PwC: Uuden hallinnon linjaukset luovat optimismia Kiinan markkinoille

Marraskuussa järjestetty kommunistisen puolueen 18. puoluekokous osoittautui merkittäväksi virstanpylvääksi Kiinan kansantasavallalle. Puoluekokouksessa valittiin viidennen sukupolven johtajat seuraavan kymmenen vuoden ajalle. Kansainvälistä kiinnostusta Kiinan uutta johtoa kohtaan lisää maan poliittisten ja taloudellisten linjausten merkittävyys globaalille yhteisölle. PwC:n teettämä yhteenveto arvioi Kiinassa liiketoimintaa harjoittavien kansainvälisten yritysten tulevaisuutta, summaa Kiinan taloustilannetta sekä uuden johtajiston poliittisia linjauksia.

Kommunistisen puolueen kokouksen jälkeen maailmalle levisi yhtenäinen viesti uuden johtajiston linjauksesta sitoutua uudistumiseen. Prosessiin kuuluu pyrkimys kohti yhtenäistä ja ympäristöystävällistä Kiinaa sekä avoimempaa päätöksentekoa.

”Puoluekokouksesta ei tullut liike-elämän kannalta mitään yllättäviä suuntaviivoja, mutta se vahvisti valtion linjausta satsata edelleen strategisesti tärkeisiin teollisuuden aloihin, ympäristöön, kestävään kehitykseen ja informaatioteknologiaan”, kertoo PwC Suomen China Desk Leader Jussi Taipale.

Kommunistisen puolueen tavoitteena on tulotason kaksinkertaistuminen henkilöä kohden vuoteen 2020 mennessä. Tämä tarkoittaa työvoimakustannusten jatkuvaa nousua sekä huomattavaa kasvua Kiinan kuluttajamarkkinan koossa.

Kustannusten kasvaessa työvoimavaltaiset alat liikkuvat kohti Kiinan länsi- ja keskiosia tai halvemman kustannustason maihin. Urbanisaatio tulee vaikuttamaan merkittävästi kysynnän kasvuun monella toimialalla, kun arviolta 200 miljoonaa kiinalaista muuttaa maaseudulta kaupunkeihin seuraavan kymmenen vuoden aikana.

PwC:n katsauksen mukaan 78 prosenttia maassa vaikuttavista ulkomaisista yrityksistä on edelleen optimistisia Kiinan markkinoiden seuraavan kahden vuoden kehityksestä, ja 63 prosenttia aikoo lisätä investointejaan.

”Kiinan markkinoilla on erityisen tärkeää ymmärtää, mitkä teollisuus- ja toimialat tarjoavat parhaat kasvumahdollisuudet. Kiinan hidastuneessa kasvuvauhdissa sijoittajien tulisi keskittyä maan kasvaviin kotimaisiin kuluttajamarkkinoihin sekä suuntautua ympäristöystävällisiin hankkeisiin ja teknologioihin”, Taipale toteaa.

Lataa PwC:n englanninkielinen raportti (pdf): http://www.pwccn.com/home/eng/cn_18th_nccpc_nov2012.html

Suomen PwC:n China Desk: http://www.pwc.fi/fi/palvelut/china-desk.jhtml

PwC, neuvontapalvelut, Jussi Taipale, jussi.taipale (a) cn.pwc.com, +86 1478 2565 877

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa yli 750 asiantuntijaa ympäri maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Tavoitteenamme on luoda kestävää menestystä. Ota yhteyttä tai lue lisää: www.pwc.fi.

PwC toimii 158 maassa yli 180 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.