PwC:n tavoitteena on luoda globaalisti 100 000 uutta työpaikkaa, Suomessa 1000 rekrytointia

PwC on julkaissut uuden, kaikille 155 PwC-maalle yhteisen strategian nimeltään The New Equation, uusi yhtälö. Strategian toteuttamiseksi PwC-ketjun yhtiöt investoivat seuraavien viiden vuoden aikana yhteensä 12 miljardia dollaria ja luovat yli 100 000 uutta työpaikkaa. Uusi strategia merkitsee mittavia investointeja myös Suomen PwC:llä. Suomessa PwC:n tavoitteena on muun muassa rekrytoida 1000 uutta asiantuntijaa seuraavan viiden vuoden aikana.

Tuhansia keskusteluja asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa sekä analyysejä siitä, mitä maailmalla ja yritysten toimintaympäristössä tapahtuu parhaillaan ja tulevaisuudessa – näiden summana syntyi PwC:n uusi The New Equation (suom. uusi yhtälö) -strategia.

Moni yritys miettii parhaillaan, miten vastata mm. ilmastonmuutoksen, teknologisen murroksen ja COVID-19-pandemian tuomiin haasteisiin. Erityisesti kaksi teemaa nousee esiin: miten luoda luottamusta aikana, jona sen ansaitseminen on entistä vaikeampaa, ja miten luoda kestäviä tuloksia ympäristössä, jossa muutosvauhti on kova ja häiriöiden riski entistä suurempi.

The New Equation -strategian keskeisin tavoite on luoda luottamusta ja tukea asiakkaita saavuttamaan kestäviä tuloksia.

“Olemme olemassa asiakkaitamme varten ratkaisemassa heidän merkittävimpiä ongelmiaan, mikä vaatii meiltä jatkuvaa kehittymistä, uudistumista ja ennen kaikkea luottamuksen rakentamista ja vahvistamista. Luottamuksen merkitys yritysmaailmassa on korostunut entisestään. Yritysten on kyettävä yhä useammin todistamaan luotettavuutensa mitä moninaisimmissa asioissa, jotka ovat tärkeitä niiden asiakkaille ja sidosryhmille”, sanoo PwC Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen.

Kunnianhimoinen strategia vaatii vahvoja investointeja

Strategian toteuttaminen edellyttää merkittäviä investointeja. Pelkästään Suomen PwC:n osalta puhutaan seuraavien viiden vuoden aikana mm. 1 000 asiantuntijan rekrytoinnista, 500 harjoittelupaikan tarjoamisesta opiskelijoille, tuhansista lisäkoulutuspäivistä henkilöstölle, miljoonista euroista digi- ja datakykyjen kehittämiseen sekä selkeistä ilmastotavoitteista.

“Digi- ja datataidot ovat yksi osa The New Equation -ajattelua, joten panostamme strategiakaudella yli viisi miljoonaa euroa strategiaamme tukevaan teknologiakehitykseen. Henkilöstömme saa käyttää myös viisi työpäivää vuodessa henkilöä kohden hänelle itselleen parhaiten sopivaan digi- ja datataitojen koulutukseen ja opiskeluun. Tämä liittyy myös ajatukseen jatkuvasta kehityksestä”, Nieminen kertoo.

Määrätietoisesti ilmastonmuutosta vastaan

Yksi merkittävä osa strategiaa on ESG, eli ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan liittyvät asiat. Tähän puoleen PwC panostaa esimerkiksi rekrytoimalla uusia alan asiantuntijoita ja tarjoamalla lisäkoulutusta nykyisille asiantuntijoilleen sekä investoimalla uusien palvelujen kuten ESG-raportoinnin kehittämiseen.

Myös ilmastonmuutoksen vastaiset toimet tähtäävät korkealle: PwC on sitoutunut viime vuonna julkaisemassaan Net Zero -ilmasto-ohjelmassaan tavoitteeseen hiilineutraaliudesta vuoteen 2030 mennessä. Suomessa tähän tavoitteeseen sisältyy muun muassa siirtyminen 100-prosenttisesti uusiutuvaan sähköön kaikissa yhtiön toimipisteissä, toimistojen energiatehokkuuden parantaminen sekä liikematkoihin ja majoitukseen liittyvien päästöjen puolittaminen vuosikymmenen kuluessa.

Määrätietoinen ilmasto-ohjelma sai lisäpontta syyskuun alkupuolella, kun tieteellinen Science Based Targets -aloite (SBTi) hyväksyi ohjelman tavoitteet.

Science Based Targets (SBT) -organisaation tavoitteena on, että yritysten ilmastotavoitteet pohjautuvat tieteeseen ja todistetusti synnyttävät merkittäviä päästövähennyksiä. SBT arvioi ja hyväksyy yritysten tavoitteet riippumattomasti nimenomaan tieteellisistä lähtökohdista.

“Tavoitteet ovat korkealla, mutta niin kuuluukin olla. Ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun tarvitaan jokaisen panosta”, Mikko Nieminen muistuttaa.

Mikko Nieminen, toimitusjohtaja, PwC Suomi, puh. 020 787 7257, mikko.nieminen@pwc.com

Kaisa Heikkinen, Brand & Communications Leader, PwC Suomi, puh. 020 787 7906, kaisa.heikkinen@pwc.com

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 200 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 155 maassa yli 284 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.