PwC:n tammikuun Economy Watch -raportti

PwC on julkaissut kuukausittaisen talousnäkymiä käsittelevän Global Economy Watch -raportin. Tammikuun raportissa ennustetaan vuoden 2015 globaalia talouskehitystä.

PwC:n ekonomistit ovat koonneet keskeiset ennusteet vuoden 2015 globaalille talouskehitykselle. Ennusteiden mukaan Yhdysvaltojen talouskasvu lähtee uuteen nousuun samalla kun Kiinan talous hidastuu. Toipuvalle euroalueelle ekonomistit ennakoivat määrällistä elvytystä. Intian talouden uskotaan kääntyvän parempaan suuntaan ja Saharan eteläpuolinen Afrikka kasvaa ekonomistien ennusteiden mukaan vuonna 2015 edelleen globaalia taloutta nopeammin.

Yhdysvaltoihin odotetaan vuosikymmenen nopeinta talouskasvua

Yhdysvaltojen työttömyys laski alle 6 % vuoden 2014 aikana. PwC ennakoi alhaisen työttömyyden yhdistettynä edullisempiin öljyn hintoihin lisäävän kotitalouksien kulutusta. Yhdysvaltojen talouden odotetaan kasvavan enemmän kuin 3 % vuonna 2015, eli talouskasvun ennustetaan kirivän nopeimpiin lukemiin sitten vuoden 2005.

Kiinan talouskasvu hidastunee vuoden 1990 tasolle

PwC:n ekonomistit arvioivat Kiinan olevan vuonna 2015 edelleen suurin yksittäinen globaalin BKT-kasvun kirittäjä, mutta kasvun odotetaan jäävän noin 7,2 %:n tasolle. Kasvuprosentti olisi täten pienin sitten vuoden 1990. Kiinan korkea velkaantumisaste luo tiettyjä tappioriskejä, mutta kaksi muuta BRIC-maata ovat kuitenkin ekonomistien arvioiden mukaan paljon suuremmissa vaikeuksissa kuin Kiina:

• Venäjällä BKT:n ennakoidaan kutistuvan vuonna 2015 öljyn hinnan alentumisen ja talouspakotteiden myötä; ja
  • Brasilian kasvun odotetaan olevan verkkaista, PwC:n ennusteessa talousalueen odotetaan kasvavan vain noin 1 % vuonna 2015.

PwC:n ennusteiden mukaan BRIC-maiden panos globaaliin BKT-kasvuun tullee todennäköisesti laskemaan toista vuotta peräkkäin, noin 33 % tietämille vuonna 2015.

Matala inflaatio johtanee määrälliseen elvytykseen euroalueella

Inflaation ja kasvun odotetaan pysyvän hyvin matalana euroalueella vuonna 2015. PwC:n ekonomistit ennustavat Euroopan keskuspankin toteuttavan määrällistä elvytystä ostamalla valtionobligaatioita kasvattaakseen kysyntää ja pitääkseen deflaation loitolla.

Intian odotetaan kasvavan yli 6 % vauhdilla

Intian kasvu on ollut vuodesta 2012 lähtien alle 6 %. Vuodesta 2015 ennustetaan käänteentekevää aikaa Intialle ja maa voi päästä liki 7 % kasvuvauhtiin. Lyhyellä tähtäimellä alhainen öljyn hintataso lisännee BKT:n kasvua, auttaa Intian nykyistä alijäämää ja laskee inflaatiota.

PwC:n arvioiden mukaan Intian helmikuun 2015 budjetissa nähdään todennäköisesti merkkejä siitä, että Intia alkaisi edistää rakenteellisia uudistuksia piristämään talouskasvua.

Saharan eteläpuolisen Afrikan talouskasvu maailman talouskasvua nopeampaa jo 15 vuotta peräkkäin

Saharan eteläpuolisen Afrikan neljän suurimman maan – Nigerian, Etelä-Afrikan, Angolan ja Etiopian – yhteenlasketun BKT:n (ostovoimapariteetilla mitattuna) odotetaan ylittävän Italian taloudellisen tuottavuuden vuonna 2015 mitattuna vuoden 2013 kansainvälisillä dollareilla. Yrityksille tämä on jälleen uusi merkki alueen mahdollisuuksista sijoituskohteena.

Tammikuun katsaus pdf-muodossa: http://www.pwc.fi/fi/fi/tiedotteet/tiedostot/global-economy-watch-january-2015.pdf

P.s. Jos et halua enää jatkossa vastaanottaa viestejä PwC:n uusista Economy Watch -raporteista, kuittaathan sen ystävällisesti tähän viestiin vastaamalla. Kiitos!

Terveisin

Kaisa Heikkinen