PwC:n elokuun Economy Watch -raportti

PwC on julkaissut kuukausittaisen talousnäkymiä käsittelevän Global Economy Watch -raportin. Elokuun raportti keskittyy Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan.

Yritysjohtajien kiinnostus Saharan eteläpuolisen Afrikan (Sub-Saharan Africa, SSA) hyödyntämättömiä mahdollisuuksia kohtaan lisääntyy. Väestön on SSA:ssa ennustettu kasvavan nopeammin kuin millään muulla alueella maailmassa. Arvioiden mukaan vuoteen 2040 mennessä Afrikassa on eniten työvoimaa maailmassa, ja myös alueen talouskasvu saattaa yltyä nopeammaksi kuin missään muualla.

Useat suuret länsimaiset yritykset toimivat jo SSA:n kolmessa suurimmassa kaupungissa: Kinshasassa, Johannesburgissa ja Lagosissa. PwC uskoo parhaimman kasvupotentiaalin kuitenkin löytyvän ”seuraavasta kymmenestä” eli SSA:n 4–13 isoimmasta kaupungista, joiden väestön ennustetaan kasvavan yli 30 miljoonalla hengellä vuoteen 2030 mennessä. Väestönkasvun odotetaan jopa kolminkertaistavan näiden kymmenen kaupungin yhteenlasketun BKT:n.

Kasvun uhkina nähdään riittämätön infrastruktuuri sekä eri hallinnollisten instituutioiden kasvukivut niiden opetellessa toimimaan suuremmissa ja monimutkaisemmissa talousympäristöissä.

Lisää tietoa ja tilastoja löydät Economy Watch -sivustolta: www.pwc.com/gew. Pääset suoraan PDF-muotoiseen yhteenvetoon tästä: http://www.pwc.fi/fi/julkaisut/tiedostot/global-economy-watch-august-2014.pdf

Terveisin

Kaisa Heikkinen
kaisa.heikkinen@fi.pwc.com, puh. 020 787 7906/040 533 3553
PwC Suomi

P.s. Jos et halua enää jatkossa vastaanottaa viestejä PwC:n uusista Economy Watch -raporteista, kuittaathan sen ystävällisesti tähän viestiin vastaamalla. Kiitos!