PwC: Euroopan listautumismarkkinat tervehtymässä

Listautumismarkkinoiden arvo oli lähes kymmenkertainen edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä. Tiedot ilmenevät PwC:n Euroopan listautumismarkkinoita tarkastelevasta IPO Watch Europe -raportista.

Raportti kertoo markkinoiden tervehtyvän: 52 listautumisantia tuotti 3,043 miljardia euroa vuoden 2013 kolmannella kvartaalilla. Summa on lähes kymmenkertainen vuoden 2012 Q3-tuottoihin verrattuna. Lontoo oli jälleen kvartaalin suurin menestyjä keräten kaksi kolmasosaa koko Euroopan listautumisantipotista.

”Euroopassa on toteutettu vuoden ensimmäisen 9 kuukauden aikana 171 listautumisantia, jotka keräsivät yhteensä 11,7 miljardia. Summa on yli kolminkertainen verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2012”, PwC Suomen yritysjärjestelypalveluiden johtaja Kauko Storbacka kiteyttää.

”Suomessa listautumismarkkinoilla on näkynyt pörssiyhtiöiden jakautumisbuumi”, Storbacka jatkaa. Hän mainitsee esimerkkeinä Ahlströmin jakautumisen yhteydessä tapahtuneen Munksjön listautumisen, Caverionin jakautumisen YIT:stä ja Metson aikeet Valmetin listautumiselle.

”Yhteisnimittäjä näille on liiketoimintojen selkeyttäminen tavalla, joka mahdollistaa myös kasvun hakemisen yrityskauppojen kautta”, Storbacka sanoo.

Pääomasijoitusten avulla toteutetut listautumisannit muodostivat jälleen ison osan listautumismarkkinoiden aktiivisuudesta; neljä antia tuotti yhteensä miljardi euroa. Vuodessa pääomasijoitusten avulla toteutetut annit ovat keränneet yli puolet Euroopan listautumismarkkinoiden tuotoista. PwC ennakoi pääomasijoitusten ajavan markkinoita lähitulevaisuudessakin.

Sijoitusyhtiöt ja kiinteistöyhtiöt menestyivät vuoden kolmannella neljänneksellä. Sijoitusyhtiöiden nimiin on luettavissa 8 antia ja kiinteistöyhtiöiden nimiin 4 listautumista, jotka tuottivat yhteensä 2,1 miljardia koko kvartaalin 3,2 miljardista eurosta ja lähes puolet kaikesta vuoden ensimmäisen 9 kuukauden aikana kerätystä pääomasta. Raportti viestii kiinteistöalan paluusta: se ei kärsi enää finanssikriisin aiheuttamasta matalasuhdanteesta.

”Myös Suomessa kiinteistöala kiinnostaa. Orava Asuinkiinteistörahaston listautumisanti ylimerkittiin ja kaupankäynti osakkeilla alkanee lokakuun aikana”, PwC Suomen pääomatransaktiopalveluiden johtaja Netta Mikkilä sanoo.

Loppuvuodesta odotetaan tapahtumarikasta

Neljännesvuosittain toteutettavan listautumisantimarkkinakatsauksen mukaan yli tusina pääomasijoittajien rahoittamaa yritystä harkitsee listautumista lähikuukausina. Samaan aikaan peruttuja tai lykättyjä listautumisanteja on ollut näin vähän viimeksi vuoden 2007 kolmannella kvartaalilla. Royal Mailin markkinoille tulosta lokakuun alussa odotetaan vuoden suurinta listautumisantia.

PwC:n kartoitus osoittaa myös keskikokoisten yritysten palaavan markkinoille, erityisesti Lontoossa.

PwC:n raportti antaa viitteitä lisäksi siitä, että moni sellainen yritys, joka on aiemmin heikommissa markkinaolosuhteissa siirtänyt listautumistaan myöhempään ajankohtaan, tekee nyt paluuta markkinoille. Tervehtyneet tulevaisuudennäkymät ovat seurausta positiivisesta hinnoittelusta ja osakkeiden hyvästä suoriutumisesta listautumisantien jälkeen.

PwC:n asiantuntijat odottavat listautumismarkkinoille hyvää vuoden viimeistä neljännestä.

”Markkinat niin Euroopassa kuin maailmanlaajuisesti näyttävät kestävän paremmin karikkoja, jotka olisivat aiemmin saattaneet hidastaa listautumisen etenemistä ja jopa estää listautumisannin toteuttamisen”, Storbacka sanoo.

”Pörssiyhtiöiden jakautumisten lisäksi Suomen IPO-markkinoilla on nähtävissä positiivista kehitystä. Listautuminen kasvun rahoittajana on omistajien mielestä jälleen varteenotettava vaihtoehto. Toivottavasti näemme uusia listautumisia Suomessakin ensi vuoden alkupuoliskolla”, Mikkilä jatkaa.

Lisätietoa:

Kauko Storbacka, PwC, Yritysjärjestelypalveluiden johtaja, puh. 050 331 2336, kauko.storbacka(at)fi.pwc.com

Netta Mikkilä, PwC, Pääomatransaktiopalveluiden johtaja, puh. 050 384 4918, netta.mikkila(at)fi.pwc.com

Ipo Watch Europe -raportin sivu, jossa mukana mm. graafeja: http://www.pwc.co.uk/audit-assurance/publications/ipo-watch-europe.jhtml

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa yli 775 asiantuntijaa ympäri maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Tavoitteenamme on luoda kestävää menestystä. Ota yhteyttä tai lue lisää: www.pwc.fi

PwC toimii 157 maassa yli 184 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure