PwC kasvatti liikevaihtoaan konsultoinnilla

Kansainvälisen PwC-ketjun kasvu vahvinta kolmeen vuoteen

Kansainvälinen PwC-ketju kasvatti liikevaihtoaan yli 10 prosentilla 29,2 miljardiin Yhdysvaltain dollariin kesäkuussa päättyneellä tilikaudella, mikä oli suurin kasvu kolmeen vuoteen. Myös Suomen PwC:n liikevaihto kasvoi reilulla viidellä prosentilla 91,4 miljoonaan euroon. Kasvua siivitti koko PwC-ketjussa uusien asiantuntijoiden rekrytointi sekä liikkeenjohdon konsultointi ja yritysjärjestelypalvelut.

PwC Suomen toimitusjohtajan Kim Karhun mukaan yhtiön kasvua edistivät muun maussa panostaminen liikkeenjohdon konsultointiin, yrityskauppoihin liittyvät toimeksiannot ja veroneuvonnan kasvava tarve markkinoilla.

Kasvuluvut olivat samansuuntaisia sekä ketjussa että Suomen yhtiössä: PwC-ketjun liiketoiminta-alueista liikkeenjohdon konsultointi ja yritysjärjestelypalvelut kasvattivat liikevaihtoaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Verokonsultointi jatkoi tasaisen varmaa kasvuaan, ja sen liikevaihto nousi globaalisti 8 prosenttia ja Suomessa 7 prosenttia.

Tilintarkastuspalvelut ja siihen liittyvät varmennus- ja konsultointipalvelut kasvoivat globaalisti 7 prosenttia, mitä voidaan pitää kilpailutilanteeseen nähden varsin hyvänä tuloksena. Suomessa kehitys oli maltillista (kasvua vajaa 2 %). Yhtiö kasvatti markkinaosuuttaan Helsingin Pörssissä listattujen suomalaisten yritysten tilintarkastajana (osuus 36,6 %, edellisvuonna 35,0 %), mutta kova kilpailu näkyi tilintarkastuspalveluiden heikkenevänä kannattavuutena.

PwC työllistää jo 169 000 henkeä

Ketjussa panostettiin voimakkaasti rekrytointiin, ja henkilöstön määrä olikin tilikauden lopussa jo lähes 169 000 (161 000). Alkaneella tilikaudella tavoitteena on palkata yhteensä 20 000 opiskelijaa. Lisäksi PwC tarjoaa maailmanlaajuisesti harjoittelupaikan 10 000 opiskelijalle.

- Liikevaihtomme vahva kasvu on osoitus siitä, että olemme onnistuneet rekrytoimaan meille alamme parhaat asiantuntijat, toteaa PwC-ketjun pääjohtaja Dennis Nally.

Suomessa PwC on alansa suurin työllistäjä. Sen palveluksessa oli kesäkuun lopussa 739 henkilöä (728). Yhtiö aikoo rekrytoida heinäkuussa alkaneella tilikaudella noin 60 harjoittelijaa ja arviolta 80−100 uutta asiantuntijaa.

PwC Suomen toimitusjohtaja Kim Karhu uskoo, että yhtiön omalla yritysvastuulla on jatkossa entistä suurempi merkitys rekrytoinneissa.

- Olemme edelläkävijä yritysvastuupalveluissa Suomessa, mutta haluamme toimia vastuullisesti myös itse. Saimme muun muassa ensimmäisenä alamme toimijana käyttöömme Green Office -merkin. Viime tilikausi osoitti, että sen eteen tehty työ on kannattanut. Työntekijämme antoivat meille hyvät arvosanat yritysvastuustamme henkilöstötyytyväisyyskyselyssä, ja uskomme sillä olevan merkitystä myös rekrytoinnissa, Karhu sanoo.

Tarkempaa tietoa löydät PwC-ketjun vuosikertomuksesta, PwC Suomen (PricewaterhouseCoopers Oy:n) tilinpäätöksestä sekä PwC Suomen ensimmäistä kertaa julkaisemasta yritysvastuuraportista, jotka löytyvät osoitteesta www.pwc.com/fi/tilikausi2011.

Kim Karhu, puh. 0500 500 416, kim.karhu(at)fi.pwc.com

Kim on tavoitettavissa tiistaina 4.10. klo 8-10.30. Tarvittaessa voit olla yhteydessä myös Kaisa Heikkiseen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 040 533 3553/09 2280 1906, kaisa.heikkinen(at)fi.pwc.com.

Linkki Kim Karhun kuvaan: http://www.pwc.com/fi/fi/tiedotteet-2011/tiedostot/Kim_Karhu.jpg

PwC tarjoaa liikkeenjohdon konsultointia, tilintarkastusta sekä yritysjärjestelyihin, verotukseen ja varmennukseen liittyviä palveluja 158 maassa. Apunanne on maailmanlaajuisesti 169 000 ja Suomessa yli 700 alansa vankkaa ammattilaista – on yrityksesi sitten kasvuyhtiö, perheyritys, pörssilistattu tai julkissektorin toimija. Lue lisää: www.pwc.com/fi.