PwC: Euroopan listautumisantimarkkinoiden kehitys lupaava

Euroopan listautumisantimarkkinat keräsivät 10,3 miljardia euroa loka–marraskuussa 2013. Tulos päihittää mennen tullen saman vuoden kolmannen kvartaalin tuoton, 3 miljardia euroa ja myös edellisvuoden eli Q4/2012:n 7,6 miljardin euron potin, kertoo PwC:n listautumisantimittari IPO Watch.

Loka–marraskuun 62 listautumisannilla kerättiin 47 % koko vuoden tähänastisesta tuotosta. Q4/2013 oli kaikkein menestynein kvartaali sitten Q2/2011:n, joka sisälsi Glencoren 7 miljardin euron listautumisannin.

Lontoossa 26 listautumisantia tuottivat 7,4 miljardia euroa eli yli 70 % koko Euroopan loka–marraskuun listautumisantituotosta. Muualla Euroopassa Ranskan pörssillä oli kiireisin kvartaali vuoden 2010 jälkeen: 6 antia tuotti 1,2 miljardia euroa. Sveitsissä nähtiin suurin yksittäinen anti sitten vuoden 2008.

Pääomasijoitusten ja yksityistämisten avulla toteutetut listautumisannit kirittivät kvartaalin tulosta: pääomasijoitusten avulla toteutetut annit keräsivät 4,3 miljardia euroa ja yksityistämisten kautta saatiin 3,9 miljardia euroa.

Odotukset ensi vuodelle edelleen positiiviset

”Listautumisantien menestys vuonna 2013 on merkki sijoittajien luottamuksen kasvusta, jota auttoi myös alentunut volatiliteetti ja yritysten vahvempi listautumisantien jälkeinen suorituskyky. Markkinoiden tämänhetkisen vakauden perusteella voi ennustaa listautumisantien jatkavan hyvää kehitystä myös ensi vuoden puolella”, PwC Suomen yritysjärjestelypalveluiden johtaja Kauko Storbacka toteaa.

“Listautumisantimarkkinoiden vahvuus on innostanut monia yrityksiä ja pääomasijoitusomistajia arvioimaan uudelleen suunnitelmiaan ja joissain tapauksissa nopeuttamaan aikataulujaan julkiselle listautumiselle. Suomessa erityisesti pääomasijoittajat näyttäisivät pitävän salkkuyhtiöidensä listautumista taas todellisena vaihtoehtona, koska ovat huomanneet listautumisesta saatavan hinnan nyt suhteellisen järkeväksi perinteiseen yrityksen myyntiin verrattuna. Esimerkkinä tästä trendistä mainittakoon Sanitecin listautuminen Tukholmaan pörssiin joulukuussa 2013. Avainkysymys on, kuinka vakaana nykyolosuhteet jatkuvat vuonna 2014. On tärkeää valmistautua listautumiseen niin, että annin järjestämisessä ollaan myös valmiita mahdollisimman suureen joustavuuteen”, Storbacka toteaa.

Tilastotietoa Euroopan listautumisanneista vuodelta 2013

Kauko Storbacka, yritysjärjestelypalveluiden johtaja, PwC Suomi, puh. 050 331 2336

IPO Watch Europe -selvitykset

IPO Watch Europe kartoittaa vuosineljänneksen ajalta kaikki uudet, ensisijaiseen listauspaikkaan tehdyt listaukset, jotka on toteutettu Euroopan keskeisimmillä osakemarkkinoilla ja tärkeimmissä markkinasegmenteissä. Selvitykseen kuuluvat pörssit, jotka sijaitsevat Itävallan, Belgian, Tanskan, Ranskan, Saksan, Kreikan, Hollannin, Irlannin, Italian, Luxemburgin, Norjan, Puolan, Portugalin, Espanjan, Ruotsin, Sveitsin ja Britannian alueilla. Selvitys ei kuitenkaan kata saman pörssin sisäisiä markkinaliikkeitä eikä green shoe- eli lisäosakeoptioita. Tuorein selvitys sisältää uudet listaukset listauspäivän mukaan 1.10.–30.11.2013 väliseltä ajalta. Kaikki markkinatiedot on hankittu osakemarkkinoilta. PwC ei ole tarkistanut annettuja tietoja.

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa 775 asiantuntijaa ympäri maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Tavoitteenamme on luoda kestävää menestystä.

PwC toimii 157 maassa yli 184 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure