PwC tuo Suomeen uuden tavan ymmärtää kyberturvallisuutta

Uhkien lisääntyessä kyberturvallisuuteen liittyvien riskien ymmärtäminen ja niihin varautuminen on noussut yritysjohtajien agendalla entistä korkeammalle. PwC tarjoaa nyt suomalaisyritysten käyttöön uudenlaisen tavan hahmottaa ja kehittää omaa tietoturvaansa tuomalla markkinoille Game of Threats -pelin.

Peli simuloi tilannetta, josta yrityksen johdon täytyy selviytyä kyberhyökkäyksen sattuessa. Simulaatio auttaa pelaajia tiedostamaan, mikä heidän tietämyksensä on tietoturvan haasteista, erityyppisistä hyökkäyksistä ja omasta valmiudestaan reagoida mahdollisiin hyökkäyksiin.

”Tietoturvaloukkaukset ovat lisääntyneet ja menetetyn datan määrä on kasvanut. Yritysten onkin entistä tärkeämpää paitsi ennakoida ja ennaltaehkäistä tilanteita myös terästää havainnointi- ja reagointikykyään – kaikkiin tilanteisiin kun ei kuitenkaan voi varautua”, PwC:n kyberturvallisuusasiantuntija Mikko Toivonen sanoo.

”Kyberhyökkäystä simuloiva peli auttaa näkemään oman ja organisaation reagointikyvyn. Esimerkiksi riskijohtaja voi käyttää peliä työkaluna avaamaan tarvittavien ihmisten silmät ja tehostaakseen näin viestiään.”

PwC:n Global Economic Crime Surveyn mukaan yrityksissä on epätietoisuutta siitä, kenen tulisi ottaa johto käsiinsä kyberturvallisuusasioissa: 40 % suomalaisista johtajista sanoi, etteivät heidän organisaatioidensa hallitusten jäsenet ole pyytäneet tai pohtineet tarvitsevatko he tietoa kyberuhkiin valmistautumisesta. Luku on huomattavasti korkeampi kuin globaali vastaava (29 %).

”Kyberuhkia on ymmärrettävä ja niitä varten on varauduttava samalla tavalla kuin kaikkiin muihin yritystoimintaa uhkaaviin riskeihin: etukäteissuunnittelulla, selkeällä roolijaolla ja vastuualueiden määrittelyllä, seurannalla sekä harjoituksilla. Tästä syystä johtavat yritykset sisällyttävät kriisinhallintaharjoitukset keskeiseksi osaksi kyberturvallisuusstrategiaa”, Toivonen tiivistää.

PwC:n Game of Threaths -peli soveltuu kaikenkokoisille organisaatioille ja niin keski- kuin ylimmälle johdolle. Peli kestää noin neljä tuntia ja siihen voi osallistua tehokkaasti kerrallaan 4−20 osallistujaa. Osallistujat ovat tyypillisesti hallituksen tai johtoryhmän edustajia, toimitus-, talous-, lakiasiain-, IT-, tietoturva- ja riskienhallintajohtajia.

Lisää tietoa:

Mikko Toivonen, kyberturvallisuusasiantuntija, PwC, puh. 050 487 6105, mikko.toivonen@fi.pwc.com

Game of Threats -pelistä

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa yli 830 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta ja lakipalvelut sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tavoitteenamme on luoda kestävää kasvua. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 208 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.