Pariisi kiinteistösijoittajien suosikki Euroopassa, kiinnostus Helsinkiä kohtaan laski

Kiinteistöalan asiantuntijoiden suosikkikohteita vuodelle 2020 Euroopassa ovat Pariisi, Berliini ja Frankfurt. Helsinki putosi edellisvuoden sijalta 8 sijalle 21.

Urban Land Instituten (ULI) ja PwC:n tuoreen Emerging Trends in Real Estate Europe 2020 -raportin mukaan kiinteistöalan ammattilaiset uskovat edelleen kiinteistöalaan houkuttelevana ja kysyttynä sijoituskohteena poliittisista ja taloudellisista vastatuulista huolimatta. Korkojen pysyessä alhaisina pidempään kiinteistöala on pysynyt laajalti houkuttelevana sijoittajille erityisesti muihin omaisuuslajeihin verrattuna.

Emerging Trends in Real Estate Europe 2020 -raportti perustuu yli 900 eurooppalaisen kiinteistöalan sijoittajan, kehittäjän, rahoittajan ja neuvonantajan näkemyksiin. Muiden kysymysten ohella sijoittajia pyydettiin listaamaan vuoden 2020 kiinnostavimmat kaupungit Euroopassa.

Kaupunkien listasijoitukset kuvastavat sekä varovaisuutta että markkinoita ajavia mahdollisuuksia; keskiössä ovat kaupungit, joiden uskotaan tarjoavan maksukykyä ja vakautta. Pariisi on listan kärjessä sijoittajien odottaessa brexitin heijastusvaikutuksia, vuoden 2024 olympialaisia ja erityisesti Grand Paris -projektia.

Kaikki tutkimuksessa mukana olleet saksalaiskaupungit – Berliini, Frankfurt, München ja Hampuri – sijoittuvat kymmenen kärkeen. Näitä markkinoita pidetään keskeisiltä osiltaan ”hyvin terveinä” Saksan talouteen liittyvistä huolenaiheista huolimatta. Vastaavalla tavalla hyvä kysynnän ja tarjonnan välinen dynamiikka hyödyttää muita kymmenen kärkilistalla olevia kaupunkeja, kuten Amsterdamia ja Madridia.

Helsinki sijoittui kiinteistösijoituksen ammattilaisten listalla sijalle 21 (viime vuonna 8.). Tukholman sijoitus on 18 (19.), Kööpenhaminan 19 (13.). ja Oslon 29 (15.).

“Mielestäni tulos heijastelee myös pidentynyttä ja edelleen jatkuvaa syklin vaihetta, jossa monet sijoittajat etsivät vaihtoehtoisia sijoituksia ja pääomia on edelleen valtavasti ilman sijoituskohdetta. Tämä on saanut varmasti monet sijoittajat kääntämään katseensa Euroopan laita-alueilta jälleen isompiin metropoleihin, vaikkakin tuottotasot ovat hyvin matalat”, kommentoi PwC:n partneri Antti Palkén.

Helsingin sijoituksen roima lasku perustuu osin siihen, että tämänvuotiseen Emerging Trends in Real Estate Europe -raporttiin sisältyvää kaupunkilistausta on muokattu kuvastamaan kaupungin markkinoiden mittakaavaa ja maksukykyä. Näitä edustaa niiden kyselyyn vastanneiden lukumäärä, jotka voisivat potentiaalisesti toimia ko. kaupungissa. Laskun koki myös viime vuonna ykkösenä ollut Lissabon, joka nyt rankattiin sijalle 10.

“Helsinki nähdään sijoituksen laskemisesta huolimatta yhä potentiaalisena kohteena, jossa vuokrien ja pääoma-arvon odotetaan nousevan. Monien Euroopan pääkaupunkien joukossa Helsinki ei ole kalleimmasta päästä”, Palkén jatkaa.

Yli kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista – suurempi osuus kuin viime vuonna – sanoi kasvavien rakennuskustannusten vaikuttavan eniten heidän liiketoimintaansa vuonna 2020. Edullisen asumisen puute on sekä uhka että mahdollisuus; 61 prosenttia vastaajista sanoi uskovansa, että ongelma pahenee seuraavan viiden vuoden aikana.

“Kansainvälisten sijoittajien kiinnostuksen Suomen asuinkiinteistöjä kohtaan nähdään lisääntyneen. Esimerkiksi palveluasuminen on nousussa. Vuokrakohteisiin sijoittavat seuraavat riskimielessä tällä hetkellä hallitustamme, jonka poliittisella agendalla asumisen kustannusten suitsiminen on korkealla”, Palkén toteaa.

Vastuullisuus sijoittajien agendalla

Yli kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista ilmaisi huolensa ympäristökysymysten vaikutuksista liiketoimintaansa. Sijoitusjohtajat vastasivat institutionaalisten sijoittajien paineisiin lisätä ESG-aloitteita (Environmental, Social and Governance), kun taas toisilla olivat haasteina lisääntyvän sääntelyn aiheuttamat päästövähennystavoitteet. Päästövähennystavoitteiden päämääränä on kehityksen ja sijoitusten turvaaminen tulevaisuudessa niiden täyttäessä Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteet.

Myös tietoisuus erityisesti ilmastoriskeistä oli kasvanut. Lähes puolet vastaajista sanoi, että ilmastonmuutoksen riski on kasvanut heidän portfoliossaan, ja 73 prosenttia arveli riskin kasvavan seuraavien viiden vuoden aikana.

Sekä viranomaisilla että kiinteistösijoittajilla on tavoitteena luoda kaupungeista vastuullisia ja houkuttelevia. Kiinteistösijoittajille tämä tarkoittaa sekä sosiaalisten että ympäristöllisten vaikutusten huomioimista portfolioissaan.

“Konkreettisena esimerkkinä voidaan mainita kiinteistöjen sijainti: julkisten kulkuyhteyksien on oltava toimivat. Ympäristöystävällisesti rakennettu ja toimiva kiinteistö ei houkuttele, jos sinne pääsee ainoastaan autolla”, Palkén sanoo.

Kiinteistösijoittajien top 10 Euroopassa vuonna 2020

1. Pariisi
2. Berliini
3. Frankfurt
4. Lontoo
5. Madrid
6. Amsterdam
7. München
8. Hampuri
9. Barcelona
10. Lissabon
……………
21. Helsinki

Antti Palkén, puh. 050 578 0565, antti.palken@pwc.com

Emerging Trends in Real Estate®: Europe 2020

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 200 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 276 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.