Maailman sadan arvokkaimman yhtiön listalla uusi kärkinimi

Maailman sadan arvokkaimman yhtiön markkina-arvo oli maaliskuun 2020 lopussa yhteensä 21 500 miljardia dollaria, mikä on 2 % enemmän vuoden takaiseen verrattuna, ilmenee PwC:n Global Top 100 -listauksesta. Markkina-arvo kasvoi 20 % maaliskuusta joulukuuhun 2019, mutta laski 15 % joulukuusta 2019 maaliskuuhun 2020.

Maailman arvokkaimmaksi yhtiöksi nousi 1 600 miljardin dollarin markkina-arvollaan Saudi Aramco joulukuussa 2019 tapahtuneen, historian suurimman listautumisannin jälkeen. Viime vuonna listan kärjessä olleet Microsoft ja Apple olivat vuoden 2020 listalla sijoilla 2. ja 3. Niiden molempien markkina-arvo oli yli 1 000 miljardia dollaria maaliskuussa 2020.

PwC analysoi maailman sataa arvokkainta yhtiötä markkina-arvon mukaan maaliskuusta joulukuuhun 2019 sekä myös kuluvan vuoden osalta 31.3.2020 saakka. Kaksoisanalyysin tarkoitus on antaa selkeämpi kuva maailman suurimpien yhtiöiden suoriutumisesta ennen COVID-19-kriisin ennennäkemätöntä vaikutusta globaaleihin markkinoihin sekä siitä, miten kyseiset yhtiöt reagoivat tilanteeseen kriisin alkuvaiheessa.

PwC:n uusi analyysi osoittaa, että markkina-arvon mukaan listatut Global Top 100 -yhtiöt suoriutuivat vahvasti maaliskuusta joulukuuhun 2019, ja edelleen omilla aloillaan vertaisryhmäänsä paremmin vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä, vaikka COVID-19 aiheutti heilahteluja markkinoilla.

“Maailman suurimmat yhtiöt löivät vertailujaksolla omat toimialaindeksinsä. Tämä indikoi sitä, että sijoittajat pitävät yhtiön kokoa kriisinsietokyvyn kannalta olleellisena tekijänä. Suuryhtiöiden defensiivinen luonne perustuu pahimman kriisivaiheen yli kantaviin puskureihin ja kykyyn tehdä investointeja COVID-19-kriisin jälkeisessä maailmantilanteessa”, PwC:n partneri Kimmo Vilske toteaa.

Vain kymmenen Global Top 100 -listan yhtiön markkina-arvo kasvoi joulukuusta 2019  maaliskuuhun 2020. Markkina-arvoaan kasvatti muiden muassa Netflix, joka maalis–joulukuussa 2019 oli kymmenen eniten pudonneen joukossa (markkina-arvo -9 %), mutta kasvoi maaliskuuhun 2020 mennessä toiseksi eniten (+16 %). Markkina-arvoaan vuoden 2020 ensimmäisellä kolmanneksella kasvatti myös listalle noussut Tesla. Se oli kymmenen eniten kasvaneen yhtiön joukossa molemmilla aikaväleillä, kun sen markkina-arvo kaksinkertaistui 96 miljardiin dollariin.

Global Top 100 -listalla neljäntenä olevan Amazonin arvoksi laskettiin 971 miljardia dollaria 31.3.2020, mutta sen jälkeen arvo on ylittänyt 1 000 miljardin dollarin rajan verkkokaupan kysynnän kasvaessa jyrkästi COVID-19-pandemian hillitsemiseksi asetettujen liikkumisrajoitusten takia.

Yhdysvaltalaisyritykset dominoivat listaa

Global Top 100 -yhtiöiden markkina-arvo nousi kaikilla alueilla maaliskuusta joulukuuhun 2019 saakka, mutta sen jälkeen kasvu menetettiin kaikissa muissa maissa paitsi Saudi-Arabiassa.

Yhdysvallat dominoi edelleen Global Top 100 -listaa yritysten määrän ja markkina-arvon suhteen, vaikkakin joulukuun 2019 ja maaliskuun 2020 välillä laskua tuli 14 %.

Eurooppalaisten yhtiöiden määrä Global Top 100 -listalla väheni suhteellisesti merkittävimmin kolmen kuukauden aikana ennen maaliskuuta 2020. Niiden markkina-arvo laski 25 %. Eurooppalaisista pörssiyhtiöistä korkeimmalla on sijalta 13 löytyvä sveitsiläinen Nestle, jonka markkina-arvo nousi 292 miljardista dollarista 306 miljardiin dollariin. Listan ainoa pohjoismainen yhtiö on sijalle 48 noussut tanskalainen Novo Nordisk 144 miljardin dollarin markkina-arvollaan.

Kone jatkaa Suomen ykkösenä

Suomen top 10 -listalla on tapahtunut edelliseen tarkasteluajankohtaan (elokuu 2019) nähden mielenkiintoisia muutoksia. Kesäkuun alun 2020 tiedoilla Kone on vahvistanut kärkipaikkaansa, mutta edellinen listakakkonen Nokia on pudonnut pari pykälää alaspäin. Sen ohi on noussut kakkospaikalle Neste perässään Nordea. Suomen kymmenen arvokkaimman yhtiön listalta on pudonnut Wärtsilä, jonka paikan on listan 10. sijalla ottanut Orion.

Kokonaisuudessaan kymmenen suurimman yhtiön yhteenlaskettu markkina-arvo on noussut viime vuoden elokuun vertailuajankohdasta 2,4 %. Suhteellisen pieni yhteenlaskettu markkina-arvon muutos piilottaa sisäänsä yksittäisten yhtiöiden osalta kaksijakoisen kuvan. Suurimmat arvonkasvattajat ovat olleet Orion (+47 %), Elisa (+19 %) ja Kone (+16 %). Vastaavasti suurimmat miinukset ovat ottaneet Nokia (-21 %), Fortum (-15 %) ja Sampo (-11 %).

Maailman suurimmat yritykset 2020, top 10 (markkina-arvo, miljardia dollaria, 3/2020):

1. Saudi Aramco (1 602)
2. Microsoft (1 200)
3. Apple (1 113)
4. Amazon.com (971)
5. Alphabet (799)
6. Alibaba (522)
7. Facebook (475)
8. Tencent (469)
9. Berkshire Hathaway (443)
10. Johnson & Johnson (346)

Suomen suurimmat yritykset 2020, top 10 (markkina-arvo, miljardia euroa, 6/2020):

1. Kone (31,6)
2. Neste (27,0)
3. Nordea Bank (26,0)
4. Nokia (21,5)
5. Sampo (18,6)
6. Fortum (15,6)
7. UPM-Kymmene (14,1)
8. Stora Enso (9,2)
9. Elisa (8,7)
10. Orion (6,4)

Kimmo Vilske, kimmo.vilske@pwc.com, puh. 040 732 0850

Global Top 100 companies 2020 -sivusto

Global Top 100 companies by market capitalisation (pdf)

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 200 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 276 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.