PwC:n globaali tutkimus: Tekoäly nostaa työn tuottavuutta

Työn tuottavuus kasvaa lähes viisi kertaa enemmän niillä sektoreilla, joilla voidaan hyödyntää tekoälyä, ilmenee PwC:n tuoreesta ja laatuaan ensimmäisestä AI Jobs Barometer -mittauksesta. Globaali selvitys analysoi yli puoli miljardia työpaikkailmoitusta 15 maasta. Mittauksen tulokset viittaavat siihen, että tekoäly voi mahdollistaa monissa maissa ulospääsyn matalasta tuottavuuden kasvusta sekä parantaa taloudellista kehitystä, palkkoja ja elintasoa.

PwC:n AI Jobs Barometer -raportti paljastaa, että vuoteen 2012 verrattuna jokaista AI-asiantuntijataitoja (kuten koneoppimista) vaativaa työpaikkailmoitusta kohti on nyt seitsemän työpaikkailmoitusta. Tutkimus osoittaa myös, että AI-taitoja vaativien työpaikkailmoitusten määrä kasvaa 3,5 kertaa nopeammin kuin kaikkien työpaikkailmoitusten määrä.

Barometrin mukaan tekoälyosaamista vaativien toimenkuvien osuus on nopeimmin kasvussa tietotyösektoreilla. Niihin kuuluvat rahoituspalvelut (2,8 kertaa suurempi osuus työpaikoista edellyttää tekoälytaitoja kuin muilla sektoreilla), asiantuntijapalvelut (kolme kertaa suurempi osuus) sekä tieto ja viestintä (viisi kertaa suurempi osuus).

Työntekijöiden kehitettävä osaamistaan

Työntekijöiltä vaadittavat taidot muuttuvat huomattavasti nopeammin toimenkuvissa, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää helposti joihinkin tehtäviin. Näiden työtehtävien työpaikkailmoituksista katoaa taitovaatimuksia ja vastaavasti ilmoituksiin ilmestyy uusia taitovaatimuksia 25 prosenttia nopeammin kuin ammateissa, jotka ovat vähemmän alttiita tekoälylle.

Pysyäkseen työnantajalleen merkityksellisinä työntekijöiden on kehitettävä osaamistaan. Toisaalta tekoälyä käyttävät työntekijät ovat tuottavampia ja arvokkaampia, mikä enteilee hyvää globaalille taloudelle. Viidellä suurimmalla työmarkkina-alueella, joilta oli saatavilla palkkatietoja (Yhdysvallat, Iso-Britannia, Kanada, Australia ja Singapore), tekoälyn erikoisosaamista edellyttävistä työpaikoista maksetaan jopa 50 % korkeampaa palkkaa.

"Vaikka Suomi ei ole mukana selvityksessä, tekoäly muuttaa työmarkkinoita myös meillä. Tekoäly luo kehitykseen mukautuville yrityksille ja työntekijöille laajalti uusia mahdollisuuksia. Yritysten on kuitenkin varmistettava, että ne panostavat riittävästi tarvittaviin taitoihin, jotta ne menestyvät jatkossa”, PwC Suomen partneri ja Strategy&-liiketoiminnan vetäjä Juuso Laatikainen sanoo.

Lähes viisinkertainen tuottavuuden kasvu

Tutkimustulosten mukaan tekoäly vaikuttaa myönteisesti sekä työmarkkinoihin että tuottavuuteen. Tekoälylle eniten altistuvilla sektoreilla – rahoituspalvelut, IT ja asiantuntijapalvelut – työn tuottavuus kasvaa lähes viisi kertaa nopeammin kuin tekoälylle vähemmän alttiina olevilla aloilla.

”Tekoäly tarjoaa monille työvoimapulasta ja alhaisesta tuottavuuden kasvusta kärsiville maille mahdollisuuden taloudelliseen kehitykseen, työpaikkoihin sekä kokonaan uusien toimialojen luomiseen. Tekoäly tuo siten mukanaan uusia mahdollisuuksia haasteista kärsivälle globaalille taloudelle”, Laatikainen sanoo.

Lisätiedot:

PwC:n AI Jobs Barometer -raportti

Juuso Laatikainen, partneri ja Strategy&-liiketoiminnan vetäjä, PwC Suomi, p. 020 787 8554, juuso.laatikainen@pwc.com

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja vastuullisesti sekä raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa 1 350 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi

PwC toimii 151 maassa yli 360 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure