Pohjoismainen kuluttajatutkimus: Verkko-ostaminen on tullut jäädäkseen

COVID-19-pandemian tuomat rajoitukset ovat lisänneet verkkokauppaa, ja moni kuluttaja pitää muutosta pysyvänä. Suomalaisista 35 % on lisännyt verkko-ostamista pandemian aikana, ilmenee PwC:n ja Norstatin tekemästä selvityksestä COVID-19, where next? - How to stay relevant and resilient in a supercharged shift to online

PwC:n strategiakonsultointiin erikoistunut yksikkö Strategy& ja Norstat selvittivät huhtikuussa 2020, miten käynnissä oleva pandemia on vaikuttanut pohjoismaisten kuluttajien tottumuksiin väliaikaisesti ja miten se tulee vaikuttamaan pitkällä aikavälillä. Vastaajia oli 5 500 Norjasta, Ruotsista, Suomesta ja Tanskasta. Raportti antaa myös näkemyksiä siihen, kuinka yritysten tulisi toimia, jotta heillä olisi paremmat mahdollisuudet selviytyä ja kehittyä näinä poikkeuksellisina aikoina.

Verkkokauppa on pandemian aikana muiden digitaalisten alustojen muassa ottanut jättiharppauksen eteenpäin.

“Selvityksestä ilmenee, että monet kuluttajat pitävät oman toimintansa muutosta pysyvänä. Toisin sanoen he eivät palaa poikkeustilan jälkeen fyysiseen kauppaan samalla tavalla kuin ennen kriisiä. Verkkokaupan osuus nousee yleensä 2–3 prosenttia vuodessa, mutta joillakin toimialoilla, kuten päivittäistavarakaupassa, verkkokaupan osuus on kasvanut muutamassa kuukaudessa enemmän kuin arvioimme aikaisemmin tapahtuvan kolmessa vuodessa”, kommentoi PwC:n partneri ja Suomen Strategy&-liiketoiminnan vetäjä Juuso Laatikainen.

Kuluttaminen on vähentynyt, mutta sen odotetaan elpyvän nopeasti

Yleisen laskusuhdanteen myötä yhä useammilla ihmisillä on aikaisempaa vähemmän taloudellista liikkumavaraa. PwC.n kyselyyn vastanneista 18–23-vuotiaista 36 % kertoi tulojensa pienentyneen pandemian seurauksena. 24–39-vuotiaista tulot ovat pienentyneet 26 %:lla vastaajista ja 40–55-vuotiasta 21 %:lla. 56–74-vuotiaista pienentyneistä tuloista raportoi 20 %. Useimmat uskovat tulotasonsa normalisoituvan viimeistään vuoden sisällä.

Kaikista vastaajista hieman enemmän kuin joka kolmas on huolissaan taloudellisesta tilanteestaan. Suomalaiset ovat pohjoismaisia verrokkejaan huolestuneempia - omasta taloudellisesti tilanteestaan oli huolissaan 43 % vastaajista.

Fyysinen vai verkkokauppa?

Kaikissa pohjoismaissa vähintään kaksi kolmesta kuluttajasta on tehnyt vähintään yhden nettiostoksen maalis–huhtikuussa 2020. Suomalaisista 35 % on lisännyt verkko-ostamista pandemian aikana. Eniten suomalaiset ovat ostaneet vaatteita ja kenkiä sekä elintarvikkeita. Kaikista vastaajista kolmasosa uskoo, että tapa tehdä ostoksia verkossa pysyy kriisin jälkeenkin.

Verkko-ostoksilla oli maalis–huhtikuussa 24–39-vuotiaista ensi kertaa joka kymmenes, yli 75-vuotiaista joka neljäs.

Kaikista vastaajista 95 % piti elintarvikekauppojen fyysistä olemassaoloa tärkeänä, vaikka elintarvikkeita aiotaan jatkossa ostaa verkossa aikaisempaa useammin. Muissa tuotekategorioissa näkemykset ovat polarisoituneempia: esimerkiksi fyysisiä vaate- ja kenkäkauppoja pitää tärkeänä 35 % ja kirjakauppoja 47 % vastaajista.

“Samalla kun verkko-ostaminen on lisääntynyt poikkeustilan aiheuttamien rajoitusten takia, se rokottaa kivijalkamyymälöitä tuplasti aikaisempaan verrattuna. Selviytyäkseen kauppiaiden on mietittävä kriittisesti, mikä rooli ja tarve kivijalkamyymälöillä on jatkossa”, Laatikainen toteaa.

Verkkokaupassa on historiallisesti aina ollut vaikeuksia ohjata kuluttajia korkeamman marginaalin tuotteisiin. Kaikilla niillä uusilla kuluttajilla, jotka ovat vasta nyt tutustuneet verkko-ostamiseen, on uusia ja erilaisia käyttäytymismalleja; verkko-ostaminen ei ole heille vielä tuttua ja he ovat usein myös hieman vanhempaa ikäpolvea.

“Aiempaa monipuolisempi ostajaryhmä lisää myyjien haasteita vastata erilaisten asiakkaiden tarpeisiin”, Laatikainen toteaa.

Juuso Laatikainen, partneri, PwC / Strategy&,  juuso.laatikainen@pwc.com, puh. 050 311 2230

Raportti:

Strategy& on PwC:n globaali tiimi käytännön strategisteja. Strategy&:n asiantuntijoilla on 100 vuoden kokemus strategiakonsultoinnista, joka yhdistyy PwC-ketjun toimialatietämykseen sekä liikkeenjohdon konsultointiin, yritysjärjestelypalveluihin, veroneuvontaan, lakipalveluihin, riskienhallintaan, tilintarkastukseen ja muihin varmennuspalveluihin. Olemme osa PwC-ketjua, joka toimii 157 maassa yli 276 000 asiantuntijan voimin. Lisää tietoa: strategyand.pwc.com, pwc.fi