Naisten asema työelämässä paras Islannissa ja Ruotsissa, Suomi ei edelleenkään hätyyttele pohjoismaista kärkeä

Naisten asema työelämässä on OECD-maista paras Islannissa, Ruotsissa ja Sloveniassa. Suomen sijoitus on yhdeksäs. PwC:n Women in Work -indeksin mukaan naisten työllisyysasteen nostaminen koko OECD:n alueella Ruotsin tasolle voisi parantaa bruttokansantuotetta 6 000 miljardilla Yhdysvaltain dollarilla.

PwC:n Women in Work -indeksi analysoi naisten taloudellista asemaa 33:ssa OECD-maassa. Indeksin viisi osa-aluetta ovat sukupuolten välinen palkkaero, naisten osallistuminen työelämään, miesten ja naisten työvoimaan kuulumisen välinen ero, naisten työttömyys ja naisten kokopäivätyön osuus.

Vuosien 2017 ja 2018 välillä naisten taloudellinen asema parani edelleen OECD-maissa. Islanti ja Ruotsi olivat jo viidettä vuotta peräkkäin kaksi kärkimaata. Slovenia oli listan kolmas. Norja löytyy listan sijalta kuusi ja Tanska sijalta seitsemän. Suomen sijoitus on vuosien kuluessa liikkunut sijoilla 7–9, tuorein sijoitus on yhdeksäs (2018).

“Suomi sijoittuu OECD-maiden keskiarvon yläpuolelle ja on hieman parantanut tai pysynyt paikallaan indeksissä mukana olevilla osa-alueilla. Islanti ja Ruotsi ovat sen sijaan vuosi toisensa jälkeen parantaneet tuloksiaan”, kommentoi PwC:n partneri Sirpa Juutinen.

PwC:n raportin mukaan naisten työllisyysasteen nostaminen koko OECD:n alueella Ruotsin tasolle voisi parantaa bruttokansantuotetta 6 000 miljardilla Yhdysvaltain dollarilla. Sukupuolten välisten palkkaerojen kiinni kurominen voisi parantaa naisten palkkatuloja OECD:n alueella yli 2 000 miljardilla Yhdysvaltain dollarilla.

”Jotta taloudelliset hyödyt realisoituisivat, yritysten ja hallitusten tulee toimia yhdessä niin, että enemmän naisia saadaan töihin kaikille toimialoille ja että palkkarakenne on reilu ja tasa-arvoinen. On myös erittäin tärkeää, että naiset kokevat teknologia-alan kiinnostavana koulutusvaihtoehtona ja saavat oikeanlaisia mahdollisuuksia lisäkoulutukseen automatisoinnin lisääntyessä ja yleisesti teknologian kehittyessä”, Juutinen sanoo.

Naiset teknologia-alalla

G7-maissa (Britannia, Italia, Japani, Kanada, Ranska, Saksa ja Yhdysvallat) naisten keskimääräinen osuus teknologian alan työvoimasta on vain 30 % ja teknologiayhtiöiden johtoportaissa naisten osuus on vieläkin pienempi. Tämänvuotiseen selvitykseen sisältyvän PwC:n Women in Technology -indeksin mukaan Kanada suoriutuu G7-maista parhaiten teknologian alan sukupuolijakauman ja tasa-arvoisuuden osalta. Ranska oli toisella ja Yhdysvallat kolmannella sijalla.

Teknologian vaikutus naisten työllisyyteen

PwC:n selvityksen mukaan tekoäly ja uudet teknologiat saattavat syrjäyttää naisten työpaikkoja, mutta myös synnyttää uusia. OECD:n alueella tästä saattaa olla pientä hyötyä työssäkäyville naisille, mutta etujen ja haittojen jakautuminen vaihtelee huomattavasti maasta ja teollisuudenalasta riippuen.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoala on naisten suurin työllistäjä OECD:ssä, ja sen oletetaan teknologian ansiosta työllistävän nettomääräisesti enemmän naisia. Toisaalta tukku- ja vähittäiskaupan sekä valmistavan teollisuuden oletetaan työllistävän OECD:ssä teknologian takia nettomääräisesti vähemmän naisia.

“Naisvaltaisilla koulutus-, terveydenhuolto- ja sosiaalialoilla teknologian vaikutuksen katsotaan olevan vähäisempi kuin miesvaltaisemmilla kuljetus- ja varastointi- sekä finanssialoilla, joilla teknologian vaikutuksen ennustetaan olevan suurin”, Juutinen kommentoi.

Samalla kun työelämän muutos teknologian kehittymisen takia jatkuu, PwC:n maailmanlaajuinen selvitys osoitti, että yli puolet maailman työllisistä uskoi automaation joko huomattavasti muuttavan heidän työtään seuraavan vuosikymmenen aikana, tai tekevän sen tarpeettomaksi.

”Päättäjillä ja yrityksillä on tärkeä rooli, kun ihmisiä autetaan sopeutumaan teknologiseen muutokseen koko työuran ajan. Oikeilla toimenpiteillä myös naiset voivat hyötyä teknologian ja automaation tuottamista eduista ja parantaa sitä kautta taloudellista asemaansa”, Juutinen toteaa.

Women in Work -indeksi, top 10

1. Islanti
  2. Ruotsi
  3. Slovenia
  4. Uusi-Seelanti
  5. Luxemburg
  6. Norja
  7. Tanska
  8. Puola
  9. Suomi
  10. Belgia

Sirpa Juutinen, PwC, puh. 040 578 2615, sirpa.juutinen@pwc.com

Women in Work Index

Tech She Can Charter

How will automation impact jobs?

PwC’s New World. New Skills programme

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 200 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi, uutishuone.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 276 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.