PwC:n toukokuun Economy Watch -raportti

PwC on julkaissut kuukausittaisen talousnäkymiä käsittelevän Global Economy Watch -raportin. Se käsittelee tällä kertaa mm. euroalueen toipumista, inflaatiotasoa ja Intian tulevia vaaleja.

Euroalue on jäänyt jälkeen muista kehittyneistä talouksista, mutta vuoden 2014 aikana siltä odotetaan kasvua ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen.

Vaikeuksien kanssa painineet Kreikka, Portugali, Irlanti ja Espanja ovat toteuttaneet raskaita mutta välttämättömiä rakenteellisia ja taloudellisia uudistuksia. Vaikka luottamuksen palautuminen ja kasvuodotukset lupaavat hyvää, olisivat uudistukset tärkeitä myös euroalueen suuremmille maille kuten Italialle ja Ranskalle. Uudistusten tekemättä jättäminen voi johtaa joustavuuden puutteeseen tulevissa taloudellisten olosuhteiden muutoksissa.

Euroopan keskuspankin pääjohtaja Mario Draghin huolena on euroalueen matala inflaatiotaso. Kuluttajat ovat siitä hyötyneet, mutta jos inflaatiotason madaltuminen jatkuu, se voi aiheuttaa myös ongelmia. Japanissa vastaavaan ongelmaan on löydetty ratkaisu – ns. Abenomics-talouspolitiikka, jonka myötä Japanin inflaatiotaso on nyt korkeampi kuin Yhdysvalloissa ja euroalueella.

Miksi seurata Intian vaaleja? Yli miljardipäinen kansa äänestää uudesta hallituksesta toukokuun puolessa välissä. Maassa asuu kohta 20 % maailman työikäisestä väestöstä. Euroalueen tapaan Intian hallitus joutuu epätoivottujen rakenteellisten uudistusten muovaajaksi. Hallituksen onnistuminen tehtävässä tarkoittaisi kansainväliselle liiketoiminnalle entistä helpompaa pääsyä nopeasti kasvavalle ja dynaamiselle markkinalle.

Lisää tietoa ja tilastoja löydät Economy Watch -sivustolta: www.pwc.co.uk/GEW. Pääset suoraan PDF-muotoiseen yhteenvetoon tästä: http://www.pwc.com/en_GX/gx/issues/economy/global-economy-watch/assets/pwc-global_economy_watch_may.pdf

Terveisin

Kaisa Heikkinen
kaisa.heikkinen@fi.pwc.com, puh. 020 787 7906/040 533 3553
PwC Suomi

P.s. Jos et halua enää jatkossa vastaanottaa viestejä PwC:n uusista Economy Watch -raporteista, kuittaathan sen ystävällisesti tähän viestiin vastaamalla. Kiitos!