PwC Suomen liikevaihto kasvoi 14 %:lla 182 miljoonaan

PwC Suomen liikevaihto kasvoi 14 prosentilla 182 miljoonaan euroon kesäkuussa 2022 päättyneellä tilikaudella (edellisvuonna 159 miljoonaa). Kasvua kirittivät erityisesti yritysjärjestelyt.

⎼ Toimintaympäristö eli vuoden aikana ja oli haastava monin tavoin muun muassa koronan, uuteen normaaliin opettelun sekä Venäjän aloittaman hyökkäyssodan johdosta. PwC:n tarkoituksena on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Haastava toimintaympäristö kannusti toteuttamaan tätä tarkoitusta entistä useampien asiakkaiden kanssa, PwC Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen kommentoi.

PwC Suomen liikevaihto kasvoi niin yritysjärjestelyissä, liikkeenjohdon konsultoinnissa, vero- ja lakipalveluissa kuin tilintarkastuksessa ja muissa varmennuspalveluissa. Omistajayrittäjäpalveluiden liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla. Yhtiön kannattavuus oli hyvällä tasolla.

⎼ Markkinat pysyivät koko tilikauden aktiivisina yritysjärjestelyiden osalta, vaikka listautumisannit menivät jäihin sodan alettua. PwC oli mukana suurimmassa osassa Suomessa tehdyistä suurista yritysjärjestelyistä sekä lukuisissa pienemmissä aina yrityskaupan tai -järjestelyn suunnittelusta sen jälkeiseen tukeen asti, Nieminen sanoo.

Yritysjärjestelypalveluiden lisäksi asiakkaat kaipasivat aiempaa enemmän tukea muun muassa ESG:hen ja kyberturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Yhtiö vahvisti ESG-palveluitaan ostamalla yritysvastuun raportointiin, varmennukseen ja konsultointiin erikoistuneen Mitopro Oy:n koko osakekannan 1.7.2022.

Verolainsäädäntö monimutkaistuu jatkuvasti, minkä vuoksi suomalaiset ja monikansalliset yritykset tarvitsivat entistä enemmän asiantuntija-apua myös huolehtiessaan siitä, että ne toimivat erilaisissa tilanteissa oikein ja raportoivat oikean määrän verotettavaa tuloa.

⎼ Tilintarkastuspalvelut ovat olleet aina toimintamme ydintä. Niiden osalta olemme tehneet merkittävää kehitystyötä tilintarkastustyön modernisoimiseksi ja entistä korkeamman laadun varmistamiseksi. Olikin ilahduttavaa, että myös näiden palveluiden liikevaihto kasvoi, Nieminen kommentoi.

⎼ Yhdistämme yhä useammassa asiakkuudessa osaamista eri liiketoiminta-alueiltamme saumattomaksi palveluksi. Koemme niin Suomen PwC:llä kuin PwC-ketjussa laajemmin, että monialainen osaamisemme on vahvuutemme ja asiakkaidemme etu, Nieminen toteaa.

Yhtiön asiakastyytyväisyys pysyi mittausten mukaan edellisvuoden korkealla tasolla: keskimääräinen tyytyväisyys on 8,7 asteikolla 1⎼10 ja suositteluhalukkuus (Net Promoter Score) 62.

PwC Suomen henkilöstömäärä kasvoi reilulla 40 asiantuntijalla ja oli tilikauden lopussa 1 257 (edellisvuonna 1 213 asiantuntijaa). Yhtiö tarjosi myös harjoittelupaikan yli 250 opiskelijalle.

⎼ Tavoitteenamme oli rekrytoida enemmän uusia asiantuntijoita, mutta pandemian jälkeiset kuumentuneet työmarkkinat tekivät tavoitteesta haastavan. Jatkamme työtä uusien – niin nuorempien kuin kokeneiden – asiantuntijoiden rekrytoimiseksi, Nieminen kertoo.

PwC-ketjun liikevaihto yli 50 miljardia dollaria

Globaalin PwC-ketjun yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi kesäkuussa 2022 päättyneellä tilikaudella 50,3 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Kasvua kertyi edelliseen tilikauteen verrattuna 13,4 % paikallisessa valuutassa ja 11,4 % Yhdysvaltain dollareissa mitattuna.

PwC-ketjun henkilöstömäärän nettokasvu oli jopa 32 000 henkeä, ja henkilöstön kokonaismäärä kasvoi lähes 328 000 asiantuntijaan. Näin olen 152 maassa toimiva PwC on globaalisti viime vuonna asettamaansa tavoitetta edellä: PwC-ketju sitoutui viime vuonna osana The New Equation -strategiaansa rekrytoimaan nettokasvuna yli 100 000 uutta asiantuntijaa vuoteen 2026 mennessä.

PwC irtautui Venäjän-yhtiöstään

Sota ja sen myötä voimistuneet taloudelliset pakotteet sekä liiketoimintarajoitukset asettivat haasteita myös PwC:n toiminnalle: PwC toimi vielä kesäkuussa päättyneellä tilikaudella niin Venäjällä kuin Ukrainassa, ja konfliktialueilla oli PwC:n työntekijöitä yli 750. PwC on tarjonnut näille ihmisille ja heidän perheilleen tukea eri muodoissa. Lisäksi PwC:n työntekijät ja jäsenyritykset ympäri maailmaa ovat lahjoittaneet yhteensä noin 5,3 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria Ukrainaa tukeviin hankkeisiin. Useiden muiden monikansallisten yritysten tavoin PwC-ketju teki keväällä päätöksen lopettaa liiketoimintansa Venäjällä, eikä PwC:llä ole ollut enää heinäkuun alun jälkeen toimintaa Venäjällä.

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 300 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 152 maassa yli 328 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure