Kouvola, Heinola ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ansioituivat arviointikertomuksillaan

PwC:n järjestämässä Vuoden Arviointikertomus -kilpailussa valittiin vuoden 2015 parhaat arviointikertomukset kolmessa sarjassa. Suurten yli 20 000 asukkaan kuntien sarjan voitti Kouvola. Alle 20 000 asukkaan kuntien sarjassa voiton vei Heinola, ja kuntayhtymien sarjan voitti Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä.

Tarkastuslautakuntien tehtävänä kunnissa on arvioida valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumista sekä kunnan toiminnan tuloksellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Arvioinnin tulokset raportoidaan vuosittain arviointikertomuksessa. PwC:n järjestämällä arviointikertomuskilpailulla halutaan edistää tarkastuslautakuntien arviointitoimintaa ja arviointikertomusten laadukkuutta.

”On ollut ilo havaita, että erityisesti alle 20 000 asukkaan kuntien ja kuntayhtymien kertomuksissa on vuosien saatossa tapahtunut kehitystä. Suuret kaupungit ovat olleet alusta asti muita hieman edellä, epäilemättä resursseistakin johtuen. Taso on noussut kuitenkin kaikissa kilpailusarjoissa”, toteaa tuomariston puheenjohtaja Antti Mykkänen.

”Tänäkin vuonna kilpailun taso oli korkea. Kertomusten sisällön arvioinnissa keskityimme mm. johtopäätösten systemaattisuuteen ja annettujen suositusten hyödynnettävyyteen päätöksenteossa. Toki kiinnitimme huomiota myös esitystapaan ja ymmärrettävyyteen”, Mykkänen jatkaa.

Vaikka arviointikertomukset ovat vuosien mittaan parantuneet, kertomuskilpailu nostaa edelleen esille kehityskohteita.

”Petrattavaa on esimerkiksi siinä, kuinka selkeästi tarkastuslautakunta onnistuu tuomaan esille oman näkemyksensä ja suosituksensa kunnalle tai kuntayhtymälle. Kehittämistyönsä tueksi moni kilpailuun osallistunut tarkastuslautakunta onkin pyytänyt meiltä palautetta kertomuksestaan”, PwC Julkistarkastus Oy:n toimitusjohtaja Juha Huuskonen toteaa.

Arviointikertomuskilpailu toteutettiin yhteistyössä Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulun kanssa. Vuoden 2015 arviointikertomuksia analysoi Tampereen yliopiston opiskelijoista koottu arviointiryhmä ohjaavan professorin Lasse Oulasvirran johdolla.

Voittajat valitsi ulkopuolisista asiantuntijoista koottu tuomaristo, johon kuuluivat Antti Mykkäsen lisäksi emeritusprofessori Pentti Meklin ja VTT Mikko Wennberg.

”Yhteistyö Tampereen yliopiston kanssa on ollut onnistunutta ja innostavaa. Opiskelijat olivat vahvasti sitoutuneet projektiin ja tekivät perusteellista pohjatyötä tuomaristolle. Samalla opiskelijat ovat päässeet näköalapaikalta perehtymään kuntien tarkastuslautakuntien toimintaan”, Huuskonen kiittelee.

Arviointikertomuskilpailu järjestettiin nyt seitsemättä kertaa, ja parhaat arviointikertomukset julkistettiin Helsingissä 26.–27.10. pidettävässä PwC:n Arviointiseminaarissa.

Antti Mykkänen, tuomariston puheenjohtaja, puh. 0400 570 087
Juha Huuskonen, toimitusjohtaja, PwC Julkistarkastus Oy, puh. 050 434 5573

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 930 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tarkoituksenamme on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista asiakkaidemme merkittävimpiä ongelmia. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 223 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.