PwC-ketjun liikevaihto nousi yli 40 miljardiin dollariin

PwC-ketjun liikevaihto nousi kesällä päättyneellä tilikaudella 41,3 miljardiin dollariin, mikä on ketjun uusi ennätys. Kasvu on jatkunut yhtämittaisesti 21 vuotta. PwC:n tilikausi alkoi 1.7.2017 ja päättyi 30.6.2018.

Kaikkein nopeinta tilikauden kasvu oli Aasiassa, 15 prosenttia. Lähi-idässä ja Afrikassa päästiin 12 prosentin kasvuun, Australiassa ja Tyynen valtameren maissa luku oli 7 prosenttia.

Länsi-Euroopan 6 prosentin kasvu oli edelliskautta nopeampaa. Keski- ja itäisen Euroopan tilikauden kasvu oli 10 prosenttia. Pohjois- ja Etelä-Amerikassa liikevaihto kasvoi 4 prosenttia. Kasvu tuli erityisesti Yhdysvalloista.

PwC:n liiketoiminta-alueista tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut kasvoi 4 prosenttia yli 17 miljardiin dollariin. Liikkeenjohdon konsultointi ja yritysjärjestelypalvelut kasvoi tilikauden aikana 10 prosenttia 13,8 miljardiin dollariin.

Veroneuvonnan ja lakipalveluiden liikevaihto kasvoi 8 prosenttia 10,4 miljardiin dollariin. Kasvu oli seurausta erityisesti lukuisten kansallisten ja kansainvälisten verotusjärjestelmien muutoksista sekä Yhdysvaltojen verouudistuksesta.

Data-analytiikka ja tekoäly asiakkaiden tukena

PwC investoi voimakkaasti uuteen teknologiaan kuten lohkoketjuteknologiaan, data-analytiikkaan, tekoälyyn ja robotiikkaan.

Uusien palveluiden lisäksi uusi teknologia tukee ja hyödyttää myös ketjun perinteisiä ydintoimintoja, kuten tilintarkastusta. Esimerkiksi päättyneellä tilikaudella PwC:n Halo-teknologian avulla tutkittiin yli 105 miljardia datariviä. Tänä vuonna kaikkien PwC-maiden ja sitä kautta asiakkaiden hyödynnettäväksi tulee palkittu GL.ai-tekoälysovellus, joka tunnistaa organisaatioiden taloustietojen poikkeavuuksia.

Henkilöstömäärä yli 250 000

Globaalin PwC-ketjun henkilöstön määrä kasvoi tilikaudella 6 prosenttia yli 250 000 työntekijään. Rekrytointi oli tilikauden aikana vilkkainta Aasiassa (14 %) sekä Keski- ja itäisessä Euroopassa (10 %).

PwC Suomen tilinpäätös ja toimintakertomus sekä yritysvastuukatsaus tilikaudesta 2018 julkaistaan lokakuun lopussa.

Lisää tietoa:

Alkuperäinen englanninkielinen tiedote on luettavissa sivulla https://press.pwc.com/.

PwC-ketjun vuosikertomus löytyy sivulta https://www.pwc.com/annualreview.

Mike Davies, PwC, Global Communications, puh. + 44 (0) 7803 974136, e-mail: mike.davies@pwc.com

Kaisa Heikkinen, PwC Suomi, kaisa.heikkinen@pwc.com

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 000 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tarkoituksenamme on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista asiakkaidemme merkittävimpiä ongelmia. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 158 maassa yli 250 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.

Pwc