PwC:n tutkimus: Mobiili nettimainonta kasvaa vauhdikkaimmin

Globaali viihde- ja media-alan kokonaiskulutus kasvaa tuoreen raportin mukaan tasaisesti. Kasvu on nopeaa digitaalisessa jakelussa, erityisesti mobiilissa nettimainonnassa.

Globaali viihde- ja media-alan kokonaiskulutus kasvaa tuoreen raportin mukaan muutamassa vuodessa 1,3 biljoonasta eurosta (2011) 1,7 biljoonaan euroon (2016)*. Vuotuinen kasvu on 5,7 prosenttia. Tämä käy ilmi PwC:n tuoreesta Global Entertainment and Media Outlook 2012–2016 -raportista.

Alan kasvu ei yllä aivan bruttokansantuotteen kasvuun. Tämä heijastaa käynnissä olevaa muutosta, jossa kalliit fyysiset tuotteet vaihtuvat halvempiin digitaalisiin.

Talouden epävarmuudesta huolimatta älypuhelimien ja tablettien myynti maailmanlaajuisesti kasvoi viime vuonna jälleen ennätyslukemiin. Laitekannan kasvu lisää mahdollisuuksia kasvattaa viihde- ja mediateollisuuden digitaalisen sisällön myyntiä.

Viihde- ja mediateollisuudessa ratkaisevaa juuri nyt on se, kuinka uudet digitaalisuuden mahdollisuudet osataan soveltaa monipuolisesti käyttöön.

Kuluttajia ymmärrettävä paremmin

PwC:n raportissa todetaan, että media, mainostoimistot ja mainostajat ymmärtävät digitaalisuuden mahdollisuudet ja ovat sumun hälvettyä ottaneet uudet digistrategiat käyttöön. Alalla myös kyetään tunnistamaan, valitsemaan ja ottamaan käyttöön uusia liiketoimintamalleja. Paljon tekemistä on kuitenkin yhä siinä, miten digitaalisuuden monipuolisia mahdollisuuksia sovelletaan.

“Viihde- ja mediateollisuuden on nyt tärkeämpää kuin koskaan ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä ja tarpeita, jotta kuluttajat saadaan mukaan monikanavaisuuteen”, Suomen PwC:n viihde- ja mediatoimialan palveluiden johtaja Harri Valkonen sanoo.

Analytiikkatyökaluja tarvitaan kuluttajatiedon keräämiseen vaikka työkalujen kehittäminen saattaa arveluttaa kuluttajia yksityisyydensuojan takia. PwC uskoo, että epäluulon välttämiseksi teollisuuden on muutettava asennettaan: teollisuus ei omista asiakkaitaan, vaan asiakkaat määrittelevät itse tarpeensa.

PwC:n raportissa huomautetaan, että vaikka painopiste on edelleen digitaalisuuteen siirtyminen, mediayhtiöiden haasteet eroavat markkinasegmenteittäin ja maantieteellisesti.

Nettimainonnan kasvu nopeaa

Suomen viihde- ja mediateollisuuden kokonaiskulutus kasvoi viime vuonna 3,9 prosenttia. Kokonaiskulutus oli 5,2 miljardia euroa. Kokonaiskulutuksen ennustetaan kasvavan vuoteen 2016 mennessä 6,3 miljardiin euroon. Vuosittainen kasvu on keskimäärin 4 prosenttia.

Maailmanlaajuisesti digitaalisen jakelun tulevaisuus on valoisa, sen osuus maailmanlaajuisesta viihde- ja mediatoimialasta kasvaa raportin mukaan 28 prosentista (2011) 37,5 prosenttiin 2016.

Kansainvälisesti kuten myös Suomessa alan mainonta kasvaa nopeimmin netissä. Vuotuinen globaali kasvu on lähes 16 prosenttia. Erityisen nopeaa (36,5 %) kasvu on mobiilissa nettimainonnassa. TV-mainonta kasvaa keskimäärin 6,6 prosenttia, printtimedialla vastaava luku on 3,5.

Nettiyhteyksistä maksetaan maailmanlaajuisesti 493 miljardia dollaria vuonna 2016. Vuotuinen kasvu on yli 9 prosenttia. Nettiin mennään yhä useammin mobiilisti. Mobiilin osuus internet-yhteyksiin käytettävästä summasta kasvaa 46 prosenttiin vuoteen 2016 mennessä.

Musiikkiteollisuus nousee

Raportista selviää myös, että musiikkiteollisuus on pitkän alamäen jälkeen kääntymässä kasvuun.

Suomessa musiikkiteollisuuden markkina oli viime vuonna arvoltaan vuosien laskun jälkeen 165 miljoonaa euroa. Viiden vuoden aikana raportti ennustaa luvun nousevan 190 miljoonaan euroon.

* Luvut on muutettu dollareista euroihin. Luvut dollareissa 1,6 biljoonaa (2011) ja 2,1 biljoonaa (2016).

Harri Valkonen, PwC, puh. 040 539 9339, harri.valkonen(at)fi.pwc.com

Kaisa Heikkinen, PwC, viestintä, puh. 09 2280 1906, kaisa.heikkinen(at)fi.pwc.com

Aiheesta lisää:

PwC tarjoaa liikkeenjohdon konsultointia, tilintarkastusta sekä yritysjärjestelyihin, verotukseen ja varmennukseen liittyviä palveluja 158 maassa 169 000 asiantuntijan voimin. Suomessa apunasi on yli 700 alansa vankkaa ammattilaista – on yrityksesi sitten kasvuyhtiö, perheyritys, pörssilistattu tai julkissektorin toimija. PwC viittaa PricewaterhouseCoopers International Limited -jäsenyritysten muodostamaan ketjuun, jonka jokainen jäsenyritys on itsenäinen juridinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.fi.