Lahti, Kempele ja HUS laativat parhaat arviointikertomukset

PwC:n järjestämässä Vuoden Arviointikertomus -kilpailussa valittiin vuoden 2014 parhaat arviointikertomukset kolmessa sarjassa. Suurten yli 20 000 asukkaan kuntien sarjan voitti Lahden kaupungin tarkastuslautakunta. Alle 20 000 asukkaan kuntien sarjassa voiton vei Kempeleen kunnan tarkastuslautakunta. Kuntayhtymien sarjan voitti viime vuoden tapaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS.

Tarkastuslautakuntien tehtävänä kunnissa on arvioida valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumista. Arviointityö kohdistuu myös kunnan toiminnan tuloksellisuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Arvioinnin tulokset raportoidaan vuosittain arviointikertomuksessa. PwC:n järjestämällä arviointikertomuskilpailulla halutaan edistää tarkastuslautakuntien arviointitoimintaa ja arviointikertomusten laadukkuutta.

Kilpailussa parhaiten menestyneissä kertomuksissa korostuu johtopäätösten ja suositusten selkeä raportointi sekä kertomusten harkittu visuaalinen ulkoasu. Arvioinnissa onkin kiinnitetty huomiota erityisesti kertomusten hyödynnettävyyteen päätöksenteossa.

”Arviointikertomusten taso on parantunut vuosi vuodelta. Toivottavaa tietysti on, että entistä laajempi joukko kiinnittäisi kertomusten laatuun huomiota”, sanoo kilpailun tuomariston puheenjohtaja Antti Mykkänen.

Kilpailukertomusten arvioinnin suoritti Tampereen yliopiston hallintotieteiden julkisen talousjohtamisen opintosuunnan opiskelijoiden muodostama esiraati kahden ohjaavan professorin johdolla.

”Opiskelijat ja sitä myöten tutkimus pääsevät näin lähemmäs kuntien käytäntöä ja tarkastustoimintaa. On tärkeää, että alalle tulevat saavat hyvän kokonaiskuvan tarkastustoiminnasta”, Mykkänen toteaa.

Voittajat valitsi ulkopuolisista asiantuntijoista koottu tuomaristo, johon kuuluivat Antti Mykkäsen lisäksi emeritusprofessori Pentti Meklin ja VTT Mikko Wennberg.

PwC Julkistarkastus Oy:n toimitusjohtaja Juha Huuskonen painottaa arviointityön merkitystä kuntien johtamisen tukena.

”Uusi kuntalaki terävöittää tarkastuslautakuntien perustehtävää. Tarkastuslautakuntien työssä korostuu entistäkin selvemmin toiminnan tuloksellisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden arviointi. On toivottavaa, että arviointikertomukset saavat nykyistä enemmän näkyvyyttä ja kertomuksiin sisältyviä suosituksia hyödynnetään kuntien päätöksenteossa.”

Arviointikertomuskilpailu järjestettiin nyt kuudetta kertaa, ja parhaat arviointikertomukset julkistettiin Helsingissä 4.–5.11. pidettävässä PwC:n Arviointiseminaarissa.

Antti Mykkänen, tuomariston puheenjohtaja, puh. 0400 570 087

Juha Huuskonen, toimitusjohtaja, PwC Julkistarkastus Oy, puh. 050 434 5573

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa yli 830 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta ja lakipalvelut sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tavoitteenamme on luoda kestävää kasvua. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 208 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.

Lainaukset

PwC Julkistarkastus Oy:n toimitusjohtaja Juha Huuskonen