissa oleva vaalien aiheuttama markkinoiden hidastuminen heijastuu Eurooppaan.

”Markkinoiden trendit ja maailmantalouden vaikutus, kuten ennätysalhaiset öljynhinnat, USAn nousevat korkotasot ja jatkuvat valuuttakurssivaihtelut, näkyvät Suomessa viiveellä. Emme odota Suomen listautumisantimarkkinoille pudotusta, vaan olemme melko positiivisella mielellä. Suomessa sekä yrityskauppa- että IPO-markkina näyttävät vahvoilta. Vuonna 2016 Euroopassa esille nousee vahvoja ja ennakoitavia kasvutarinoita, joissa pitkä aikaväli on huomion keskipisteenä selkeämmin kuin koskaan ennen”, PwC Suomen yritysjärjestelypalveluiden partneri Kauko Storbacka sanoo.

Netta Mikkilä, PwC, partneri, pääomamarkkinatransaktiot, puh. 020 787 7386
Kauko Storbacka, PwC, partneri, yritysjärjestelyt, puh. 020 787 7368

IPO Watch Europe 2015 annual review

Taustatietoa:

IPO Watch Europe kartoittaa kaikki uudet, ensisijaiseen listautumispaikkaan tehdyt listautumisannit, jotka on toteutettu Euroopan keskeisimmillä osakemarkkinoilla ja tärkeimmissä markkinasegmenteissä. Selvitykseen kuuluvat pörssit, jotka sijaitsevat Belgian, Espanjan, Hollannin, Irlannin, Iso-Britannian, Italian, Itävallan, Kreikan, Kroatian, Luxemburgin, Norjan, Puolan, Portugalin, Ranskan, Romanian, Ruotsin, Saksan, Sveitsin, Tanskan ja Turkin alueilla ja niiden listautumisantiaktivisuutta tarkastellaan neljännesvuosittain. Selvitys ei kuitenkaan kata saman pörssin sisäisiä markkinaliikkeitä.

Tämä selvitys toteutettiin 1.1.–31.12. 2015 ja siinä tarkastellaan kaikkia anteja, joiden ensimmäinen pörssipäivä osuu tälle ajanjaksolle. Kaikki markkinatiedot on hankittu osakemarkkinoilta, eikä PricewaterhouseCoopers LLP ole erikseen tarkistanut annettuja tietoja.

Raportissa Savo-Solar Oyj on huomioitu OMX Tukholman luvuissa.

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa yli 830 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta ja lakipalvelut sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tavoitteenamme on luoda kestävää kasvua. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 208 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.

Lainaukset

Markkinoiden trendit ja maailmantalouden vaikutus, kuten ennätysalhaiset öljynhinnat, USAn nousevat korkotasot ja jatkuvat valuuttakurssivaihtelut, näkyvät Suomessa viiveellä. Emme odota Suomen listautumisantimarkkinoille pudotusta, vaan olemme melko positiivisella mielellä. Suomessa sekä yrityskauppa- että IPO-markkina näyttävät vahvoilta. Vuonna 2016 Euroopassa esille nousee vahvoja ja ennakoitavia kasvutarinoita, joissa pitkä aikaväli on huomion keskipisteenä selkeämmin kuin koskaan ennen.
PwC Suomen yritysjärjestelypalveluiden partneri Kauko Storbacka