PwC Suomen liikevaihto pysyi 159 miljoonassa

PwC Suomen liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla 159 miljoonassa eurossa kesäkuussa 2021 päättyneellä tilikaudella. Tilikautta värittivät edelleen jatkunut koronapandemia, uuteen normaaliin valmistautuminen sekä markkinoiden piristyminen ja erityisesti yrityskauppojen buumi.

Yhtiön palveluksessa oli tilikauden päättyessä 1 213 asiantuntijaa (edellisvuonna 1 215), minkä lisäksi yhtiö tarjosi harjoittelupaikan yli 200 opiskelijalle.

⎼ COVID-19-pandemia lykkäsi yritysten investointeja ja kehityshankkeita keväällä 2020, mutta hetkellisesti patoutunut investointi- ja kehitystarve alkoi purkautua viime syksynä. Tämä näkyi erilaisina muutoshankkeina ja eri konsultointipalveluiden kasvaneena kysyntänä. Yritykset kaipasivat tukea muun muassa yrityskauppojen valmisteluun, yritysvastuun eri osa-alueiden kehittämiseen sekä isojen tietojärjestelmä- ja muiden muutoshankkeiden läpivientiin, PwC Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen taustoittaa.

PwC Suomen liiketoiminta-alueista suurin osa kasvoi. Liikevaihto pysyi kuitenkin edellisvuoden tasolla 159 miljoonassa, koska yhtiön isoimmalla liiketoiminta-alueella tilintarkastuspalveluissa liikevaihto laski odotetusti tilintarkastusyhteisön pakollisen rotaatiovaatimuksen takia.

⎼ Mainitut seikat huomioiden olen varsin tyytyväinen liiketoimintamme kehitykseen. Yksi tärkeä painopisteemme on ollut uuden strategiamme mukaisten kokonaisvaltaisten palveluiden kehittäminen, ja tässä olemme edenneet hyvin, Nieminen jatkaa.

Yhtiön asiakastyytyväisyys on mittausten mukaan korkealla tasolla: keskimääräinen tyytyväisyys on 8,7 asteikolla 1⎼10 (edellisvuonna 8,8) ja suositteluhalukkuus (Net Promoter Score) 62 (65).

PwC Suomen henkilöstömäärä pysyi lähes ennallaan. Palveluksessa oli tilikauden lopussa 1213 asiantuntijaa (edellisvuonna 1 215). Yhtiö tarjosi myös harjoittelupaikan yli 200 opiskelijalle.

⎼ Meillä oli toteutunutta kovemmat rekrytointisuunnitelmat, mutta työmarkkinoiden kuumentuessa emme pystyneet rekrytoimaan haluamallamme vauhdilla. Moni muista PwC-maista vaihdossa olleista työntekijöistämme palasi myös kotimaahansa vuoden aikana, Nieminen kertoo.

Uusi globaali strategia ⎼ The New Equation

PwC julkaisi tilikauden lopussa uuden, kaikille 156 maalle yhteisen globaalin strategian nimeltään The New Equation. Sen ytimessä on kaksi keskeistä kysymystä: miten luoda luottamusta aikana, jona sen ansaitseminen on entistä vaikeampaa, ja miten luoda kestäviä tuloksia ympäristössä, jossa muutosvauhti on kova ja häiriöiden riski entistä suurempi. The New Equation -strategian keskeisin tavoite on luoda luottamusta ja tukea asiakkaita saavuttamaan kestäviä tuloksia.

⎼ Luottamuksen merkitys yritysmaailmassa on korostunut entisestään. Yritysten on kyettävä yhä useammin todistamaan luotettavuutensa mitä moninaisimmissa asioissa, jotka ovat tärkeitä niiden asiakkaille ja sidosryhmille, Nieminen sanoo.

Strategian toteuttaminen edellyttää merkittäviä investointeja. Pelkästään Suomen PwC:n osalta puhutaan seuraavien viiden vuoden aikana mm. 1 000 asiantuntijan rekrytointitavoitteesta, 500 harjoittelupaikan tarjoamisesta opiskelijoille, tuhansista lisäkoulutuspäivistä henkilöstölle, miljoonista euroista digi- ja datakykyjen kehittämiseen sekä selkeistä ilmastotavoitteista.

⎼ Digi- ja datataidot ovat yksi osa The New Equation -ajattelua, joten panostamme strategiakaudella yli viisi miljoonaa euroa strategiaamme tukevaan teknologiakehitykseen. Henkilöstömme saa käyttää myös viisi työpäivää vuodessa henkilöä kohden hänelle itselleen parhaiten sopivaan digi- ja datataitojen koulutukseen ja opiskeluun. Tämä liittyy myös ajatukseen jatkuvasta kehityksestä, Nieminen kertoo.

PwC-ketjun liikevaihto 45 miljardia dollaria

Globaalin PwC-ketjun yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi kesäkuussa 2021 päättyneellä tilikaudella 45 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Kasvua kertyi edelliseen tilikauteen verrattuna 2 % paikallisessa valuutassa ja 4,9 % Yhdysvaltain dollareissa.

PwC-ketjun henkilöstömäärän nettokasvu oli reilu 10 000 henkeä, ja henkilöstön kokonaismäärä kasvoi yli 295 000 asiantuntijaan. Toimintaa PwC:llä on 156 maassa.

PwC:n uuden globaalin The New Equation -nimisen strategian mukaisesti ketju on sitoutunut rekrytoimaan nettokasvuna yli 100 000 uutta asiantuntijaa vuoteen 2026 mennessä.

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 200 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 156 maassa yli 295 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.