PwC Suomen vahva kasvu jatkui

PwC Suomen liikevaihto kasvoi yhdeksällä prosentilla 164 miljoonaan euroon (151 milj. edellisvuonna) kesäkuussa 2019 päättyneellä tilikaudella. Voimakkaimmin liiketoiminta-alueista kasvoi yritysjärjestelyt ja liikkeenjohdon konsultointi. Yhtiö on myös merkittävä korkeasti koulutettujen ihmisten työllistäjä: sen henkilömäärä kasvoi 11 prosentilla 1 200 työntekijään, minkä lisäksi yhtiö tarjosi harjoittelupaikan yli 230 opiskelijalle.

"Liikevaihtomme kasvoi nyt yhdeksättä vuotta peräkkäin. Näiden yhdeksän vuoden aikana liikevaihtomme on kasvanut 88 prosentilla ja henkilöstömäärä 64 prosentilla", PwC Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen kuvaa yhtiön kasvua.

"Olemme pystyneet luomaan ja kehittämään palveluita, jotka ratkaisevat PwC:n purposen eli toiminnan tarkoituksen mukaisesti asiakkaidemme merkittävimpiä ongelmia. Keskeinen kasvun ajuri on ollut aktiiviset yritysjärjestely-, rahoitus- ja pääomamarkkinat, jotka ovat vauhdittaneet yhtiömme kasvua voimakkaimmin nyt päättyneelläkin tilikaudella."

Liiketoimintayksiköistä yritysjärjestelyt ja liikkeenjohdon konsultointi kasvoi voimakkaimmin, mutta myös tilintarkastus- ja varmennuspalvelut sekä vero- ja lakipalvelut kasvoivat.

"Meidät tunnetaan isojen yhtiöiden kumppanina, mutta suurin osa noin 11 000 asiakkaastamme on pienempiä ja keskisuuria omistajavetoisia yrityksiä. Toimme tälle sektorille markkinoille uutena palveluna taloushallinnon palvelut, jotka kattavat neuvonnan, automaatiota hyödyntävän taloushallinnon sekä analytiikan ja raportoinnin. Palvelut ovat saaneet hyvän vastaanoton. Olemme tukeneet tätä asiakassegmenttiä myös aiempaa enemmän yritysjärjestelyissä", Nieminen jatkaa.

Yhtiön asiakastyytyväisyys on mittausten mukaan erinomaisella tasolla: keskimääräinen tyytyväisyys on 8,7 asteikolla 1⎼10 (edellisvuonna 8,6) ja suositteluhalukkuus (Net Promoter Score) 60 % (58).

PwC on yksi Suomen parhaista työpaikoista

PwC sijoittui Suomen 5. parhaaksi työpaikaksi suurten yhtiöiden sarjassa Great Place to Work Institute Finlandin vuotuisessa tutkimuksessa, jonka tulokset julkistettiin helmikuussa 2019.

"Tavoitteenamme on ollut jo pitkään, että PwC on paras työpaikka työntekijöillemme. Olemme tehneet tämän eteen systemaattisesti työtä. Nyt saatu tunnustus on meille todistus siitä, että olemme tehneet oikeita asioita ja olemme oikealla tiellä. Työ entistä paremman työpaikan eteen jatkuu", Nieminen toteaa.

Rekrytointi jatkuu vahvana

Yhtiön henkilöstömäärä kasvoi 77 hengellä eli 11 %:lla 1 196 työntekijään. Tällä hetkellä tuo luku on jo ylittynyt. Yhtiö tarjosi myös harjoittelupaikan 234 opiskelijalle, joista osa jatkoi yhtiön palveluksessa harjoittelujakson jälkeen.

"Olemme merkittävä korkeasti koulutettujen ihmisten rekrytoija Suomessa, ja aiomme jatkaa tällä linjalla", Nieminen kiteyttää.

Yhtiön tavoitteena on rekrytoida alkaneella tilikaudella kymmeniä uusia asiantuntijoita ja tarjota noin 200 harjoittelupaikkaa opiskelijoille.

Myös PwC-ketju kasvoi

Globaalin PwC-ketjun yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi kesäkuussa 2019 päättyneellä tilikaudella 7 %:lla 42,4 miljardiin dollariin. Kasvu on jatkunut yhtämittaisesti 22 vuotta.

PwC-ketjun henkilöstömäärä kasvoi 10 prosenttia noin 276 000 henkeen. Toimipisteitä ketjulla on 742 kaupungissa 157 maassa.

Mikko Nieminen, toimitusjohtaja, PwC Suomi, puh. 050 383 7756, mikko.nieminen@pwc.com
Kaisa Heikkinen, brändi- ja viestintäjohtaja, PwC Suomi, puh. 020 787 7906, kaisa.heikkinen@pwc.com
Vastuullisuuden merkityksestä meille kertoo vuosittain julkaisemamme yritysvastuukatsaus, joka löytyy PwC:n verkkosivuilta osoitteesta www.pwc.fi/yritysvastuu
Tilinpäätöksemme ja toimintakertomuksemme löytyy sivulta www.pwc.fi/vuosiraportit.
Englanninkielinen PwC-ketjun tulostiedote on luettavissa osoitteessa press.pwc.com.
PwC:n globaali vuosikertomus löytyy osoitteesta www.pwc.com/annualreview.

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 200 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 276 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.