Lissabon kiinteistösijoittajien suosikki, kiinnostus Helsinkiä kohtaan noussut kohisten

Eurooppalaisten kiinteistöalan asiantuntijoiden suosikkikohteita vuodelle 2019 ovat Lissabon, Berliini ja Dublin. Helsinki nousi listalla 10 pykälää sijalle 8.

Turvattujen pitkän aikavälin tuottojen etsintä ajaa eurooppalaista kiinteistösijoittamista eteenpäin, kun ala suojautuu potentiaalisia koronnousuja vastaan epävarmassa geopoliittisessa tilanteessa, selviää Emerging Trends in Real Estate® Europe 2019 -raportista. Urban Land Instituten (ULI) ja PwC:n laatima raportti perustuu yli 800 eurooppalaisen kiinteistöalan sijoittajan, kehittäjän, rahoittajan ja neuvonantajan näkemyksiin. Muiden kysymysten ohella sijoittajia pyydettiin listaamaan vuoden 2019 kiinnostavimmat kaupungit Euroopassa.

Pääkaupunkiseudun kehitys on noteerattu

Helsinki nousi listalla viime vuoden sijalta 18 sijalle 8, ja on kiinteistösijoittajien silmissä pohjoismaisista kaupungeista selvästi houkuttelevin (Kööpenhamina 13., Oslo 15. ja Tukholma 19.). Ulkomaisten ostajien osuus Pohjoismaissa tehdyistä kiinteistökaupoista oli vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla suurin juuri Suomessa.

Sijoittajien kiinnostus on erityisen kova pääkaupunkiseudun toimisto- ja logistiikkatiloja kohtaan.

Uusien alueiden ja liikenneyhteyksien kehitystä pidetään hyvänä; esimerkiksi kehärata kiihdyttää Aviapoliksen alueen kehitystä ja Espooseen yltävä Länsimetro hyödyttää läntisen pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoita.

Raportissa tuodaan esiin myös se, että pääkaupunkiseutu on tähän asti ollut melko suljettu ulkomaalaiselta väestöltä. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, kun väkimäärän odotetaan kasvavan 200 000 asukkaalla 1,7 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Länsisataman, Kalasataman ja Pasilan kehitys nähdään isona mahdollisuutena.

“Ostimme Suomesta juuri paljon vuokra-asuntoja remontoitavaksi. Kun se on tehty, isot rahat katsovat sen markkinan suuntaan”, kommentoi yksi globaali pääomasijoittaja.

“Vaikka Helsinki houkuttelee tällä hetkellä sijoittajia, vapaiden toimistotilojen määrä on kuitenkin vähenemässä ja sitäkin vähemmän on vapaana moderneja kohteita. Tämä saattaa johtaa Helsingin ydinkeskustan alueella hintojen nousuun. Seurauksena monet sijoittajat suuntaavat katseensa muihin kohteisiin, ja kotimaiset pelurit suuntaavat muihin kaupunkeihin”, toteaa PwC:n partneri Antti Palkén.

Lissabon nousi 10 sijaa kärkipaikalle, saksalaiskaupungit yhä suosiossa

Emerging Trends in Real Estate® Europe -raporttiin sisältyvä vuosittainen kaupunkien luokittelu heijastelee alan kiinnostusta pienempiä ja syklin myöhemmässä vaiheessa mukaan tulleita toimijoita kohtaan verrattuna joihinkin suurempiin ja vakiintuneisiin markkinoihin. Samalla huomioidaan geopoliittiset riskit. Lissabon nousi kymmenen sijaa ja sijoittui ensimmäiseksi syklin loppuvaiheen aikana. Haastatellut ylistivät myös Lissabonin elämänlaatua ja poliittista johtajuutta.

Vakiintuneemmat saksalaiset kaupungit dominoivat yhä top ten -listaa Berliinin ollessa toisena. Perässä seuraavat viidentenä Frankfurt, seitsemäntenä Hampuri ja kymmenentenä München. Joidenkin vastaajien mielestä näiden kaupunkien vuodesta toiseen jatkuva suosio alkaa olla rasite investointien muuttuessa ylihinnoitelluiksi.

Lontoo sijoittuu kiinteistösijoittajien rankingissa vasta sijalle 29. Investointien volyymeista ja Lontoon toimistojen jatkuvasta hyvästä kysynnästä huolimatta brexit varjostaa yhä Lontoon lyhyen tähtäimen näkymiä. 70 % Euroopan kokeneista asiantuntijoista on sitä mieltä, että Iso-Britannian kyky houkutella kansainvälisiä osaajia tulee laskemaan maaliskuun 2019 takarajan jälkeen huolimatta siitä, minkälainen lopullinen sopimus on.

Kiinteistösijoittajien top 10 Euroopassa vuonna 2019

1. Lissabon

2. Berliini

3. Dublin

4. Madrid

5. Frankfurt

6. Amsterdam

7. Hampuri

8. Helsinki

9. Wien

10. München

Antti Palkén, puh. 050 578 0565, antti.palken@pwc.com

Emerging Trends in Real Estate®: Europe 2019

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 100 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tarkoituksenamme on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista asiakkaidemme merkittävimpiä ongelmia. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 158 maassa yli 250 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö.
Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.