Naisten asema työelämässä edelleen paras Pohjoismaissa

Naisilla on paras asema työelämässä Pohjoismaissa. Ykkösenä on Norja, jota seuraavat Tanska ja Ruotsi. Neljäntenä on Uusi-Seelanti, Suomi on viidennellä sijalla. Tiedot selviävät tuoreesta PwC:n kansainvälisestä Women in Work -indeksistä.

Indeksissä on mukana 27 OECD-maata, ja sitä on laskettu vuodesta 2000 alkaen. Koko tuon ajan kärkikolmikko on ollut sama. Listan häntäpäässä ovat talouskriisin koettelemat Etelä-Euroopan maat Kreikka ja Italia.

Indeksissä ovat mukana palkkojen tasa-arvoisuus, naisten osuus työelämässä absoluuttisesti ja suhteellisesti, naisten työttömyysaste sekä naisten osuus kokopäivätyötä tekevistä.

Suomi on ykkösenä, kun mitataan naisten ja miesten osuutta työvoimasta. Suomessa on työssä käyviä miehiä vain kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin työssä käyviä naisia. Vuosi sitten luku oli neljä prosenttia ja Suomi oli silloinkin listan ykkönen.

Naisten ja miesten välisessä palkkaerossa Suomi on puolestaan OECD-maiden häntäpäässä. PwC Women in Work -indeksin mukaan palkkaero on Suomessa miesten hyväksi mediaanipalkassa laskettuna noin 19 %, kun kärkimaissa se on kuutisen prosenttia.

”Palkkaerojen kaventumisessa Suomessa ei ole tapahtunut kovinkaan paljoa sitten vuoden 2000, kun moni muu maa on kuronut eroa kiinni samalla aikavälillä. Palkkaero naisten ja miesten välillä on Suomessa esimerkiksi Norjaan ja Tanskaan verrattuna yli kymmenen prosenttiyksikköä isompi”, PwC Suomen partneri Sirpa Juutinen sanoo.

Naisten osuus hallituksissa kasvaa

PwC:n Sirpa Juutisen mukaan naisjäsenten osuus hallituksissa OECD-maissa on noussut noin neljällä prosentilla. Naisten osuutta pörssiyhtiöiden hallituksissa laskettaessa Suomi yltää kolmanneksi Norjan ja Ruotsin jälkeen.

”Suurin nousu naispuolisten hallitusjäsenten osuudessa on tapahtunut maissa, joissa on asetettu tavoitteita hallitusjäsenten sukupuoliedustukselle. Esimerkiksi Norjan kärkisijaa selittää naispaikkakiintiöiden asettaminen listayhtiöiden hallituksille ensimmäisenä maana maailmassa”, Juutinen sanoo.

”Suomessa listayhtiöiden hallinnointikoodissa todetaan, että hallituksessa on oltava molempia sukupuolia. Lisäksi valtio on edistänyt sukupuolten tasa-arvoa hallituksissa omalla omistajaohjauksellaan”, Juutinen jatkaa. ”Edistystä tapahtuu mutta kovin hitaasti.”

Sirpa Juutinen, partneri, PwC, puh. 020 787 7815, sirpa.juutinen(at)fi.pwc.com

Kaisa Heikkinen, PwC, viestintä, puh. 020 787 7906, kaisa.heikkinen(at)fi.pwc.com

Lisää tietoa indeksin tuloksista sekä tutkimusmenetelmästä löydät esityksestä, joka on nähtävissä ja ladattavissa SlideSharessa osoitteessa https://www.slideshare.net/secret/mqsGE7cuqUs2l4. Huom! Otathan yhteyttä Kaisa Heikkiseen (kaisa.heikkinen(at)fi.pwc.com tai 020 787 7906), jos et saa auki esitystä ja haluat raportin sähköpostitse. Kiitos!

Alla olevassa taulukossa on yhteenveto 27 OECD-maan PwC Women in Work Index -tuloksista vuosilta 2000, 2007, 2011, 2012 ja 2013, jolloin tutkimus on tehty. Maat ovat listassa vuoden 2013 sijoitusta vastaavassa järjestyksessä.

2000 2007 2011 2012 2013
Index Rank Index Rank Index Rank Index Rank Index Rank