PwC: Yli neljäsosa kaikista pääomasijoituksista sijoitetaan nyt ilmastoteknologiaan ‒ suurimmat päästövähennysmahdollisuudet tarjoavat teknologiat kiinnostavat

Ilmastoteknologiaan sijoitetaan entistä merkittävämpiä rahamääriä. PwC:n tuore tutkimus osoittaa, että sijoituksia kohdennetaan nyt teknologioihin, jotka tarjoavat eniten päästövähennysmahdollisuuksia. Vuonna 2022 joka neljäs pääomasijoitusdollari kohdistettiin ilmastoteknologiaan, kertoo PwC State of Climate Tech 2022 -raportti.

Kuluvana vuonna ilmastoteknologiaan tehtyjen investointien määrä on pysytellyt samalla tasolla kuin vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Vuonna 2022 investointeja tehtiin kvartaalitasolla 15–20 miljardin dollarin arvosta.

Vuoden 2018 alusta alkaen ilmastoteknologiaan on sijoitettu yhteensä 260 miljardia dollaria, joista yli 50 miljardia dollaria on sijoitettu vuoden 2022 aikana.

Raportin mukaan varoja kohdennetaan entistä tehokkaammin teknologioihin, jotka tarjoavat eniten päästövähennysmahdollisuuksia.

Ympäristöteknologian ala joutui ensimmäiseen todelliseen koitokseen kuluvana vuonna Venäjän Ukrainaan kohdistuvan hyökkäyssodan, inflaation ja pääomamarkkinoiden korjausliikkeen takia. Oli riski, että sijoittajien luottamus ja kiinnostus alaan olisi laskenut näinä aikoina, mutta ilmastoteknologiat näyttävät edelleen kiinnostavan sijoituskohteena, PwC Suomen ESG-konsultoinnista vastaava partneri Jussi Nokkala kommentoi.

Nyt haasteena on vauhdittaa olemassa olevaa kehitystä, kiinnittää enemmän huomiota yritysten alkuvaiheen rahoitukseen sekä tukea suurimpia päästövähennysmahdollisuuksia tarjoavien teknologioiden kehittämistä, Nokkala jatkaa.

Kolme huolestuttavaa trendiä

Vaikka suuri osa pääomasijoituksista kohdistuu ilmastoteknologiaan, raportista ilmenee myös kolme huolestuttavaa trendiä.

Näistä ensimmäinen on rahoituksen alkuvaiheessa tapahtuvien, alle viiden miljoonan dollarien kauppojen määrän kääntyminen laskuun vuodesta 2021 alkaen. Laskusuuntaus osoittaa, että myöhempiin rahoitusvaiheisiin etenevistä korkealaatuisista startup-yrityksistä on heikosti tarjontaa.

– Tämä saattaa tarkoittaa, että saatavilla olevaa pääomaa jää investoimatta ilmastoteknologiaan, Nokkala toteaa.

Toinen huoli liittyy sijoitusten kokonaismäärään: vaikka riskisijoituksia tehdään edelleen aktiivisesti, ovat investoinnit kokonaismäärältään kääntyneet laskuun, mikä vaikuttaa myös ilmastosijoituksiin. Rahoitus laski vuoden 2022 ensimmäisten kolmen kvartaalin aikana yhteensä 30 prosenttia verrattuna vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon. Osin SPAC-yritysten ansiosta saavutettu 34 miljardin dollarin sijoitushuippu vuoden 2021 kolmannella vuosineljänneksellä vaikuttaa siis olleen poikkeus muutoin säännölliseen sykliin.

Kolmanneksi, tutkimuksessa ilmenee, että markkinat eivät edelleenkään edistä ilmastotavoitteita tarpeeksi tehokkaasti. Esimerkiksi ruokahävikkiä vähentävien teknologioiden kaltaiset ratkaisut ja aurinkovoimaa hyödyntävät uudet teknologiat ovat verrattain alirahoitettuja.

Kiinnostuksesta tehoihin

Julkisen ja yksityisen sektorin laajemmat makrotason trendit osoittavat, että kiinnostus ilmastoteknologian ratkaisuihin kasvaa. Vaikka sijoitustrendit eivät toistaiseksi täysin heijastele tätä kiinnostusta, sen vaikutus näkyy jo monilla aloilla ja monissa ratkaisuissa. Esimerkiksi hiilidioksidin talteenotto, poistaminen, hyödyntäminen ja varastointi kiinnostavat sijoittajia yhä enenevässä määrin.

– Meillä on ensimmäistä kertaa historiassa kestävän sijoituksen määritelmä EU-lainsäädännössä. Tämä luo merkittäviä mahdollisuuksia ilmastosijoituksille sekä ilmastoteknologiaan erikoistuneille yrityksille, Jussi Nokkala kommentoi.

Pariisin ilmastosopimuksessa määrittelemiin päästötavoitteisiin on vielä matkaa. Jussi Nokkala korostaa, että juuri tämän vuoksi on investoitava aiempaa enemmän ilmastoteknologioihin – ei vain huipputason teknologioihin, vaan laajalti eri sektorien yrityksiin ja ratkaisuihin, erikokoisiin startup-yrityksiin ja eri kehitysvaiheissa oleviin teknologioihin.

Lisätietoa:

Jussi Nokkala, partneri, ESG-neuvonantopalvelut, PwC Suomi, puh. +358 20 7878189, jussi.nokkala@pwc.com

Raportista

Raportin sijoitusanalyysi perustuu PwC:n Climate Tech Investment -indeksiin, yhtiön omaan ja jatkuvasti päivittyvään tietokantaan. Analyysissä keskitytään yksityisiin markkinoihin ja valtion rahoitukseen ilmastoteknologian startup-yrityksiin. Lisää raportista: PwC State of Climate Tech 2022.

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 300 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 152 maassa yli 328 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure