Maailman sadan arvokkaimman yhtiön markkina-arvo ennätyskorkealla

Maailman suurimpien pörssilistattujen yritysten yhteenlaskettu markkina-arvo on 21 000 miljardia dollaria, ilmenee PwC:n tuoreesta Global Top 100 -selvityksestä. Arvo on kasvanut vuodessa 5 prosenttia. Kasvu on ollut haastavammasta markkinatilanteesta johtuen hillitympää kuin vuonna 2018, jolloin kasvuprosentti oli 15.

Global Top 100 -yhtiöistä 54 on Yhdysvalloista ja ne edustavat 63 prosenttia koko markkina-arvosta. Yhdysvaltalaisyhtiöiden markkina-arvon kasvu (9 %) on kokonaiskasvua parempi. PwC:n analyysi koskee ajanjaksoa 31.3.2018–31.3.2019.

Kiinan talousalue on Global Top 100:n markkina-arvoltaan toiseksi suurin kokonaisuus, vaikka se onkin taantunut 4 % viimeisten 12 kuukauden aikana johtuen kaupankäynnin epävarmuustekijöistä ja niiden vaikutuksesta paikallisen markkinan ilmapiiriin.

Geopoliittiset haasteet, muun muassa brexitin aiheuttama epävarmuus, lienevät vaikuttaneet Euroopassa olevien yhtiöiden sijoituksiin kuluneena vuonna. Kolme Euroopassa olevaa yhtiötä on pudonnut Global Top 100:sta ja Euroopassa olevien listan yhtiöiden markkina-arvosta oli hävinnyt 5 %.

”Vaikka Yhdysvallat dominoi edelleen Global Top 100 -listaa, uskomme Kiinan, Intian ja muiden kehittyvien markkinoiden osuuden tulevan kasvamaan. Tätä näkökantaa tukevat listalle tänä vuonna päässeet uudet tulokkaat Intiasta ja Saudi-Arabiasta, sekä muualta maailmasta olevien yhtiöiden voimakas arvonnousu”, kommentoi PwC:n partneri Kimmo Vilske.

Microsoft ohitti Applen maailman arvokkaimpana pörssiyhtiönä

Teknologiasektorilla on edelleen suurin osuus Global Top 100:n markkina-arvosta. Toisena on finanssisektori ja kolmantena terveydenhuoltoala. Terveydenhuoltoalan sekä kuluttajapalvelu- ja tietoliikennesektoreiden kasvu (15 %) päihitti epävakaisuudesta kärsineen teknologiasektorin (6 %). Finanssisektori suoriutui heikoimmin ja sen markkina-arvo aleni 3 %.

Maailman kymmenen kärkeä dominoivat edelleen teknologia- ja verkkokauppayhtiöt Microsoft, Apple, Amazon ja Alphabet. Facebook on kuudentena, Alibaba seitsemäntenä ja Tencent kahdeksantena.

Eurooppalaisista pörssiyhtiöistä korkeimmalla on sijalta 13 löytyvä sveitsiläinen Nestle, jonka markkina-arvo on 292 miljardia dollaria. Pohjoismaisista yhtiöistä top 100 -listalle pääsi sijalla 65 oleva tanskalainen Novo Nordisk 128 miljardin dollarin markkina-arvollaan.

Suomen top 10 -listalla on kansainvälisesti verrattuna vähemmän teknologiayhtiötä ja enemmän teollisuus- ja metsäteollisuuteen liittyviä yrityksiä.

“Suomessa viisi markkina-arvoltaan suurinta ovat melko tiiviissä nipussa. Elokuun 2019 datan perusteella Kone (markkina-arvo 27 miljardia euroa) näyttää murtautuneen ohuella marginaalilla kärkipaikalle ohi aiemmin kärkipaikkaa pitäneiden Nokian ja Nordean”, Vilske toteaa.

Maailman suurimmat yritykset 2019, top 10 (markkina-arvo, miljardia dollaria, 3/2019):

1. Microsoft (905)
2. Apple (896)
3. Amazon.com (875)
4. Alphabet (817)
5. Berkshire Hathaway (494)
6. Facebook (476)
7. Alibaba (472)
8. Tencent (438)
9. Johnson & Johnson (372)
10. Exxon Mobil (342)

Suomen suurimmat yritykset 2019, top 10 (markkina-arvo, miljardia euroa, 8/2019):

1. Kone (27,2)
2. Nokia (27,1)
3. Neste (23,4)
4. Nordea (22,9)
5. Sampo (21,0)
6. Fortum (18,4)
7. UPM-Kymmene (12,6)
8. Stora Enso (8,1)
9. Elisa (7,3)
10. Wärtsilä (6,5)

Lisätietoa:

Kimmo Vilske, PwC, kimmo.vilske@pwc.com, puh. 040 732 0850

Global Top 100 companies (2019)

Global top 100 -analyysi koskee ajanjaksoa, joka alkaa 31.3.2018 ja päättyy tilanteeseen 31.3.2019. Siinä esitetään yhtiöiden markkina-arvo Yhdysvaltain dollareissa niiden sijaintipaikkaan perustuen.
Kaiken markkinadatan lähde on Bloomberg, eikä PwC ole tarkistanut sitä erikseen.

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 100 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tarkoituksenamme on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista asiakkaidemme merkittävimpiä ongelmia. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 158 maassa yli 250 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.