PwC: Yrityskaupoissa ennätysvilkas alkuvuosi - sota, inflaatio ja korkotaso hiljentävät nyt tahtia

Suomen yrityskauppamarkkinat jatkuivat vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen erittäin aktiivisena, mutta toisella neljänneksellä vauhti hiipui Venäjän hyökättyä Ukrainaan, ilmenee PwC Suomen laatimasta Finnish M&A market update H1 2022 -katsauksesta. Vuoden toisen neljänneksen aikana yrityskauppoja solmittiin sodasta huolimatta enemmän kuin koronakriisin alkaessa. Nyt inflaation kiihtyessä ja korkojen noustessa markkinoiden odotetaan hidastuvan edelleen.

Vuodenvaihteesta siirtyneet kaupat kirittivät alkuvuoden kaupat nousuun

Suomalaisyritykset toteuttivat yritysjärjestelyitä erittäin aktiivisesti vuoden 2022 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana: kauppoja tehtiin 25 % enemmän kuin vastaavana ajankohtana 2021. Osa loppuvuoden 2021 kaupoista viivästyi ja siirtyi tämän vuoden puolelle, mikä selittää ensimmäisen neljänneksen vahvaa kasvua.

Epävarmuus vaimensi yrityskauppamarkkinat – keskiössä Venäjän toimintojen alasajot

Vuoden 2022 toisella neljänneksellä Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja sodan aiheuttama epävarmuus näkyi solmittujen yrityskauppojen määrän merkittävänä notkahduksena. Kauppojen määrä putosi tuolloin kokonaisuudessaan 32 % vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.

Toisen kvartaalin yritysjärjestelyistä huomattava osa liittyi suomalaisyritysten Venäjän toimintojen vähentämiseen tai niistä luopumiseen, kertoo partneri Marko Koski.

Koronalla sotaa kovempi vaikutus yritysjärjestelyihin

Vallitsevasta epävarmuudesta huolimatta toteutuneiden yritysjärjestelyjen lukumäärä toisella vuosineljänneksellä pysyi yli kaksi kertaa korkeammalla tasolla kuin Covid-19-kriisin alkaessa. Koronakevään käynnistyessä vuoden 2020 toisella neljänneksellä ilmoitettujen yritysjärjestelyiden lukumäärä oli 61, kun taas Ukrainan sodan alkaessa 2022 toisella neljänneksellä lukumäärä oli 143.

Kokonaisuudessaan vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana yritysjärjestelyitä tehtiin 2 % vähemmän kuin ennätysaktiivisen vuoden 2021 vastaavana ajankohtana.

Listautumisantien houkuttelevuus laskussa – yrityskauppojen kiinnostus kasvaa

PwC:n raportin mukaan suomalaisyritysten listautumisinnokkuus on laskenut vuodesta 2021, joka oli listautumisen suhteen ennätysaktiivinen. Alhaisen listautumisaktiivisuuden odotetaan jatkuvan vuoden 2022 toisella puoliskolla.

– Odotamme yrityskauppojen olevan tällä hetkellä listautumisia houkuttelevampi ja kannattavampi vaihtoehto yrittäjille ja sijoittajille. Listauksia on ollut jonkin verran ja odotamme näkevämme muutaman lisää, pääasiassa ydinliiketoimintaan keskittymisen johdosta toteutetuista spin-offeista. Markkinoiden epävakaus tekee sijoittajista valikoivampia, partneri Hannu Suonio sanoo.

Vuodelle 2022 odotetaan suhteellisen vilkasta kaupankäyntiä

Covidilla oli vain hetkellinen vaikutus yrityskauppamarkkinoihin, sillä sijoittajien luottamus palasi nopeasti. Ukrainan sodan vaikutukset tulevaisuudessa sen sijaan ovat vielä epäselvät.

– Sodankäynnillä voi olla vaikutusta siihen, miten ulkomaiset rahastot näkevät Suomen maariskin, Marko Koski toteaa.

– Pääomasijoittajien rahastot keräsivät ennätyspääomat vuonna 2021, mikä tukee yrityskauppojen kysyntää kuluvana vuonna. Toisaalta lisääntynyt markkinoiden epävarmuus, energiakriisi ja korkea kustannusinflaatio todennäköisesti johtavat arvostuserojen kasvamiseen eri toimialoilla, Hannu Suonio jatkaa.

Hannu Suonio, PwC Suomi, puh. 020 787 8552, hannu.suonio@pwc.com

Marko Koski, PwC Suomi, puh. 020 7878745, marko.koski@pwc.com

Finnish M&A market update H1/2022

PwC Suomen laatima Finnish M&A market update H1 2022 valottaa suomalaisen yrityskauppamarkkinan viimeaikaisia trendejä ja antaa yleiskatsauksen markkinoiden tulevaisuuden näkymistä.

Koko katsaus: Finnish M&A market update H1/2022
Finnish M&A market update H1/2022

PwC:n globaali katsaus: Global M&A Industry Trends: 2022 Mid-Year Update
Global M&A Industry Trends: 2022 Mid-Year Update

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 200 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 155 maassa yli 327 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure