Kasvuodotusten epävarmuus jähmettänyt globaalit listautumismarkkinat – luvassa hiljainen kesä

Listautumismarkkinoilla odotellaan parempia aikoja. PwC:n pääomamarkkina-asiantuntijoiden mukaan yli 8 miljardin euron listautumisannit on joko siirretty tulevaisuuteen tai peruttu kokonaan vuoden 2012 toisen kvartaalin aikana.

Vuosineljännes osoittautui pettymykseksi monelle listautumista toivoneelle yritykselle, sillä maailmanmarkkinoiden kasvuun liittyvä epävarmuus – etenkin Kiinan suhteen – ja euroalueen velkakriisi ovat ajaneet osakemarkkinoiden volatiliteetin korkeimmalle tasolle sitten marraskuun 2011.

PwC kartoittaa IPO Watch Europe -raportillaan Euroopan pörssien listautumisten määrää ja arvoa neljästi vuodessa. Tuoreimmassa katsauksessa ei ole merkkejä edellisen raportin paremmista tulevaisuudennäkymistä, sillä listautumisten määrä pieneni merkittävästi vuoden toisen kvartaalin aikana. Euroopassa listautui vain 80 yritystä, keräten kokoon 0,7 miljardia euroa. Edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna listautumisten määrä laski 40 % ja tuotot 95 %: vuonna 2011 huhti-kesäkuussa 134 listautumista keräsi 13,4 miljardin euron potin (summassa on mukana Glencorin tuntuva 6,9 miljardin euron listautumisanti.)

Listautumissuunnitelmia lykätty

Listautumismarkkinoiden heikko kehitys juontaa paitsi epävarmasta markkinatilanteesta myös niiden yritysten lukumäärästä, jotka siirsivät listautumissuunnitelmiaan 6–12 kuukaudella eteenpäin, kun 2011 jälkimmäinen puolisko osoittautui odotettua haastavammaksi.

Euroopan suurimmat listautumiset vuoden 2012 toisella kvartaalilla olivat Brunello Cucinelli, italialainen kashmirpaitojen valmistaja, jonka anti tuotti 158 miljoonaa euroa Italian pörssissä, Borsa Italianassa; sekä NMC Healthcare, Abu Dhabissa sijaitseva terveyspalvelujen tuottaja, jonka anti keräsi 142 miljoonaa euroa Lontoon pörssin päämarkkinoilla.

Lontoossa toteutettiin vain 19 listautumista, yhteistuotoltaan 0,3 miljardia euroa. Määrällisesti anteja oli 46 % vähemmän ja tuotto oli peräti 97 % pienempi kuin edellisen vuoden vastaavana kvartaalina, jolloin Lontoossa koettiin 35 listautumista, jotka tuottivat 10,3 miljardia euroa.

“Lontoossa listautumisaktiivisuus on vaimentunut merkittävästi. Täytyy kuitenkin muistaa, että varsin monet yritykset toivovat voivansa listautua Lontoon pörssiin. Erityisesti luonnonvaroihin keskittyvät kehittyvien markkinoiden yritykset ovat todella kiinnostuneita Lontoosta”, PwC Suomen yritysjärjestelypalveluista vastaava johtaja ja partneri Harri Valkonen sanoo.

“Kyseiset yritykset valmistautuvat aiempaakin keskittyneemmin tulevaisuuteen ollakseen valmiina käyttämään tilanteen hyväkseen ja listautuakseen heti, kun sopiva ajankohta seuraavan kerran koittaa.”

Facebook piristi Yhdysvaltoja, Euroopassa ei vilkastumisen merkkejä

Yhdysvalloissa vuoden 2012 toinen kvartaali alkoi vahvasti 27 listautumisella jakson kahden ensimmäisen kuukauden aikana, mutta jo toukokuussa markkinat alkoivat hidastua Yhdysvaltojen kotimarkkinoita askarruttavien haasteiden vuoksi ja toki myös maailmanlaajuisten makrotalouskysymysten painaessa markkinoita. Facebookin keräämä 12,5 miljardin euron listautuminen nosti tuottoja, ja yhteensä listautumisilla saatiin Yhdysvalloissa huhti–kesäkuussa 16,5 miljardia euroa. Tämä on 66 % korkeampi luku kuin vastaavana ajanjaksona 2011 ja kolmanneksi tuottoisin kvartaali sitten vuoden 2007.

Aasian markkinat, eritoten Hongkong, kärsivät peruttujen listautumisten suuresta määrästä (Graff Diamonds, China Nonferrous Metal Mining ja China Yongda Automobile Services). Kiinan markkinat hiljenivät: 2012 ensimmäinen puolisko toi 117 listautumista, jotka tuottivat 10,5 miljardia euroa – listautumisia oli kaikkiaan 49 % vähemmän ja tuotto oli 74 % pienempi kuin edellisvuoden tammi–kesäkuussa (jolloin 229 listautumista toi 40,2 miljardia euroa). Malesian pörssissä koettiin vuoden toisiksi suurin anti Facebookin jälkeen, kun Felda listautui ja tuotti kesäkuussa 2,4 miljardia euroa.

Euroopan listautumisten vähäinen määrä on koetellut maailmanmarkkinoita pahasti. Hiljaisen kauden odotetaan jatkuvan kesän yli ja mahdollisesti pitkälle syksyyn, riippuen sijoittajien luottamuksen ja markkinoiden yleistilanteen kehittymisestä.

“Nykymarkkinatilanne on niin Euroopassa kuin Suomessakin sanalla sanoen synkkä, eikä tilanne ei ole aivan heti paranemassa.

Nähtäväksi jää, osaavatko yritykset realistisesti arvioida oman markkina-arvonsa ja ovatko ne varautuneita menemään markkinoille sitten, kun maailmanlaajuinen taloustilanne paranee. Luvassa on kuitenkin kaksi hidastavaa tekijää: markkinoiden menoa perinteisesti jarruttava lomakausi ja kesäseesteisyys, sekä elokuussa alkavat Lontoon olympialaiset. On epätodennäköistä, että listautumismarkkinat piristyisivät erityisesti ennen loppuvuotta”, Valkonen toteaa.

Lataa IPO Watch Survey Q2 2012 (pdf 804 kb)

Lisätiedot:
PwC Suomi, yritysjärjestelypalvelut, Harri Valkonen, puh. 040 539 9339

IPO Watch Europe -selvitykset
IPO Watch Europe kartoittaa vuosineljänneksen ajalta kaikki uudet, ensisijaiseen listauspaikkaan tehdyt listaukset, jotka on toteutettu Euroopan keskeisimmillä osakemarkkinoilla ja tärkeimmissä markkinasegmenteissä. Selvitykseen kuuluvat pörssit, jotka sijaitsevat Itävallan, Belgian, Tanskan, Ranskan, Saksan, Kreikan, Hollannin, Irlannin, Italian, Luxemburgin, Norjan, Puolan, Portugalin, Espanjan, Ruotsin, Sveitsin ja Britannian alueilla. Selvitys ei kuitenkaan kata saman pörssin sisäisiä markkinaliikkeitä eikä green shoe- eli lisäosakeoptioita. Tuorein selvitys sisältää uudet listaukset listauspäivän mukaan 1.4.–30.6.2011 väliseltä ajalta. Kaikki markkinatiedot on hankittu osakemarkkinoilta. PwC ei ole tarkistanut annettuja tietoja.

PwC tarjoaa liikkeenjohdon konsultointia, tilintarkastusta sekä yritysjärjestelyihin, verotukseen ja varmennukseen liittyviä palveluja 158 maassa. Apunasi on Suomessa yli 700 alansa vankkaa ammattilaista – on yrityksesi sitten kasvuyhtiö, perheyritys, pörssilistattu tai julkissektorin toimija. PwC viittaa PricewaterhouseCoopers International Limited -jäsenyritysten muodostamaan ketjuun, jonka jokainen jäsenyritys on itsenäinen juridinen yhtiö.