PwC:n tutkimus: Perheyritysten toimintaa halutaan ammattimaistaa

Tutkimuksen mukaan yhä useampi perheyrittäjä (40 % vastaajista) on sitä mieltä, että perheyritysten toimintaa pitää ammattimaistaa – eikä vain yritystoiminnan vaan myös perheen toiminnan osalta. Näin arvioivat yrittäjät itse PwC:n kansainvälisessä Perheyritystutkimuksessa, johon haastateltiin lähes 2 400 yrittäjää 40 maasta.

”Siinä missä perheyrityksiä on aikaisemmin mielletty johdettavan muita yrityksiä pidemmällä aikaperspektiivillä ja niiden lähestymistavan olevan muutenkin maltillisempi, tämän päivän haastava liiketoimintaympäristö, kiristynyt kilpailu ja globaalit megatrendit kuten digitalisoituminen edellyttävät myös perheyrityksiltä uudenlaista ketteryyttä, kykyä sopeutua nopeasti ja innovoida aiempaa ripeämmässä tahdissa. Tämä vaatii ammattimaisempaa otetta yrityksen operatiiviseen johtamiseen”, PwC:n asiantuntija Anne Launis sanoo.

”Perheyrityksiin halutaan selkeät ja tehokkaat prosessit sekä toimintamallit, jotka mahdollistavat yrityksen ammattimaisen johtamisen. Yrityksen toimintamallien pitää olla kunnossa myös sen vuoksi, että perheyritys kykenisi työmarkkinoilla kilpailemaan huippuosaajista.”

Perheyritysten menestyminen on tärkeää koko kansantalouden kannalta: perheyritykset tuottavat noin 70–90 % bruttokansantuotteesta globaalisti. Perheyritykset ovat tutkimuksen mukaan ja kansainvälisesti mitattuna myös suhteellisen hyvässä kunnossa: 65 % haastatelluista yrityksistä on kasvanut viimeisen vuoden aikana ja 70 % odottaa tasaista kasvua seuraavan viiden vuoden aikana.

Myös omistajaperheen pitää ammattimaistua

Tutkimuksen mukaan myös yrittäjäperheen jäsenillä olisi opittavaa siinä, kuinka olla hyvä, tehokas omistaja.

”On yhä yleisempää, että perheenjäsenet eivät enää johda yritystä operatiivisesti, vaan he ovat mukana ´vain´ omistajina. Kun johto eriytyy omistajista, on entistä tärkeämpää luoda erilaisia ennalta sovittuja menettelytapoja sekä ammattimaistaa perheen ja yrityksen välistä suhdetta”, Launis sanoo.

Tämä tarkoittaa toimintamallin luomista siihen, miten perhe on yhteydessä liiketoimintaan, miten asioista päätetään ja miten yritykseen liittyvistä asioista viestitään virallisten kanavien kautta.

”Perhe on perheyritykselle yleensä sen vahvuus, mutta toisaalta se voi olla myös sen heikkous”, Launis toteaa.

”Järjen ja tunteiden erillään pitäminen on haastavaa. Jos tässä ei onnistuta, syntyvät konfliktit voivat vaarantaa yrityksen toiminnan ja jopa sen jatkuvuuden. Tunneperäinen suhtautuminen yritykseen ja sen historiaan voi muodostua myös esteeksi liiketoiminnan uudistumiselle.”

Perheyritysten jatkuvuuteen huomiota

PwC:n tutkimuksen mukaan yli puolella yrittäjistä on olemassa seuraajasuunnitelma – toisin sanoen puolelta suunnitelmat puuttuvat. Seuraajasuunnittelua hoidetaan usein puhtaasti omistajan henkilökohtaisena asiana, kun sukupolvenvaihdos ansaitsisi yhtä huolellisen ja objektiivisen päätöksentekoprosessin kuin muutkin liiketoiminnan osa-alueet, onhan kyse yrityksen toiminnan turvaamisesta.

”Sukupolvenvaihdos on aina riskikohta perheyrityksen elinkaaressa, etenkin nykyisessä haastavassa toimintaympäristössä. Koska sukupolvenvaihdokseen liittyy myös paljon tunteita, sitä suuremmalla syyllä se pitäisi suunnitella ja hallinnoida ammattimaisesti”, Launis sanoo.

Pää on päihittämässä sydämen

Haastavat ajat ovat muuttaneet perheyritysten prioriteetteja. Yritykset mainitsevat tärkeimpinä prioriteetteinaan liiketoiminnan pinnalla pitämisen ja tuottavuuden kasvun. Seuraavaksi tärkeimpinä tuodaan esille edellä mainittujen asioiden mahdollistajat ja vasta näiden jälkeen mainitaan ”sydämen asiat” kuten perhe ja yhteisö.

Kaksi vuotta sitten 70 % vastaajista koki vahvaa yhteisövastuuta ja halusi tukea yhteisönsä kehitystä, kun tänä vuonna samaa sanoo 59 %.

“Haastatteluista huomaa aika monen perheyrityksen kokevan, että he ovat ’tehneensä jo osansa’ yhteisön tukemiseksi taantuman aikana varmistaessaan työpaikkojen säilymisen”, Launis kommentoi.

Lisätietoa:

Anne Launis, PwC Suomi, Omistajayrittäjäpalvelut, veroasiantuntija, puh. 040 755 7798, anne.launis@fi.pwc.com. Anne on tavoitettavissa puhelimitse ke 22.10. klo 13:n jälkeen.
Kaisa Heikkinen, PwC Suomi, viestintä, puh. 040 533 3553, kaisa.heikkinen@fi.pwc.com

Tutkimus: Global Family Business Survey: Up close and professional: the family factor: http://www.pwc.com/gx/en/pwc-family-business-survey/assets/family-business-survey-2014.pdf

Tutkimuksen oma verkkosivusto: http://www.pwc.com/fambizsurvey

Taustatietoa:

Vuoden 2014 PwC Family Business Surveyssa (Perheyrityskartoitus) tutkittiin perheyrityksiä, joiden liikevaihto on yli 5 miljoona dollaria ja alle 1 miljardia dollaria. 2 848 ylimmän johdon edustajaa 40 maasta haastateltiin huhtikuun 29. ja elokuun 29. välillä. Raportointisyistä kartoitukseen otettiin mukaan 2 378 vastaajan haastattelut.

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Suomessa meitä on yli 800 asiantuntijaa ja toimipisteverkostomme kattaa koko maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Ota yhteyttä tai lue meistä lisää: www.pwc.fi.

PwC toimii 157 maassa yli 195 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa joko koko PwC-ketjuun maailmalaajuisesti tai yksittäisiin jäsenyrityksiimme, joista jokainen on oma juridisesti itsenäinen yhtiönsä. Lisätietoja rakenteestamme löydät osoitteesta www.pwc.com/structure.